Do Rządowego Centrum Legislacji wpłynął właśnie projekt nowelizacji ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych. Rzecz dotyczy delegacji orzeczniczych sędziów, wprowadza dodatkowe elementy warunkujące dopuszczalność delegowania (i odwołania z delegowania) oraz procedurę delegowania i zasady przyznawania dodatków do wynagrodzenia z tytułu delegowania.
I tak w myśl propozycji delegowanie sędziego do pełnienia obowiązków w innym sądzie będzie następowało w przypadku uzasadnionych potrzeb tego sądu. W szczególności w projekcie wymienia się: liczbę i rodzaj spraw wpływających do sądu; stopień opanowania wpływu spraw oraz średnią wielkość referatu sędziego lub asesora sądowego w relacji do wartości tych parametrów w innych sądach. Chodzi o uwzględnienie liczby obsadzonych stanowisk sędziowskich i asesorskich, długotrwałe nieobecności sędziów i asesorów sądowych oraz planowane zwolnienia stanowisk sędziowskich w sądzie, do którego ma nastąpić delegowanie.
Czytaj więcej
Ministerstwo Sprawiedliwości wkrótce zaproponuje nowe zasady delegowania sędziów do wyższej instancji – ustaliła „Rzeczpospolita”.
Delegacja sędziowska do innego sądu. W jakich przypadkach będzie dopuszczalne?
Zanim do delegacji dojdzie, minister sprawiedliwości będzie miał obowiązek przeanalizować sytuację w sądzie docelowym. Chodzi m.in. o analizę obciążenia pracą sędziów i asesorów sądu (oraz pionu orzeczniczego), do którego miałoby nastąpić delegowanie, na tle innych sądów, głównie tych równorzędnych.
Kolejny element zmian to określenie sposobu wyboru osoby lub osób, którym delegowanie może zostać zaproponowane.