Narzędzia i materiały potrzebne pracownikowi do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej ma obowiązek zapewnić pracodawca (art. 3 ustawy COVID-19). Zatrudniony może używać do pracy własnych sprzętów, jeśli zapewnia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych oraz innych tajemnic prawnie chronionych. Ustawa COVID nie nakłada przy tym na pracodawcę obowiązku zwrotu kosztów używania przez pracownika własnych narzędzi.
Czytaj także:
Praca zdalna a Covid. Jakie są planowane przepisy? Jak wygląda praktyka?
Różnice tylko uzasadnione
Podstawowym narzędziem, bez którego nie może odbywać się praktycznie żadna praca zdalna, jest komputer. Ewentualne powierzanie dodatkowych narzędzi, jak monitor, telefon służbowy czy samochód należy powiązać ze specyfiką branży czy stanowiska i indywidualnie rozważyć potrzebę ich zapewnienia.
Pracodawca zawsze może wyposażyć pracownika w narzędzia, które uzna za niezbędne do wykonywania określonych obowiązków. Przed podjęciem decyzji o przekazaniu służbowego mienia powinien jednak obiektywnie ocenić swoje możliwości zaoferowania wszystkim pracownikom porównywalnej ilości i rodzaju narzędzi do pracy z domu. Różnicowanie dostępu pracowników – w szczególności zajmujących to samo stanowisko lub mających te same obowiązki – do sprzętu i zapewnianych na czas pracy zdalnej środków może bowiem zostać uznane za nierówne traktowanie lub przejaw dyskryminacji.