Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 14 września 2016 r. (III SA/Wa 2084/15).
Stan faktyczny
W styczniu 2015 r. spółka wystąpiła o interpretację w zakresie opodatkowania VAT wydania towarów w ramach akcji marketingowej.
Spółka należy do międzynarodowej grupy z branży farmaceutycznej. Jej działalność będzie się skoncentrować na świadczeniu usług marketingowych dotyczących produktów leczniczych – tzw. markowych leków odtwórczych. Spółka tłumaczyła, że podpisze ze zleceniodawcami zagranicznymi umowy, których przedmiotem będzie świadczenie usług o charakterze marketingowym. Jej działania będą skupiać się jedynie na promowaniu wyrobów. Nie będzie natomiast uczestniczyła w ich dystrybucji i sprzedaży. W szczególności będzie zajmować się rozprowadzaniem materiałów reklamowych (ulotki, broszury, długopisy, próbki leków itp.) wśród lekarzy i farmaceutów, a także przygotowaniem materiałów promocyjnych do gazet i pism specjalistycznych oraz do internetu.
Jednym z elementów usług będzie przekazywanie towarów na rzecz podmiotów trzecich (osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej). Wartość detaliczna przekazywanych towarów nie będzie przekraczać 100 zł (z VAT) za sztukę. W ramach nieodpłatnych przekazań osoby trzecie będą otrzymywać m.in. artykuły medyczne (np. fartuchy lekarskie, miarki wzrostu, papier do EKG, stojaki na kroplówki, strzykawki, stetoskopy, termometry), materiały biurowe (m.in. kalendarze, pióra, kubki, wizytowniki, torby, zszywacze, klipy do kabli, magnesy).
Spółka podkreśliła, że przekazanie towarów nie będzie się wiązać z żadną odpłatnością od obdarowanych. Niemniej jednak, czynność przekazania towarów będzie wynikać z umów i będzie elementem kalkulacji wynagrodzenia za usługi.