Prawo gminy do odliczenia VAT przy zmianie sposobu użytkowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej

Sam charakter infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej przemawia za przyjęciem, że w czasie jej wytwarzania gmina zamierzała działać jako podatnik VAT – orzekł sąd.

Publikacja: 09.10.2018 06:20

Prawo gminy do odliczenia VAT przy zmianie sposobu użytkowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej

Foto: Fotolia

W przypadku gminy zarejestrowanej jako podatnik VAT, gmina prowadząc w ramach zadań własnych inwestycję w postaci budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, działa w charakterze podatnika VAT. Oznacza to, że ma ona możliwość dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z taką inwestycją również w przypadku, gdy w początkowym okresie infrastruktura była wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku w składzie siedmiu sędziów z 1 października 2018 r., sygn. I FSK 294/15.

Wniosek o interpretację

Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W latach 2009-2011 poniosła wydatki związane z realizacją inwestycji budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Inwestycja zakończyła się w 2012 r. i została przekazana do nieodpłatnego używania gminnej spółce komunalnej, która przy wykorzystaniu otrzymanej infrastruktury świadczyła na rzecz mieszkańców usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków.

Z uwagi na nieodpłatny charakter przekazania, w początkowym okresie gmina nie odliczyła podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję. W późniejszym okresie natomiast, celem uporządkowania niektórych działań z tym związanych, podjęła decyzję o zmianie sposobu udostępnienia infrastruktury z nieodpłatnego użyczenia na odpłatną dzierżawę, a w dalszej kolejności także aport poszczególnych elementów infrastruktury do tejże spółki. Wskazała, że aport przewidywany był już na etapie planowania inwestycji, z uwagi jednak na duży stopień skomplikowania takiej operacji, zdecydowano się ostatecznie na nieodpłatne użyczenie.

Gmina zapytała, czy odpłatne udostępnienie infrastruktury na rzecz spółki będzie stanowiło zmianę przeznaczenia tej infrastruktury i czy w związku z tym gmina będzie miała prawo do zastosowania tzw. korekty wieloletniej podatku naliczonego. Sama stanęła na stanowisku, że taka korekta będzie jej przysługiwała. Gmina powinna zastosować 10-letni okres korekty, w związku z czym ma prawo odliczać rocznie 1/10 podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową infrastruktury.

Stanowisko organu podatkowego

Minister finansów uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, że nabycie towarów i usług służących wybudowaniu infrastruktury nie miało związku z działalnością gospodarczą gminy. Ponosząc te wydatki z zamiarem nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury spółce komunalnej, gmina nie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Od momentu rozpoczęcia inwestycji do momentu oddania jej w dzierżawę gmina wyłączyła tę infrastrukturę całkowicie z systemu VAT. A to powoduje, że gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w ogóle, w tym w ramach korekty wieloletniej.

Wyrok WSA i NSA

Przedmiotową interpretację gmina zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, który w wyroku z 10 grudnia 2014 r., I SA/Go 638/14, zgodził się z jej argumentacją i interpretację uchylił. Od wyroku tego jednak organ podatkowy złożył skargę kasacyjną, a zwykły skład orzekający Naczelnego Sądu Administracyjnego uznał, że przedstawione zagadnienie budzi istotne wątpliwości prawne i przekazał sprawę do rozpoznania poszerzonemu składowi siedmiu sędziów NSA.

Rozpoznając sprawę NSA nie zgodził się z argumentacją organu podatkowego i oddalił jego skargę kasacyjną. W ustnym uzasadnieniu zwrócił uwagę, że gmina wyjaśniła, że już na etapie planowania inwestycji zakładała aport infrastruktury do spółki komunalnej, jednakże nie mogła podjąć tego rodzaju czynności zaraz po ukończeniu inwestycji z uwagi na skomplikowany proces przygotowania aportu, a także wątpliwości związane z warunkami dofinansowania. Zdaniem NSA, brak było podstaw do kwestionowania takiego oświadczenia gminy.

Sąd zwrócił także uwagę, że sam charakter dobra w postaci infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej przemawia za przyjęciem, że w czasie jego wytwarzania gmina zamierzała działać jako podatnik VAT. Jego zdaniem powyższe oznacza, że w przypadku gminy zarejestrowanej jako podatnik VAT, w okolicznościach takich jak w rozpatrywanym stanie faktycznym, gmina dokonując w ramach zadań własnych w postaci infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, działa w charakterze podatnika VAT o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT co powoduje możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z taką inwestycją również w drodze korekty, jeśli w początkowym okresie infrastruktura nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W ocenie sądu, sytuacja gminy nie odbiegała od okoliczności w jakich działają inni inwestorzy będący podatnikami VAT, natomiast fakt do którego organ interpretacyjny przywiązywał wiodące znaczenie jako okoliczności uniemożliwiającej dokonanie korekt, związany z tym, że infrastruktura wodno-kanalizacyjna przez 2 lata po oddaniu do użytkowania była udostępniona nieodpłatnie spółce komunalnej, a więc nie była wykorzystywana do celów działalności gospodarczej gminy, nie może przesądzać o tym czy gmina w czasie wytwarzania infrastruktury działała w charakterze podatnika VAT. Wyrok jest prawomocny.

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe

Stanowisko organów podatkowych odmawiające gminom prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadkach, w których w okresie bezpośrednio po zakończeniu danej inwestycji była ona wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu oparte było na wnioskach przedstawionych w wyroku TSUE z 2 czerwca 2005 r. w sprawie C-378/02 Waterschap. Z wyroku tego wynikało, że jeżeli w momencie nabycia towarów podmiot nie działał w charakterze podatnika VAT, to prawo do odliczenia mu nie przysługuje na żadnym etapie i w żadnym momencie późniejszego wykorzystania tychże towarów. Zdaniem NSA, sytuacja przedstawiona w wyroku w TSUE z 2005 r. różniła się od takiej jak tu opisana, na co TSUE zwrócił uwagę w najnowszym wyroku dotyczącym tego zagadnienia – wyroku z 25 lipca 2018 r. w sprawie C-140/17 Gmina Ryjewo. W sprawie Waterschap podmiot publiczny nabył dobro inwestycyjne jako organ władzy publicznej, w przypadku Gminy Ryjewo natomiast na etapie nabycia dobra inwestycyjnego gmina była zarejestrowana jako podatnik VAT. Nie ma znaczenia, że dane dobro nie zostało wykorzystane do czynności opodatkowanych bezpośrednio po jego wytworzeniu. Wykorzystanie to bowiem wyznacza jedynie zakres wstępnego odliczenia lub ewentualnie późniejszej korekty, nie ma jednak wpływu na powstanie prawa do odliczenia jako takie. ?

W przypadku gminy zarejestrowanej jako podatnik VAT, gmina prowadząc w ramach zadań własnych inwestycję w postaci budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, działa w charakterze podatnika VAT. Oznacza to, że ma ona możliwość dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z taką inwestycją również w przypadku, gdy w początkowym okresie infrastruktura była wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku w składzie siedmiu sędziów z 1 października 2018 r., sygn. I FSK 294/15.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów