CIT: niższe odpisy amortyzacyjne dopiero po otrzymaniu dotacji

Podatnik, który w ramach dofinansowania dostał częściowy zwrot wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego, będzie zobowiązany do obniżenia odpisów amortyzacyjnych na bieżąco, czyli od daty otrzymania dopłaty.

Publikacja: 18.12.2017 01:00

CIT: niższe odpisy amortyzacyjne dopiero po otrzymaniu dotacji

Foto: Fotolia.com

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 października 2017 r. (II FSK 2491/15).

Spółka kupiła nowoczesną linię produkcyjną. Po dacie zakupu tego środka trwałego i rozpoczęciu jego podatkowej amortyzacji podpisała umowę o jego dofinansowanie, na podstawie której mogła uzyskać częściowy zwrot wydatków poniesionych na jego nabycie.

We wniosku o interpretację indywidualną spółka przedstawiła stanowisko, że do czasu uzyskania refundacji poniesionych wydatków odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej zakupionego środka trwałego w całości będą stanowić dla niej koszty uzyskania przychodów. Dopiero od miesiąca faktycznego otrzymania środków finansowych z dotacji spółka będzie zobowiązania do zmniejszenia kolejnych odpisów amortyzacyjnych o wartość otrzymanego dofinansowania.

W interpretacji z 18 kwietnia 2014 r. (IPPB5/423-35/14-4/IŚ) organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. W jego ocenie, spółka już od momentu podpisania umowy o dofinansowanie powinna obniżyć kolejne odpisy amortyzacyjne. Kwota zmniejszenia powinna zostać obliczona jako proporcja kwoty przyznanej dotacji do wartości początkowej danego środka trwałego. W ocenie organu podatkowego, skoro podatnik ma już świadomość, że wydatki będą mu zwrócone, to ich ujmowanie w kosztach podatkowych nie znajduje uzasadnienia. W konsekwencji, według organu podatkowego, w celu rozliczenia otrzymanego dofinansowania spółka powinna zrobić stosowną korektę odpisów amortyzacyjnych uprzednio zaliczonych do kosztów podatkowych. Organ nie określił precyzyjnie jakiego okresu powinna dotyczyć korekta, ale z całokształtu jego stanowiska można wysnuć wniosek, że przedmiotem korekty powinien być okres od momentu podpisania umowy o dofinansowanie do momentu wypłaty dotacji (w stosunku bowiem do tego okresu spółka uznała, w przeciwieństwie do stanowiska organu podatkowego, że będzie mieć prawo do pełnych odpisów amortyzacyjnych).

Spółka zaskarżyła interpretację indywidualną do sądu administracyjnego. WSA w Warszawie uchylił ją wyrokiem z 5 marca 2015 r. (III SA/Wa 2588/14), lecz organ podatkowy złożył na to rozstrzygnięcie skargę kasacyjną.

NSA po rozpoznaniu sprawy oddalił skargę kasacyjną organu podatkowego (w pełni podzielając wcześniejszy wyrok WSA). W ustnym uzasadnieniu NSA skupił się głównie na problematyce konieczności wstecznej korekty odpisów amortyzacyjnych w wyniku otrzymania dotacji do zakupu danego środka trwałego. W jego ocenie, kluczowy w tej kwestii jest skutek ekonomiczny otrzymania dotacji, który polega na tym, że podatnik otrzymuje ekonomiczny zwrot wydatków poniesionych na nabycie danego środka trwałego. Wobec tego, NSA uznał, że w badanej sprawie nie ulega wątpliwości, iż skutek ten nie wystąpił w momencie rozpoczęcia podatkowej amortyzacji danego środka trwałego. Dopiero w momencie uzyskania dotacji spółka otrzymała ekonomiczny zwrot poniesionych wydatków na nabycie linii produkcyjnej. W efekcie tego NSA podzielił stanowisko, że nie jest konieczna korekta odpisów amortyzacyjnych w przeszłości, lecz należy je proporcjonalnie obniżyć w przyszłości.

Autor jest współpracownikiem zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Edyta Adamus, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte

Stanowisko wyrażone przez NSA wpisuje się w linię orzeczniczą sądów administracyjnych. Podobnie orzekł np. NSA w wyroku z 7 sierpnia 2014 r. (II FSK 1978/12) oraz WSA w Opolu w wyroku z 18 marca 2015 r. (I SA/Op 29/15).

Jednocześnie, NSA w ustnym uzasadnieniu nie wypowiedział się czy momentem, od którego należy zmniejszyć odpisy amortyzacyjne, jest miesiąc podpisania umowy o dofinansowanie czy miesiąc faktycznej wypłaty środków z tytułu dotacji. Mając jednak na uwadze podkreślony przez NSA ekonomiczny skutek otrzymania dotacji, w mojej ocenie, wskazane jest przyjęcie stanowiska, że momentem takim jest faktyczne otrzymanie środków finansowych. Według mnie, samo podpisanie przez podatnika umowy o dofinansowanie, wbrew twierdzeniom organu, nie może jeszcze stanowić podstawy do zmniejszenia odpisów amortyzacyjnych, ponieważ – jak słusznie podnosiła spółka – na moment zawarcia umowy o dofinansowanie nie posiadała wiedzy o ostatecznej kwocie przyznanej dotacji. Taka sytuacja zdarza się stosunkowo często, ponieważ kwota finalnej dotacji często uzależniona jest od oceny podmiotu, który udziela dofinansowania. W związku z tym, dopiero w momencie faktycznego otrzymania środków finansowych beneficjent jest w stanie obliczyć jaką kwotę odpisów amortyzacyjnych powinien przestać zaliczać do kosztów podatkowych. Dopiero wtedy pojawia się również ekonomiczny skutek otrzymania dotacji, czyli zwrot poniesionych przez beneficjenta wydatków na nabycie danego środka trwałego, o którego znaczeniu wypowiedział się NSA. Wobec tego, według mnie, odpisy amortyzacyjne należy obniżyć dopiero w momencie otrzymania środków finansowych w ramach dotacji. Taki pogląd został również potwierdzony w interpretacji indywidualnej dyrektora KIS z 13 czerwca 2017 r. (1462-IPPB6.4510. 37.2017.2.AG).

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 października 2017 r. (II FSK 2491/15).

Spółka kupiła nowoczesną linię produkcyjną. Po dacie zakupu tego środka trwałego i rozpoczęciu jego podatkowej amortyzacji podpisała umowę o jego dofinansowanie, na podstawie której mogła uzyskać częściowy zwrot wydatków poniesionych na jego nabycie.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów