Plus Minus
Plus Minus
Plus Minus
Reklama
Reklama

Jan Maciejewski: Zaczarowana amnestia

Jedni brali w swoje posiadanie ludzi, inni – miejsca. „Genius loci” – dziś rozumiemy przez to nastrój, aurę roztaczaną przez krajobraz. Coś bliskiego złudz...

Agnieszka Markiewicz: Dobitny dowód na niebezpieczeństwo antysemityzmu

Jan Maciejewski w swoim felietonie pisze, że miał opory przed publikacją swojego tekstu, obawiając się oskarżenia o antysemityzm. I słusznie.

Świat nie pęka w szwach. Nadchodzi era depopulacji

Na Ziemi nie nastąpi żadne przeludnienie, a wręcz przeciwnie, w perspektywie 50 lat możemy się spodziewać stopniowego wyludniania planety. W niektórych reg...

Pierwszy test jedności narodu

Mam nadzieję, że Karol Nawrocki, który sprawuje urząd prezydenta, zacznie dawać znaki europejskiej wspólnocie, że cel rozbicia polskich struktur władzy zos...

Wirtualni nielegałowie ruszają na Zachód

Zamiast przekonywać Amerykanów do szacunku dla Putina, rosyjscy trolle mieli skupić się na wykorzystywaniu podziałów wewnątrz Ameryki, nastawianiu Amerykan...

Za śmiechem Mikołajka kryje się wojna, Vichy i milczenie ojców

„Mikołajek” w 2025 r. jest lekturą trudną, przynajmniej dla dorosłych. Widać w nim i historyczne traumy Francuzów, i upadek autorytetu głowy rodziny.

„The Voice of Hind Rajab”. Śmierć na oczach świata

Złotego Lwa weneckiego festiwalu zdobył w tym roku Jim Jarmusch za film „Father Mother Sister Brother”, ale to nagrodzony Srebrnym Lwem „The Voice of Hind...

Łukasz Twarkowski: Teatr totalny? Recepty w sztuce nie istnieją

Jeżeli w kontakcie z maszyną nie odróżniamy jej od człowieka – być może nie ma takiego znaczenia, czy obcujemy z czymś żyjącym i świadomym czy nie. Rozmowa...

„Złodziej z przypadku”. Darren Aronofsky kradnie bazę

Wprawdzie „Złodziej z przypadku” często jest porównywany z twórczością Guya Ritchiego czy braci Safdie, to w większym stopniu jest hołdem dla lat 80., kina...

Kobiety między światami. Agnieszka Ayşen Kaim, gość „Plusa Minusa”, poleca

Spektakl o Sarze Kofman mówi o podwójnej tożsamości i próbie pogodzenia dwóch światów. Sama mam podobne doświadczenie, pewnie dlatego tak mnie poruszył.

Reklama
Reklama

„Ostatnie namaszczenie”. Zwierciadło z wkładką

„Ostatnie namaszczenie” to czwarta odsłona mrocznego uniwersum grozy.

„Pierwsza osada” udowadnia, że nawet wysepkę niełatwo jest rozplanować. Recenzja

W „Pierwszej osadzie” szczęście ma znaczenie, bo często się ryzykuje.

„Upadek Robespierre’a”. Jak spadła głowa kata

Colin Jones wywodzi się ze szkoły historyków, którzy potrafią pisać w sposób porywający i fascynujący, a zarazem nie tracić z oczu celu. W tym przypadku ch...

„Teściowie 3”. Komedia dla wyborców obu stron

Trylogia „Teściowie” inteligentnie kpi z naszych narodowych wad. Zarazem może być też mostem dla coraz bardziej podzielonej Polski.

„Eden”. Sąsiedzkie piekiełko w raju

„Eden” Rona Howarda z gwiazdorską obsadą zapada w pamięć. Fascynuje mimo wad i mielizn scenariusza.

Od zemsty Achillesa do łez Odyseusza. Dwie twarze Homera

„Iliada” spływa krwią, a „Odyseja” – łzami. Jedna opowieść jest o upadku człowieczeństwa, druga o żmudnym odkupieniu poprzez spełnienie obowiązku.

Piotr Andrzejewski: Podział władz jest w dużej mierze fikcją ustrojową

Żyjemy w chorym państwie i dopóki nie nastąpi uzdrowienie, to nadal kosztem obywateli będzie się odbywała jego destrukcja. Chodzi o to, że jeżeli nie można...

Jan Bończa-Szabłowski: Wały (z) Chrobrego

O tym, że nie umiemy wyciągać wniosków z historii, wiemy już od dawna. Myślę jednak, że nie zawsze potrafimy też doceniać postaci, które tę historię budowały.

Marysieńka i inne. Rzeczywistość miłości sarmackiej

Czy żona była najlepszą przyjaciółką sarmaty, a może jedynie jego niewolnicą? Węzeł małżeński był święty, a rodziny, odwołując się do dzisiejszych realiów,...

„Wydry”. W walce o perły trzeba czasem wbić nóż w plecy

„Wydry” to zabawna i prosta gra karciana, która – choć pełno w niej wrednych zagrywek – sprawdzi się podczas rodzinnego spotkania albo przerwy w szkole, na...

Reklama
Reklama