Praca zdalna to nie wolna amerykanka - poradnik "Rzeczpospolitej"

Potrzeba było pandemii, żeby doczekać się legalnej definicji pracy zdalnej. Dotąd popularny home office był wykorzystywany głównie w relacjach B2B. Teraz pracodawcy dostali prawo polecania pracy zdalnej jako oręż do walki z koronawirusem.

Aktualizacja: 20.11.2020 10:56 Publikacja: 19.11.2020 09:14

Praca zdalna to nie wolna amerykanka - poradnik "Rzeczpospolitej"

Foto: Adobe Stock

Potrzeba było pandemii, żeby doczekać się legalnej definicji pracy zdalnej. Dotąd popularny home office był wykorzystywany głównie w relacjach B2B. Teraz pracodawcy dostali prawo polecania pracy zdalnej jako oręż do walki z koronawirusem. Zapowiada się jednak, że praca zdalna na stałe zagości w polskim prawie, zastępując niezbyt popularną telepracę.

Praca zdalna najskuteczniej łączy niezakłócone – przynajmniej na miarę możliwości w pandemii – prowadzenie działalności z ochroną pracowników przed zakażeniem koronawirusem. Każdy pracodawca powinien jednak określić jej zasady wewnętrznym regulaminem i procedurami. Po pierwsze dlatego, że ustawowe regulacje, zbyt ogólne i lakoniczne, kończą temat tam, gdzie wątpliwości dopiero się zaczynają. Po drugie – ponieważ nadmierna swoboda we współpracy na odległość nie jest pożądana.

W poradniku autorzy wskazują, jak wygląda kierowanie na home office, co trzeba, a co można zapewnić pracownikowi i jak to się ma do obowiązków wobec fiskusa i ZUS. Podpowiadają, jak w pandemicznej rzeczywistości zapewnić sprawną współpracę, nie narażając się przy tym na zarzuty łamania prawa pracy.

Czytaj w poradniku:

Należy chronić zdrowych

Potrzeba było pandemii, żeby doczekać się legalnej definicji pracy zdalnej. Dotąd popularny home office był wykorzystywany głównie w relacjach B2B. Teraz pracodawcy dostali prawo polecania pracy zdalnej jako oręż do walki z koronawirusem. Zapowiada się jednak, że praca zdalna na stałe zagości w polskim prawie, zastępując niezbyt popularną telepracę.

Praca zdalna najskuteczniej łączy niezakłócone – przynajmniej na miarę możliwości w pandemii – prowadzenie działalności z ochroną pracowników przed zakażeniem koronawirusem. Każdy pracodawca powinien jednak określić jej zasady wewnętrznym regulaminem i procedurami. Po pierwsze dlatego, że ustawowe regulacje, zbyt ogólne i lakoniczne, kończą temat tam, gdzie wątpliwości dopiero się zaczynają. Po drugie – ponieważ nadmierna swoboda we współpracy na odległość nie jest pożądana.

Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty