Festiwal Mastercard OFF CAMERA. Patrick Wilson z nagrodą „Pod prąd”

26 kwietnia ruszy w Krakowie Mastercard OFF CAMERA. Podczas ponad 200 projekcji widzowie obejrzą blisko 90 filmów z całego świata

Publikacja: 26.04.2024 04:30

Festiwal Mastercard OFF CAMERA. Patrick Wilson z nagrodą „Pod prąd”

Foto: materiały prasowe

Krakowskie święto niezależnego kina otworzy w tym roku film, który wydaje się ważny w czasach narastających zbrojnych konfliktów – wojen w Ukrainie i w strefie Gazy. Powstał na podstawie bestsellerowej powieści Australijki Lily Brett „Too Many Men” – opowieści o traumie Holocaustu przenoszonej z pokolenia na pokolenie. 

W „Treasure” amerykańska dziennikarka muzyczna, po życiowych zawirowaniach, postanawia wrócić do swoich korzeni. Chce poznać historię ojca, który zawsze na temat swojej przeszłości milczał, zrozumieć dlaczego matka budziła się w nocy z krzykiem. Jedzie do Polski, by odszukać ślady swojej żydowskiej rodziny. Ojciec, który wszystkich bliskich stracił w Auschwitz, a po wojnie zbudował swoje życie za granicą, teraz postanawia towarzyszyć jej w wyprawie do Europy. 

Jest rok 1991. Polska jeszcze pachnie pozostałościami po socjalizmie i szarością. Ruth z ojcem podróżują po kraju śladami swoich przodków. Odnajdują fabrykę, która przed wojną do nich należała, odwiedzają mieszkanie, w którym rósł jej ojciec. Dziś żyją tam ludzie nieprzyjaźni i chytrzy, którzy z jednej strony obawiają się, że Żydzi zechcą odzyskać swój majątek, z drugiej - ich rodzinne pamiątki sprzedają im po bajońskich cenach. Na koniec ojciec i córka pojadą do Oświęcimia, by przejść przez bramę Auschwitz.

Parę Amerykanów grają Lena Durham i Stephen Fry. W wyprawach po Polsce towarzyszy im wynajęty przez ojca polski taksówkarz

Parę Amerykanów grają Lena Durham i Stephen Fry. W wyprawach po Polsce towarzyszy im wynajęty przez ojca polski taksówkarz. W tej roli trochę wyrafinowania i humoru wnosi na ekran Zbigniew Zamachowski. Dobrze zaznaczają swoją obecność na ekranie także inni polscy aktorzy, m.in. Maria Mamona, Iwona Bielska czy Tomasz Włosok. Najsłabiej, co dziwne, wypada Lena Durham. Aktorka związana z nowojorskim Mumblecore, a jednocześnie współproducentka „Treasure”, przez cały film pozostaje tak samo nijaka i nieciekawa. Ale też nie bardzo ma co grać. Scenariusz tonie w stereotypach, m.in. tych o antysemickiej, zapijaczonej Polsce, gdzie działają tylko łapówki. Wszystko tu jest dość niechlujnie prowadzone, pozbawione dynamiki i pełne klisz. Warto przypomnieć, że z podobnym tematem znaczniej bardziej interesująco poradził sobie Jessie Eisenberg w filmie „Prawdziwy ból”. 

Ale oczywiście dobrze się stało, że polscy widzowie będą mogli obejrzeć „Treasure”, który swoją premierę miał w pobocznej sekcji ostatniego Berlinale i sami ocenić wartość tego filmu.

10 tytułów w konkursie międzynarodowym „Wytyczanie drogi”

A od 26 kwietnia ruszają pokazy konkursowe. W konkursie międzynarodowym „Wytyczanie drogi” o Krakowską Nagrodę Filmową im. Andrzeja Wajdy będzie walczyło 10 tytułów. Dużo tu filmów o ludziach młodych, dopiero wchodzących w życie. „78 Days” Emiliji Gašić to opowieść o trzech siostrach, które w Serbii w 1999 roku, próbując uciec od brutalnej, wojennej rzeczywistości,zaczynają dokumentować swoje codzienne życie. Z kolei los trzech, zaniedbywanych przez matkę sióstr ze Szwecji rejestruje Miki Gustafson w filmie „Paradise is Burning”.

