„Lękowi. Osobiste historie zaburzeń”: Mięśnie wiecznie napięte

Czytelnik książki Arkadiusza Lorenca może być zaskoczony, jak powszechne jest zjawisko lęku.

„Lepsze jutro”: Najlepsza z jarmarcznych rozrywek

Nestor włoskiego kina, 70-letni Nanni Moretti, kieruje kamerę na siebie samego. Tym razem po to, by spytać, po co właściwie kręci te wszystkie filmy?

„Gejsze 2 – Herbaciarnie”: Sztuka parzenia herbaty

„Gejsze 2 – Herbaciarnie” to jedna z tych gier, przy których trzeba intensywnie myśleć.

„Świat, który nadchodzi": Drzewa ruszają w drogę. Recenzja

Stabilny dotąd świat biologiczny ruszył z miejsca i zaczął się przemieszczać tam, gdzie chłodniej. Wędrówkę zatrważająco opisał Benjamin von Brackel.

Lata 90. na obrzeżach

Wielkim fanem „Oppenheimera” nie jestem i w oscarowym wyścigu kibicowałem innym tytułom.

Dziś wielkie kino musi boleć

Oscar, najgłośniejsza nagroda świata filmu, się zmienia: honoruje Europę, trudne tematy, broni wolności, dostrzega opowieści o pogmatwanych ludzkich losach i zagrożeniach.

„Napis” Géralda Sibleyrasa: Strasznie poprawni mieszczanie

Można być autorem modnym i politycznie niepoprawnym. Kto chce się o tym przekonać, niech idzie na „Napis” Géralda Sibleyrasa w warszawskim Teatrze Ateneum.

Poezja nie przestaje walczyć. Ukraińcy pamiętają Wasyla Stusa

Gdyby Wasyl Stus żył w lepszym świecie, z pewnością nie zostałby poetą. Jednak przyszło mu zmagać się o ludzką godność w najgorszych możliwych czasach. A Ukraińcy wciąż noszą w sercach jego strofy.

„Skull and Bones”: Dyrektor Pirat i jego okręt

Powstająca od dekady piracka gra „Skull and Bones” wreszcie dobiła do brzegu!

Yoko Ono wymyśliła „Imagine”. Retrospektywa w Tate Modern

Wielka retrospektywa Yoko Ono w Tate Modern w Londynie wydobywa ją z cienia Johna Lennona, z którym połączyła ją miłość i muzyka, jak i wzajemne twórcze inspiracje równie silnych artystycznych osobowości.

„Być jak Caravaggio”: Spowiedź fałszerza

Przez 40 lat tworzył perfekcyjne kopie. Do dziś nie wiadomo, czy któryś z jego obrazów nie jest przedstawiany jako oryginał.

„Przeklęta woda”: Basen z wadą ukrytą

„Przeklęta woda” nie straszy zbyt dobrze, ale przynajmniej próbuje stawiać pytania.

„Interstellar” Christophera Nolana: Tylko przelotne spojrzenie

„Interstellar” Christophera Nolana to w gruncie rzeczy klasyczny epicki film o przetrwaniu. Kiedy wyślesz człowieka w odludne miejsce, na wierzch wypływają bolesne prawdy o tym, kim jesteśmy.

„Tylko kanarek widział”: Życie złożone z momentów

Znakomite wiersze Mariusza Grzebalskiego składają się w coś na kształt kroniki zwyczajności. Ta poezja rejestruje rzeczywistość zwyczajnych czynności. Wychodzi się tu z psem na spacer, płaci rachunki, idzie po warzywa.

„Diuna”: Jakie błędy książki Franka Herberta powiela film Denisa Villeneuve'a

Dopiero „Diuna” wywindowała Franka Herberta w hierarchii amerykańskich pisarzy. Moim ulubionym zajęciem jest wyszukiwanie w powieści błędów, które powiela filmowa ekranizacja Denisa Villeneuve'a, a które nie odbierają im przy tym wartości.

Co sprawia, że „Policzone” Miklósa Bánffyego to genialna powieść?

To, co podnosi dzisiaj na wybitny poziom powieść „Policzone”, pierwszą część Trylogii Siedmiogrodzkiej Miklósa Bánffyego, to jej przenikliwość i bezlitosny opis, jakiego dopuszcza się autor, pisząc o swojej własnej sferze – węgierskiej arystokracji.

W cieniu KL Auschwitz

Zgoda na to, by choć na krótko stać się armią zbrodniarzy – czegoś podobnego doświadcza właśnie Rosja – powoduje nieodwracalną degenerację narodu.