„The Voice of Hind Rajab”. Śmierć na oczach świata

Złotego Lwa weneckiego festiwalu zdobył w tym roku Jim Jarmusch za film „Father Mother Sister Brother”, ale to nagrodzony Srebrnym Lwem „The Voice of Hind...

Łukasz Twarkowski: Nasza scyborgizowana natura

Jeżeli w kontakcie z maszyną nie odróżniamy jej od człowieka – być może nie ma takiego znaczenia, czy obcujemy z czymś żyjącym i świadomym czy nie. Rozmowa...

„Złodziej z przypadku”. Darren Aronofsky kradnie bazę

Wprawdzie „Złodziej z przypadku” często jest porównywany z twórczością Guya Ritchiego czy braci Safdie, to w większym stopniu jest hołdem dla lat 80., kina...

„Ostatnie namaszczenie”. Zwierciadło z wkładką

„Ostatnie namaszczenie” to czwarta odsłona mrocznego uniwersum grozy.

„Pierwsza osada” udowadnia, że nawet wysepkę niełatwo jest rozplanować. Recenzja

W „Pierwszej osadzie” szczęście ma znaczenie, bo często się ryzykuje.

„Upadek Robespierre’a”. Jak spadła głowa kata

Colin Jones wywodzi się ze szkoły historyków, którzy potrafią pisać w sposób porywający i fascynujący, a zarazem nie tracić z oczu celu. W tym przypadku ch...

„Teściowie 3”. Komedia dla wyborców obu stron

Trylogia „Teściowie” inteligentnie kpi z naszych narodowych wad. Zarazem może być też mostem dla coraz bardziej podzielonej Polski.

„Eden”. Sąsiedzkie piekiełko w raju

„Eden” Rona Howarda z gwiazdorską obsadą zapada w pamięć. Fascynuje mimo wad i mielizn scenariusza.

„Hiroszima. Najważniejszy reportaż XX wieku”. Recenzja książki

W 80. rocznicę zrzucenia bomb nuklearnych na Japonię warto sięgnąć po wybitną książkę złożoną z dwóch reportaży, pisanych w odstępie 40 lat.

„Cesarzowa Piotra”: Kristina Sabaliauskaitė o przemocy i ciele kobiety w Rosji

W nowym odcinku podcastu Rzecz o książkach Kristina Sabaliauskaitė opowiada o swojej powieści „Cesarzowa Piotra”. Dlaczego ta historyk sztuki rodem z Wilna...

Reklama
Reklama

Gość „Plusa Minusa” poleca. Diana Brzezińska: Bachata i morderstwa

Film „Zniknięcia” okazał się przyjemnym horrorem. Historia zaginięcia dzieci, które pewnego dnia wyszły z domu i nie wróciły, przypominała mi trochę styl S...

„Gra w kości”: Święte kości

W powieści Elżbiety Cherezińskiej Chrobry przedstawiony jest jako swój chłop, co to i wypić, i pochędożyć lubi. Otton stoi do niego w opozycji: młodszy, bl...

„Przyjaciele muzeum”: Sztuka zdobywania darczyńców

„Przyjaciele muzeum” to lektura długa i żmudna. Nie przynosi, niestety, adekwatnej satysfakcji czytelniczej.

„Mafia: The Old Country”: Wyspa jak z krwawego obrazka

„Mafia: The Old Country” funduje wycieczkę na Sycylię z początków XX w.

„Lato 69”: Edukacja seksualna

„Lato 69” nie jest wyłącznie sprośną komedią młodzieżową, choć kilku pikantnych scen faktycznie tu nie brakuje.

„Państwo Rose”: Wojna na gesty, wojna na słowa

Jay Roach wraca do hitu z lat 80., tylko że zamiast małżeńskiej wojny „Państwa Rose”, bardziej go interesują jej przyczyny.

Umarł Czurlanis – narodził się Čiurlionis

Żegnał się ze światem schorowany, biedny, w poczuciu niezrozumienia. Ale już dziesięć lat później doczekał się muzeum swojego imienia, pierwszego przybytku...

W cyfrowych czasach plakat ma się świetnie

Międzynarodowe Biennale Plakatu – trwające właśnie w Warszawie – przypomina nam, że choć sztuczna inteligencja może dziś produkować obrazy, wciąż to artyst...

„Moi synowie”: Miłość może nie wystarczyć

„Moi synowie” to film ważny. Na szczęście, jak wiele filmów na „ważne tematy”, nie jest publicystyczny ani dydaktyczny.

Włos na głowie się jeży. Serial „Grupa zadaniowa” jak najlepsze kino sensacyjne

„Grupa zadaniowa” to opowieść w duchu Michaela Manna, gdzie przestępca jest jak rewers ścigającego go policjanta. W trakcie śledztwa ich relacja nabiera dw...

Reklama
Reklama