Został niespełna miesiąc na rozliczenie się z fiskusem z dochodów osiągniętych w 2016 roku. Ustawodawca przewiduje odrębne terminy na złożenie poszczególnych formularzy, jednak terminem, który dotyczy największej grupy podatników, jest 2 maja 2017 r. (podobnie jak rok temu, 30 kwietnia wypada w tym roku w dzień wolny od pracy). W tym terminie należy złożyć do urzędu zeznania na formularzach PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 oraz PIT-39. W niniejszym artykule zostały przedstawione różne sposoby złożenia wypełnionej deklaracji do urzędu skarbowego.
Na papierze albo elektronicznie
Zeznanie podatkowe za 2016 rok możemy złożyć do urzędu skarbowego w tradycyjnej formie papierowej lub w coraz bardziej popularnej formie elektronicznej. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników, z uwagi na określone wady i zalety każdego z nich. Wysyłka elektroniczna wymaga oczywiście dostępu do sieci Internet, co jednak w obecnych czasach nie powinno nastręczać problemów. Z drugiej strony fiskus oddaje w ręce podatników wiele narzędzi, które ułatwią często skomplikowane rozliczenia z urzędem skarbowym. Można się spodziewać, że z biegiem lat ustawodawca będzie dążył do jak największej informatyzacji i automatyzacji procesu przesyłania deklaracji podatkowych. Wyrazem takiego działania może być np. obowiązek składania przez płatników informacji PIT-11 co do zasady w drodze elektronicznej. Jednak na chwilę obecną w zakresie osobistych deklaracji podatkowych w dalszym ciągu podatnik ma możliwość wyboru.
Podpis jest bardzo ważny
Złożenie zeznania w formie papierowej niezmiennie pozostaje najbardziej popularną formą rozliczenia się z fiskusem. Decydując się na złożenie zeznania w tej formie, podatnik powinien wypełnić papierowy formularz zeznania podatkowego w formie elektronicznej, bądź ręcznie. Puste formularze można znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Finansów i w siedzibach urzędów skarbowych. Uzupełniony formularz należy podpisać w przewidzianym polu. Urzędy skarbowe skrupulatnie podchodzą do kwestii podpisu. Brak podpisu traktowany jest jako błąd formalny, a więc nie podpisując zeznania możemy spodziewać się wezwania z urzędu w celu usunięcia błędu. Zeznanie podatkowe uwzględniające wspólne rozliczenie małżonków może zostać podpisane tylko przez jednego małżonka, przy założeniu że został on do tego upoważniony przez drugiego z małżonków.
Po wypełnieniu formularza warto się upewnić, że uwzględniliśmy wszystkie strony zarówno samego formularza z zeznaniem podatkowym, jak i załączników (np. PIT/O, PIT/ZG etc.). Podobnie jak w przypadku podpisu, brak jakiejkolwiek strony zeznania lub załącznika do zeznania traktowany jest jako błąd formalny.
Można złożyć w biurze podawczym...
Wypełnione zeznanie należy następnie dostarczyć do urzędu skarbowego osobiście bądź za pośrednictwem poczty/firmy kurierskiej. Jeżeli zdecydujemy się na osobiste złożenie zeznania podatkowego w siedzibie urzędu, to warto przygotować kopię składanych dokumentów w celu potwierdzenia przez urzędnika złożenia zeznania podatkowego. Zeznania co do zasady składa się w biurze podawczym urzędu skarbowego.