Zmiany w postępowaniu rejestrowym przed KRS

Przepisy o postępowaniu rejestrowym modyfikują jego dotychczasowe zasady i mają usprawnić wymianę informacji pomiędzy sądami a urzędami oraz zautomatyzować proces nadawania numerów NIP i REGON.

Publikacja: 03.12.2014 06:20

składający wniosek o wpis do KRS nie będzie dołączał dodatkowych zgłoszeń do urzędu skarbowego, GUS

składający wniosek o wpis do KRS nie będzie dołączał dodatkowych zgłoszeń do urzędu skarbowego, GUS i ZUS

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

1 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa wprowadzająca istotne zmiany do postępowania rejestrowego przed KRS.

Przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już zobowiązani załączać do wniosku o rejestrację/zmianę danych dodatkowych formularzy do Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowego oraz ZUS. W myśl znowelizowanych przepisów po dokonaniu przez sąd wpisu danych przedsiębiorcy do KRS dane te będą automatycznie przekazywane w odpowiednim zakresie do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), a następnie CRP KEP będzie je przekazywała do Urzędu Statystycznego oraz ZUS.

Co to oznacza w praktyce

W przypadku rejestracji przedsiębiorcy numery NIP oraz REGON będą nadawane automatycznie (chyba że sp. z o.o. lub spółka akcyjna w organizacji uzyskały je przed rejestracją w KRS), po czym zostaną one również automatycznie ujawnione w KRS bez konieczności składania przez przedsiębiorcę dodatkowego wniosku (jak to było dotychczas). Natomiast w sytuacji wpisu danych wynikających z wniosku o zmianę wpisu wszelkie dane objęte takim wnioskiem podlegające zgłoszeniu do Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego lub ZUS zostaną im automatycznie przekazane.

Dla przykładu, przed wejściem w życie nowelizacji w przypadku zmiany adresu przedsiębiorcy był on zobowiązany dołączyć do wniosku do KRS formularze NIP-2, RG-OP (zastępujący od 8 listopada 2014 r. formularz RG-1) oraz ZUS-ZPA, które sąd przesyłał za pośrednictwem tradycyjnej poczty odpowiednim urzędom (co często zajmowało nawet ponad miesiąc). Od 1 grudnia 2014 r. przedsiębiorca zobowiązany jest wyłącznie do złożenia w sądzie odpowiednich formularzy KRS, po czym dane nimi objęte w zakresie nowego adresu przedsiębiorcy są automatycznie przekazywane do odpowiednich rejestrów.

Nie oznacza to jednak, że obowiązek dokonywania przez przedsiębiorcę zgłoszeń wobec odpowiednich urzędów uległ istotnemu ograniczeniu. Nowelizacja wprowadziła do ustaw regulujących funkcjonowanie rejestru podatników, statystycznego oraz płatników składek kategorię tzw. danych uzupełniających, które spółka będzie zobowiązana samodzielnie zgłosić za pośrednictwem naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W praktyce oznacza to zatem istotną modyfikację „zasady jednego okienka".

Na dane uzupełniające składają się informacje, które należało wskazywać na formularzach NIP-2, RG-OP oraz ZUS-ZPA, a które nie podlegają ujawnieniu w KRS, np. dane kontaktowe spółki, wykaz jej rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności czy data powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Od 1 grudnia 2014 r., zamiast składania razem z wnioskiem do KRS ww. formularzy, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego formularz NIP-8, w którym prześle on powyższe dane uzupełniające, w następujących terminach:

- w przypadku pierwszej rejestracji – w terminie siedmiu dni (w odniesieniu do danych do ZUS) lub w terminie 21 dni (w przypadku danych do Urzędu Skarbowego lub Urzędu Statystycznego) od dnia wpisu przedsiębiorcy do KRS;

- w przypadku zgłoszenia aktualizacyjnego – w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę.

Bez odpisu umowy lub statutu

Nowelizacja uchyla uciążliwy w praktyce i niemający praktycznej doniosłości obowiązek składania w Urzędzie Skarbowym odpisu umowy lub statutu spółki lub ich zmiany. Z pewnością zmiany w tym zakresie należy ocenić pozytywnie.

Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie zasady, w myśl której w KRS ujawniane będzie nie więcej niż dziesięć pozycji przedmiotu działalności przedsiębiorcy (PKD), w tym jeden przedmiot działalności przeważającej. Do niedawna bowiem zapobiegliwi przedsiębiorcy bardzo często stosowali praktykę ujawniania w KRS nawet kilkudziesięciu lub więcej pozycji PKD (niezależnie od faktycznie wykonywanej działalności). Wprowadzone zmiany powinny, jak się wydaje, doprowadzić do ujawniania w KRS jedynie działalności faktycznie prowadzonej.

Przedsiębiorcy już wpisani do KRS zostali zobowiązani do zgłoszenia zmiany w zakresie przedmiotu działalności przy pierwszym wniosku do KRS składanym po wejściu w życie nowelizacji, nie później jednak niż do 1 grudnia 2019 r. Obowiązek aktualizacji ww. danych nie będzie pociągał za sobą konieczności zmiany umowy lub statutu spółki.

Niestety, podobnie jak w przypadku wielu nowelizacji, w sposób nie do końca przemyślany zostały przygotowane przepisy przejściowe, w szczególności art. 7 ust. 1 ustawy nowelizacyjnej, zgodnie z którym do postępowań wszczętych przed 1 grudnia 2014 r. stosowane będą przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przepisów dot. określenia przedmiotu działalności.

Przepis ten może wywołać poważne wątpliwości praktyczne. Istnieje bowiem ryzyko, że sądy rejestrowe będą wzywały do uzupełnienia/poprawienia wniosków złożonych przed 1 grudnia 2014 r. (które na moment ich złożenia były poprawne, bo brak było podstawy do stosowania nowych przepisów przed ich wejściem w życie), co może istotnie wydłużyć postępowanie i przesunąć wydanie postanowienia na początek 2015 roku. Ponieważ nie jest możliwe przewidzenie, w jakim kierunku pójdzie sądowa praktyka, wydaje się, że w przypadku szczególnie ważnych dla przedsiębiorcy wniosków (np. o rejestrację połączeń, podziałów lub przekształceń) jednym ze sposobów ograniczenia ryzyka będzie dobrowolne złożenie dodatkowego wniosku ze wskazaniem przedmiotu działalności w sposób określony w znowelizowanych przepisach.

Zdaniem autora

Cezary Żelaźnicki, radca prawny, partner, PricewaterhouseCoopers Legal Szurmińska-Jaworska sp.k.

Podsumowując reformę zasady „jednego okienka", należy ocenić pozytywnie. Niestety, tak jak w przypadku wielu nowelizacji, przepisy przejściowe nie zostały skonstruowane dostatecznie precyzyjnie, co może powodować problemy praktyczne w ciągu najbliższych kilku tygodni. Bez wątpienia jednak wprowadzenie centralizacji i automatyzacji przekazywania informacji pomiędzy sądami a organami administracji powinno zdjąć z przedsiębiorców formalne niedogodności związane z kilkukrotnym zgłaszaniem tych samych danych różnym urzędom. Najbliższe miesiące pokażą, czy zmiany wyglądają pozytywnie tylko na papierze, czy rzeczywiście będą korzystne dla przedsiębiorców.

1 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa wprowadzająca istotne zmiany do postępowania rejestrowego przed KRS.

Przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już zobowiązani załączać do wniosku o rejestrację/zmianę danych dodatkowych formularzy do Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowego oraz ZUS. W myśl znowelizowanych przepisów po dokonaniu przez sąd wpisu danych przedsiębiorcy do KRS dane te będą automatycznie przekazywane w odpowiednim zakresie do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), a następnie CRP KEP będzie je przekazywała do Urzędu Statystycznego oraz ZUS.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego