Budowa systemu kaucyjnego w Polsce mocno przyspiesza. 19 kwietnia główni gracze rynku napojów złożyli wreszcie wniosek w UOKiK o zgodę na koncentrację. Tego samego dnia pojawił się projekt ustawy nowelizującej mocno krytykowaną ustawę o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z ubiegłego roku.
System kaucyjny. Duzi stają do gry
O tym, że Polska w styczniu 2025 r. uruchomi system kaucyjny, wiadomo od września 2023 r., gdy ustawa weszła w życie. A jednak najwięksi producenci napojów bezalkoholowych oraz piwa (bo to ich opakowania zostaną ujęte w systemie kaucyjnym) nie składali wniosku o licencję operatora. Wciąż trwały analizy prawne, jak to zrobić.
Wreszcie w piątek 19 kwietnia łącznie 12 firm (Maspex, Coca-Cola, Oshee, Żywiec Zdrój, Nestlé, Colian, Pepsi-Cola, Red Bull, Zbyszko, Orangina Schweppes Polska, Nałęczów Zdrój i Van Pur) złożyło do UOKiK wniosek o zgodę na koncentrację. Ma im to pozwolić utworzyć wspólne przedsiębiorstwo mające stanowić podmiot reprezentujący na potrzeby prowadzenia systemu kaucyjnego, na podstawie ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Firmy informowały o współpracy branżowej przy tym projekcie już w ubiegłym roku. Podpisały listy intencyjne, ale potem prace utknęły w konsultacjach z prawnikami. Początkowo na rynku mówiło się, że producenci napojów alkoholowych i bezalkoholowych utworzą jednego operatora, jednak ostatni miesiąc przyniósł inne informacje. Giganci bezalkoholowi trafili ze swoim wnioskiem do UOKiK, a trzy największe browary w Polsce złożyły do Komisji Europejskiej wniosek o zgodę na koncentrację, bo taki jest wymóg dla firm wprowadzających, które są konkurentami. – Czekamy na wydanie takiej zgody, nie ukrywam, że w przeciwieństwie do innych operatorów, którzy planują wystąpić o pozwolenie ministerstwa lub już je dostali, a nie musieli czekać na zgodę, to w pewnym sensie dyskryminacja – pisze „Rzeczpospolitej” Magdalena Brzezińska, rzeczniczka prasowa Grupy Żywiec.
Czytaj więcej
Posłowie europarlamentu przyjęli w środę rozporządzenie PPWR, które zmniejszy górę śmieci w Europ...
Operatora dla branży piwnej wspólnie chcą utworzyć Grupa Żywiec, której właścicielem jest Heineken, Kompania Piwowarska, spółka należąca do Asahi Group Holdings oraz Carlsberg Polska. Firmy wskazują na czas: zostanie im go dużo mniej niż małym firmom, które z uwagi na śladowy udział w rynku przepisy antymonopolowe obchodziły szerokim łukiem. Największych graczy wyprzedziły małe firmy: Zwrotka i PolKa. Duża konkurencja mówi o nich z przekąsem, że „wprowadzili na rynek dwie zgrzewki wody mineralnej”. Ile napojów te spółki naprawdę wprowadziły na rynek, nie wiadomo, bo ani Zwrotka, która jako pierwsza uzyskała licencję operatora w resorcie klimatu, ani PolKa, która tę licencję niebawem otrzyma, nie ujawniły, ile dokładnie sprzedały napojów. Jak poinformował Aleksander Traple, prezes Zwrotki, spółka w 2023 r. sprzedała napoje o wartości „do 300 tys. zł”. Jak szacuje Centrum Monitorowania Rynku, jest to wartość sprzedaży wody w Polsce w ciągu pół godziny. PolKa obiecała nam przekazać informacje, jakie sprzedaje napoje i gdzie można je kupić, a także jak duża była ich sprzedaż w zeszłym roku, ale mimo monitów informacje do redakcji nie dotarły.