W latach 2006–2007 gmina zrealizowała inwestycję budowy infrastruktury turystyczno-kulturalnej nad jeziorem. Poniosła m.in. wydatki inwestycyjne na budowę muszli koncertowej, która została oddana do użytkowania w 2007 r. i nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia na rzecz gminnego ośrodka kultury.
We wniosku o interpretację gmina zapytała, czy usługa dzierżawy na rzecz gminnego ośrodka kultury będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Chodziło też o to, czy gmina będzie mogła odliczać pełny VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę z uwzględnieniem zasad tzw. korekty wieloletniej, wynikających z art. 91 ust. 1–7 ustawy VAT oraz od wydatków bieżących, związanych z utrzymaniem przedmiotu dzierżawy, np. napraw, remontów, prac porządkowych.
Fiskus potwierdził, że oddanie w dzierżawę to czynność opodatkowana i przyznał gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących. Nie potwierdził natomiast uprawnienia gminy do odliczenia VAT od inwestycji przez korektę na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.
Po analizie przepisów i orzecznictwa fiskus zauważył, że gmina realizowała inwestycję w zakresie budowy spornego budynku z zamiarem wykorzystania go do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Inwestycja – jak wskazano we wniosku – nie była do takich czynności przeznaczona w momencie oddania do użytkowania. Dlatego gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.
W ocenie urzędników, skoro gmina, po zakończeniu inwestycji, przekazała ją do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, to od momentu rozpoczęcia inwestycji do momentu oddania jej do użytkowania wyłączyła nieruchomość całkowicie z systemu VAT. W konsekwencji, dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, nie wykonywała tych czynności do działalności gospodarczej i nie działała w charakterze podatnika VAT. Tym samym, nie spełniła przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy VAT. Zatem gmina nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług. Gminie, zdaniem fiskusa, nie będzie również przysługiwało prawo do korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy o VAT.