- raport biegłego rewidenta z przeglądu sprawozdania finansowego.
W kwestii dat granicznych przekazywania raportów półrocznych przez emitentów na rynku głównym obowiązuje nieprzekraczalny termin dwóch miesięcy od zakończenia półrocza – w przypadku raportu za pierwsze półrocze roku obrotowego. Za drugie półrocze raport nie jest sporządzany.
Co uwzględnić w raporcie rocznym
Raport roczny zawiera m.in.:
- ?pismo prezesa zarządu lub osoby zarządzającej emitenta opisujące najważniejsze dokonania lub niepowodzenia spółki w roku obrotowym i perspektywy rozwoju na najbliższy rok obrotowy;
- ?roczne sprawozdanie finansowe obejmujące bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych, zestawienie zmian ?w kapitale własnym oraz informację dodatkową, zbadane przez biegłego rewidenta;
- ?opinię biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego;
- ?sprawozdanie zarządu z działalności emitenta.
Termin przekazywania raportów rocznych w ramach rynku głównego nie przekracza czterech miesięcy od zakończenia roku obrotowego, którego dotyczy. ?W przypadku rynku NewConnect raport należy przekazać niezwłocznie po wydaniu opinii przez biegłego rewidenta, nie później niż w terminie siedmiu dni od jej otrzymania przez emitenta oraz nie później niż sześć miesięcy od dnia bilansowego, na który zostało sporządzone sprawozdanie finansowe.
W przypadku emitenta będącego jednostką dominującą powstaje dodatkowy obowiązek przekazywania raportów okresowych w formie skonsolidowanych raportów.
Emitenci mają obowiązek do końca pierwszego miesiąca każdego roku obrotowego przekazać w formie raportu bieżącego informację o planowanych terminach publikacji raportów okresowych. Terminy publikacji raportów powinny być przestrzegane – przez czasowe odchylenia od wskazanej daty nie wszyscy zainteresowani będą mieć jednakową szansę na dotarcie do informacji.
O czym i kogo trzeba jeszcze powiadomić
Do pozostałych obowiązków informacyjnych emitentów będących spółkami publicznymi należy konieczność niezwłocznego przekazywania KNF, PAP oraz GPW informacji:
- ?o osiągnięciu przez któregokolwiek z akcjonariuszy 5 proc., 10 proc., 15 proc., 20 proc., ?25 proc., 33 proc., 50 proc., 75 proc. albo ?90 proc. ogólnej liczby głosów w spółce publicznej albo zmniejszeniu tego udziału poniżej tych progów,
- ?o zmianie u któregokolwiek z akcjonariuszy dotychczas posiadanego udziału stanowiącego ponad 10 proc. ogólnej liczby głosów o co najmniej 2 proc. ogólnej liczby głosów – jeżeli akcje są dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych notowań giełdowych, oraz 5 proc. ogólnej liczby głosów – jeżeli akcje są dopuszczone do obrotu na innym rynku regulowanym,
- ?o zmianie u któregokolwiek z akcjonariuszy dotychczas posiadanego udziału stanowiącego ponad 33 proc. ogólnej liczby głosów o co najmniej 1 proc. ogólnej liczby głosów,
- ?wykazu akcjonariuszy uprawnionych do ?udziału w walnym zgromadzeniu oraz liczby akcji i głosów z akcji przysługujących ?każdemu z nich,
- ?wykazu akcjonariuszy posiadających co najmniej 5 proc. liczby głosów na walnym zgromadzeniu, z określeniem liczby głosów przysługujących każdemu z nich z posiadanych akcji i ich udziału procentowego (w terminie siedmiu dni od dnia odbycia walnego zgromadzenia).
Agnieszka ?Regulska, biegły rewident i Associate Partner w Rödl & Partner w Warszawie
Możliwymi sankcjami o charakterze administracyjnym za niewykonanie lub wykonanie w nienależyty sposób obowiązków informacyjnych są: wykluczenie papierów wartościowych z obrotu na rynku regulowanym albo nałożenie kary pieniężnej do wysokości 1 mln zł. Możliwe jest zastosowanie obu sankcji jednocześnie.
Naruszenie obowiązków w zakresie przekazywania informacji poufnych do wiadomości publicznej wiąże się z odpowiedzialnością cywilną (art. 98 ustawy o ofercie publicznej). Z przepisu wynika zobowiązanie podmiotu odpowiedzialnego za dokumenty udostępniane w związku z ofertą publiczną, do naprawy szkody wyrządzonej przez udostępnienie do wiadomości publicznej wiadomości nierzetelnej, nieprawdziwej lub niekompletnej, bądź też przemilczenie informacji.
Oprócz skutków administracyjnych oraz cywilnych wyróżnia się również skutki karne. Ustawa o ofercie publicznej wymienia, że podanie nieprawdziwych lub zatajenie prawdziwych danych w istotny sposób wpływających na treść informacji zagrożone jest grzywną do 5 mln zł i karą pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do pięciu lat. Sankcję w wysokości 2 mln zł stosuje się, gdy podane zostaną nieprawdziwe dane lub zatajone dane w istotny sposób wpływające na treść informacji, przekazywane w celu opóźnienia upublicznienia informacji poufnych. Sankcje są podobne w wypadku zagrożenia bezprawnego ujawnienia informacji poufnej albo jej wykorzystania.
KNF wykonuje analizy raportów bieżących i okresowych. Wykrycie nieprawidłowości skutkuje rozpoczęciem kontroli i postępowania wyjaśniającego, a następnie administracyjnego. W przypadku niewłaściwego wykonywania obowiązków informacyjnych komisja nakłada odpowiednią karę.
Tomasz ?Juchniewicz, konsultant w dziale audytu ?w Rödl & Partner w Warszawie
Wydaje się, że w ostatnim czasie Komisja Nadzoru Finansowego zwiększyła kary nakładane na emitentów i akcjonariuszy. Główny problem dla spółek stanowiły restrykcyjne wymagania czasowe ?i przedmiotowe w zakresie realizacji obowiązków informacyjnych.
Do istotniejszych wartościowo kar KNF w ostatnich miesiącach należały m.in. kara nałożona na Marka Falentę za niewykonanie obowiązków informacyjnych w związku z posiadaniem akcji spółki Dom Maklerski IDM w kwocie 976 tys. zł, Energomontaż-Południe (300 tys. zł), Rafako (500 tys. zł), CEDC (800 tys. zł), Hutę Szkła Irena (150 tys. zł), Advadis (150 tys. zł). Najwyższą karę – 5,7 mln zł – za wielokrotne naruszenie obowiązków informacyjnych otrzymał Platinum Prestige Capital.