Nastolatek jest również bohaterem szkockiego „Silent Roar” Johnny’ego Barringtona – opowieści o żałobie po stracie ojca. Także w „Forever-Forever”, którego akcja toczy się w Kijowie w latach 90. XX wieku Anna Buryachkova wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego. O zachodzącej w ciążę nastolatce opowiada brazylijka Lillah Halla w „Power Alley”. Nieco starsi są bohaterowie czeskiego „She Came At Night” Jana Vejnara i Tomáša Pavlička. To młode małżeństwo, które musi stawić czoła toksycznej matce. 

Czytaj więcej

17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star

Hiszpan Miguel Faus proponuje film „The Quiet Maid” o emigrantce z Kolumbii, nierównościach społecznych i próbie znalezienia sobie miejsca w nowym świecie. O nierównościach społecznych uniemożliwiających zakochanym ludziom wspólne życie opowiada też Irańczyk Behrooz Karamizade. Z kolei w obrazie „The Hypnosis Ernst de Geer proponuje widzom pełną ciętych dialogów satyrę na rzeczywistość rządzoną przez media społecznościowe, technologiczne nowinki i wygórowane ambicje.

W konkursie polskim o nagrodę będą rywalizować filmy znane już publiczności

W konkursie polskim o nagrodę będą rywalizować filmy znane już publiczności: „Biała odwaga” Marcina Koszałki, „Horror Story” Adriana Apanela, „Doppelgänger. Sobowtór” Jana Holoubka, „Kos” Pawła Maślony, „Znachor” Michała Gazdy i „Lęk” Sławomira Fabickiego, a także obrazy, które jeszcze nie weszły do kin: „Grzyby” Pawła Borowskiego, „Imago” Olgi Chajdas, „Błazny” Gabrieli Muskały, „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny” Agnieszki Elbanowskiej. 

Przygotowane razem z Sexedpl „Czarne owce” to filmy opowiadające o bohaterach wykluczonych, stawiające na celebrację różnorodności. W drugiej nowej sekcji „W słusznej sprawie” prezentujemy niezależne podejście do dramatów sądowych i kina kryminalnego, pokazujemy właściwe im techniki i schematy narracyjne stosowane w rozmaitych kontekstach geograficznych i kulturowych

Dyrektor artystyczny festiwalu Grzegorz Stępniak

Jak zawsze pojawią się stałe sekcje towarzyszące. Dyrektor artystyczny festiwalu Grzegorz Stępniak jest też szczególnie dumny z nowych propozycji:

— Przygotowane razem z Sexedpl „Czarne owce” to filmy opowiadające o bohaterach wykluczonych, stawiające na celebrację różnorodności – mówi. – W drugiej nowej sekcji „W słusznej  sprawie” prezentujemy niezależne podejście do dramatów sądowych i kina kryminalnego, pokazujemy właściwe im techniki i schematy narracyjne stosowane w rozmaitych kontekstach geograficznych i kulturowych. 

A pierwszy tegoroczny laureat Mastercard OFF CAMERY jest już znany. Nagrodę „Pod Prąd” odbierze Patrick Wilson. 

— To wszechstronny amerykański aktor, który potrafi poruszać się w bardzo różnych gatunkach sztuki – od broadwayowskich teatrów, przez kino artystyczne i telewizyjne seriale aż do hollywoodzkich blockbusterów – mówi dyrektor Stępniak.

Festiwal Mastercard OFF CAMERA potrwa do 5 maja.

Krakowskie święto niezależnego kina otworzy w tym roku film, który wydaje się ważny w czasach narastających zbrojnych konfliktów – wojen w Ukrainie i w strefie Gazy. Powstał na podstawie bestsellerowej powieści Australijki Lily Brett „Too Many Men” – opowieści o traumie Holocaustu przenoszonej z pokolenia na pokolenie. 

W „Treasure” amerykańska dziennikarka muzyczna, po życiowych zawirowaniach, postanawia wrócić do swoich korzeni. Chce poznać historię ojca, który zawsze na temat swojej przeszłości milczał, zrozumieć dlaczego matka budziła się w nocy z krzykiem. Jedzie do Polski, by odszukać ślady swojej żydowskiej rodziny. Ojciec, który wszystkich bliskich stracił w Auschwitz, a po wojnie zbudował swoje życie za granicą, teraz postanawia towarzyszyć jej w wyprawie do Europy. 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
„Furiosa: Saga Mad Max”: kino nieświeżej zemsty
Film
Cannes 2024. „Franz” Agnieszki Holland zyskuje dystrybutorów
Film
Filmowy Donald Trump wciąga amfetaminę. Ekipa byłego prezydenta USA: To zniesławienie
Film
USA: Policja wszczęła śledztwo ws. śmierci gwiazdy "Przyjaciół"
Film
Cannes 2024: Rosjanin uzależniony od imperializmu