- odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy pracownika zdalnego,
- reguły ustalania ekwiwalentu za korzystanie z własnych narzędzi przez zatrudnionych (jak internet, telefon itp.).
Aby uniknąć nieporozumień między stronami, kwestie te należy uregulować w porozumieniu lub w regulaminie pracy zdalnej. Korzyścią takiego rozwiązania będzie możliwość korzystania z przyjętych procedur w przyszłości, w której – według ekspertów – przynajmniej częściowa praca zdalna (tzw. model hybrydowy) zagości na dłużej.
Regulamin i procedury
Ponieważ nieregularna praca zdalna, czyli home office, nie jest uregulowana w polskich przepisach (poza art. 3 ustawy Covid), pracodawca ma dużą swobodę w ustaleniu jej zasad. Wielu pracodawców sięga tu po rozwiązania wypracowane na kanwie przepisów o telepracy z k.p. To bezpieczne podejście, szczególnie gdy zestawimy je z ostatnimi pomysłami nowelizacji przepisów, tj. „włożenia" w miejsce instytucji telepracy uregulowań dotyczących pracy zdalnej, bazujących na tych samych rozwiązaniach prawnych.
Wprowadzenie regulaminu pracy zdalnej i dookreślenie w nim zasad ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy pracownika zdalnego jest aktualnie najkorzystniejszym rozwiązaniem. Brak wewnętrznych uregulowań tej kwestii, przy jednoczesnym braku szczególnych przepisów ustawowych prowadzi do wniosku, że pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy pracownika świadczącego obowiązki służbowe z domu. Nadzwyczajna sytuacja związana z pandemią nie wpłynęła na zasady odpowiedzialności pracodawcy za zdrowie i życie zatrudnionych. Przedsiębiorca nie może też zwolnić się od odpowiedzialności, powierzając zadania związane z BHP wyspecjalizowanym podmiotom trzecim.
Dlatego tak ważne jest, aby stworzyć w tym zakresie procedurę, która wyjaśni pracownikom, za co i na jakich zasadach odpowiada pracodawca oraz czego oczekuje od pracowników, jeśli chodzi o zachowanie bezpieczeństwa i eliminację zagrożeń przy świadczeniu pracy w domu. Warto rozważyć zobowiązanie pracownika do wskazania tylko jednego miejsca pracy w czasie home office. Dzięki temu pracodawca będzie mógł np. skontrolować to miejsce – za uprzednią zgodą pracownika – pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy, dostępu do sanitariatów, odpowiednich sprzętów, możliwości przestrzegania tajemnicy służbowej czy zasad ochrony danych osobowych lub ewentualnie wysłać do pracownika specjalistę BHP, który podpowie, jak ulepszyć miejsce pracy, aby było bezpieczniejsze. Sama kontrola również może być przeprowadzona zdalnie.