Julita Karaś-Gasparska: JPK_CIT już niebawem
Przed nami kolejny etap cyfryzacji w rozliczeniach podatkowych. Część podatników CIT, których rok podatkowy rozpocznie się po 2024 r., będzie musiała raportować skarbówce dane z ksiąg rachunkowych już za 2025 r.
Podstawowe zasady bilansowe
Zasady bilansowe obejmują zestaw powszechnie obowiązujących reguł, wytycznych i procedur w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania i prezentacji na ich podstawie sprawozdań finansowych. Celem tak zdefiniowanych zasad bilansowych jest dostarczanie informacji na temat kondycji majątkowej podmiotów gospodarczych oraz generowanych przez nie wyników finansowych w sposób rzetelny, jasny, pełny i użyteczny.
Wyceny na potrzeby rachunkowe w cenach transferowych
Jednym z kluczowych elementów dokumentacji cen transferowych, i tym samym najbardziej czasochłonnym oraz trudnym do przygotowania, jest analiza cen transferowych. Polskie przepisy wskazują pięć standardowych metod, które mogą zostać zastosowane w celu weryfikacji cen transferowych.
Opłaty za niewłaściwe parkowanie przychodem kasowym
Przychód z tytułu otrzymanych opłat dodatkowych za naruszenie regulaminu parkingowego powinien być rozpoznawany przez podatnika w momencie zaksięgowania wpłaty na rachunku bankowym, tj. w dniu otrzymania zapłaty.
Podstawowe zasady bilansowe (cz. 1)
Zasady bilansowe obejmują zestaw powszechnie obowiązujących reguł, wytycznych i procedur w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania i prezentacji na ich podstawie sprawozdań finansowych. Celem tak zdefiniowanych zasad bilansowych jest dostarczanie informacji na temat kondycji majątkowej podmiotów gospodarczych oraz generowanych przez nie wyników finansowych w sposób rzetelny, jasny, pełny i użyteczny.
Ogłoszenie upadłości wpływa na obowiązki księgowe
Czasami przedsiębiorcy, którzy popadli w tarapaty finansowe, nie mogą zamknąć firmy z powodu powstałych długów. Wtedy wyjściem staje się ogłoszenie upadłości. Jak wpływa to na obowiązki księgowe?
Rezerwy na zaległe urlopy
Jednym z aspektów rzetelnie sporządzonego sprawozdania jest wycena oraz ujęcie rezerw w tym również rezerwy urlopowej. Nie dotyczy ono spółek korzystających z uproszczeń przewidzianych w ustawie o rachunkowości.
Sprawozdanie finansowe spółki w likwidacji
Pomimo zaistnienia przesłanek do rozwiązania spółki i otwarcia likwidacji, to kierownictwo w dalszym ciągu zobowiązane jest do spełniania szeregu obowiązków rachunkowych oraz księgowych, a w tym między innymi do sporządzenia, zatwierdzenia i złożenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z działalności spółki po każdym zakończonym roku obrotowym.