Daniel Lanois, człowiek o złotym uchu

Słuchając płyt, rzadko zdajemy sobie sprawę z wagi, jaką odgrywają producenci. Jednym z najważniejszych jest Daniel Lanois, współtwórca przełomowych albumów U2, Boba Dylana i Petera Gabriela.

Krzysztof Szczepaniak: Muzykę wybiera kierowca Ubera

Z Mickiewiczowskich „Ballad i romansów” można by śmiało nakręcić filmowy horror.

„NBA 2K23”: Te rzuty się nie nudzą

Koszykówka to jedna z popularniejszych gier sportowych zarówno w realu, jak i wirtualnie.

„Mała towarzy szka i dorośli”: Klituś-bajduś kontra NKWD

Autobiograficzna powieść estońskiej pisarki znakomicie oddaje strach rodziców, którzy w czasach terroru wychowują rozgadane dziecko.

„Will of the People”: Trochę gitar, trochę tańca

Nowa płyta brytyjskiego tria Muse stanowi mieszankę dobrze znanego stylu i brzmieniowych eksperymentów.

„Do głębi intrygujący kraj”: Od Inków do czarnej madonny

Arkady Radosław Fiedler przemierzył Boliwię wzdłuż i wszerz. Tak zafascynował go ten kraj Ameryki Południowej, że napisał o nim dwie książki.

Jak się kręci filmy o himalaistach

Doczekaliśmy się wreszcie pierwszego polskiego filmu fabularnego z akcją w górach wysokich. „Broad Peak” w reżyserii Leszka Dawida jest pionierskim dokonaniem, bo nawet Amerykanie nie kręcili zdjęć do filmu „K2” w Karakorum na takich wysokościach, co Polacy. Jak wygląda praca z kamerą na wysokościach?

"Nie martw się, kochanie”: Raj gorący jak piekło

„Nie martw się, kochanie” to dość oczywisty thriller noszący znamiona satyry i czerpiący pełnymi garściami z innych, zwykle dużo lepszych tytułów. Przesadnego szumu nadała mu gwiazda muzyki pop w obsadzie.

Mocne związki z życiem polskiego kina

Po festiwalu w Gdyni pisano głównie o nietrafionym werdykcie jurorów, którzy nie dostrzegli ważnych filmów diagnozujących stan społeczeństwa. Na szczęście to nie takie nagrody decydują o wartości polskiego kina.

Między sumieniem a środowiskiem

Tomasz Wołek potrafił być zaborczy. I brutalny. Pamiętam, jak późną jesienią 1988 roku przy okazji kolejnego spotkania w kręgu warszawskiej „Dziekanii" (a może to był kongres środowisk liberalnych w Gdańsku?) Tomek dopadł mnie i zdrowo zrugał za „samowolną" wypowiedź na temat projektu politycznego „Dziekania" na falach Wolnej Europy. Rzeczywiście, kilka miesięcy wcześniej wystąpiłem w paryskim studiu Radia Wolna Europa w programie prowadzonym przez Bronisława Wildsteina, opowiadając z przejęciem o nowej prawicowej inicjatywie politycznej. Marginalnie wspomniałem o endeckich fascynacjach w kręgu Ruchu Młodej Polski i właśnie to tak rozwścieczyło Tomka Wołka.

„The Game. Nic prostszego”: Proste myślenie o innych

Trudno o prostszą grę niż „The Game. Nic prostszego”. Ale właśnie w prostocie tkwi jej siła.

„Los Angeles. Miasto-państwo w siedmiu lekcjach”: Niewolnicy, bezdomni i gwiazdy

Los Angeles to aglomeracja licząca 88 miast, gdzie ponad 10 mln ludzi żyje na powierzchni 200 tys. km kw. Mieszkają wśród zacementowanych mokradeł, gór i wąwozów, na zgliszczach po trzęsieniach ziemi.

Policjant ma zawsze gorzej

Jeden z najlepszych policyjnych seriali w historii można obejrzeć w całości na HBO MAX. I co z tego, że powstał dziesięć lat temu, skoro wśród telewizyjnych produkcji o gliniarzach praktycznie nie nakręcono nic lepszego.

„Alma”: Duchy widziane podwójnie

Hiszpański serial grozy „Alma” odniósł sukces w ojczyźnie. Świata jednak nie zawojuje, zbyt blisko mu do opery mydlanej.

Hiszpańska klasyka grozy

Nie mogę uwierzyć, jak twórcy „Pierścieni Władzy” na podstawie Tolkiena mogli tak koncertowo wszystko zepsuć.

„Dziennik włoski”: Chrzęst Żwiru pod sandałami

„Dziennik włoski” Grzegorza Musiała opowiada o podróży autora do wyjątkowego dla niego kraju.

„Dzieci Katriny”: Przypowieść o kataklizmie

Huragan Katrina nie należy do przeszłości. Jest teraźniejszością i przyszłością zarazem. Staje się żywą legendą, przekazywaną z pokolenia na pokolenie, niczym przypowieść.

Nie można zdziadzieć

Fascynację literaturą rozpocząłem od totalnych staroci. Jestem fanem niemieckich produkcji filmowych, a muzycznie wywodzę się z rocka.