Kto skorzysta z przedłużenia okresu funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych

W niektórych częściach kraju działalność gospodarcza może być prowadzona na preferencyjnych warunkach. Przedsiębiorcom, którzy tam inwestują, przysługuje pomoc publiczna w formie zwolnienia z podatku dochodowego

Publikacja: 13.09.2013 07:40

Mapa pomocy regionalnej w latach 2007 - 2013

Mapa pomocy regionalnej w latach 2007 - 2013

Foto: Rzeczpospolita

2 dni temu weszły w życie uchwalone 23 lipca br. nowelizacje 14 rozporządzeń Rady Ministrów, którymi przedłużono do 31 grudnia 2026 r. działanie wszystkich specjalnych stref ekonomicznych (dalej: SSE).

Wydłużenie funkcjonowania stref nie stoi w sprzeczności z prawem wspólnotowym. Zgoda Komisji na przedłużenie działania stref nie była konieczna, gdyż polskie przepisy są zgodne z przepisami unijnymi.

W jakim celu

Celem wydłużenia okresu obowiązywania stref z 2020 r. do 2026 r. było zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski oraz stworzenie szansy na wykorzystanie całej puli powierzchni SSE.

Jak czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki: „Wydłużenie działalności SSE o 6 lat spowoduje, że nadal będą one ważną zachętą inwestycyjną, przyczyniając się do zwiększonego napływu nowych projektów do Polski. Dłuższe funkcjonowanie stref ma szczególne znaczenie dla przedstawicieli sektorów o niskiej stopie zwrotu, np. z branży motoryzacyjnej, którzy często wybierają tereny SSE pod swoje inwestycje".

Podjęta przez rząd decyzja otwiera także możliwość zmiany granic kolejnych stref – wnioski w tej sprawie mają być sprawniej rozpatrywane. Ministerstwo Gospodarki oczekuje, że liczba podstref się podwoi, a dzięki planowanym zmianom realne będzie utworzenie 27 tys. nowych miejsc pracy przy inwestycjach rzędu 11 mld zł. Szef resortu – Janusz Piechociński oczekuje, że inwestycje będą koncentrowały się głównie w mniejszych miejscowościach i będą je realizowały małe i średnie przedsiębiorstwa.

Zachęta dla nowych

Możliwość inwestowania w strefach i korzystania z ulgi w podatku dochodowym to jedna z kluczowych zachęt do podejmowania decyzji o inwestowaniu w Polsce. >Patrz ramka.

Na czym polegają korzyści podatkowe

Zwolnienie podatkowe przysługujące inwestorom w SSE polega na możliwości korzystania z ulgi we wpłacie podatku dochodowego do wysokości wynikającej z wartości inwestycji zrealizowanej na terenie SSE (rzeczowej lub w kapitał ludzki) przemnożonej przez intensywność wsparcia dla danego regionu. Zwolnione są tylko dochody z działalności wymienionej w zezwoleniu i uzyskane na terenie SSE.

Podstawą zwolnienia są: art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT oraz art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.

W wyniku nowelizacji otworzyła się perspektywa kolejnych 13 lat dla przedsiębiorców, którzy chcieliby zainwestować w strefach po raz pierwszy lub uzyskać kolejne już zezwolenia. Jest to czas pozwalający na przeprowadzenie inwestycji i wejście w okres generowania dochodów zwolnionych z opodatkowania. Gdyby strefy istniały tylko do 2020 r., to prawdopodobnie zainteresowanie uzyskiwaniem zezwoleń byłoby minimalne. Inwestorzy mogliby bowiem nie być w stanie dokończyć inwestycji i skorzystać z ulgi.

Przykład

Przedsiębiorca A uzyskuje zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej w październiku 2013 r. i do końca 2014 r. realizuje inwestycję o wartości 24 mln zł. Na terenie województwa małopolskiego obowiązuje intensywność pomocy regionalnej w wys. 50 proc.

Od 2015 r. do 2026 r. przedsiębiorca ten będzie mógł zatem skorzystać z ulgi podatkowej o wartości ok. 12 mln zł (nie uwzględniając konieczności dyskontowania wartości inwestycji oraz zwolnienia). Oznacza to, że dochód korzystający ze zwolnienia powinien wynosić co najmniej ok. 5,25 mln zł rocznie, aby przedsiębiorca ten mógł w pełni skorzystać z efektu zachęty.

W związku z przedłużeniem okresu funkcjonowania stref,przedsiębiorcy planujący inwestycje powinni zatem rozważyć ulokowanie ich na terenach strefowych. Aktualnie trwa najlepszy okres na składanie takich wniosków, gdyż w połowie 2014 r. powinny wejść w życie nowe wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące regionalnej pomocy państwa na lata 2014–2020 (nowy okres budżetowy w Unii Europejskiej).

Spowodują one obniżenie intensywności wsparcia (czyli procentowego wskaźnika obrazującego udział pomocy publicznej w kosztach kwalifikujących się do objęcia taką pomocą) dostępnego dla inwestorów, którzy po tej dacie uzyskają zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie większości specjalnych stref ekonomicznych.

Jednocześnie trwają prace legislacyjne mające na celu przedłużenie dotychczasowych limitów w ramach aktualnej mapy pomocy regionalnej do końca czerwca 2014 r. Dla dotychczasowych inwestorów zasady korzystania z pomocy publicznej nie ulegną zmianie.

Do kiedy obowiązują stare decyzje

Nowymi regulacjami zainteresowani są również obecni inwestorzy strefowi. Mniej więcej od 2010 r. treść wydawanych zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie danej strefy nie zawierała informacji na temat okresu ważności danego zezwolenia.

14

tyle specjalnych stref działa w Polsce

O ile zatem w przypadku starszych zezwoleń (zawierających termin końcowy ich obowiązywania) nie budzi wątpliwości to, że tracą one swą ważność z upływem terminu obowiązywania decyzji, o tyle w przypadku zezwoleń niezawierających takiej daty można obecnie zasadnie twierdzić, że obowiązują one do czasu istnienia danej strefy, a więc do 2026 r.

Skoro bowiem decyzja administracyjna, jaką jest zezwolenie, nie zawiera terminu obowiązywania, to obowiązuje ona bezterminowo. Jedyne ograniczenia mogą natomiast wynikać z aktów prawnych regulujących sferę, do której odnosi się dana decyzja. W przypadku SSE takimi aktami są ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 42, poz. 294 ze zm.) oraz poszczególne rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy.

Ponieważ okres funkcjonowania stref określony jest w rozporządzeniach i na mocy analizowanej nowelizacji został przedłużony z 2020 r. do 2026 r., to należy uznać, że decyzje zezwalające na prowadzenie działalności na terenie danej strefy obowiązują do 2026 r.

Należy także zwrócić uwagę, że w rozporządzeniach zmieniających nie zawarto żadnych przepisów przejściowych czy wprowadzających, a zatem obowiązuje zasada, że akt późniejszy uchyla moc obowiązującą aktu wcześniejszego (lex posterior derogat legi priori).

W przypadku analizowanej nowelizacji prawodawca nie zdecydował się na zawarcie klauzuli (jaką stosowano w poprzednich nowelizacjach rozporządzeń strefowych), że do przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, stosuje się zasady dotychczasowe. Zgodnie zatem ze stanem prawnym obowiązującym od 11 września 2013 r. specjalne strefy ekonomiczne istnieją do końca 2026 r. i w tej kwestii nie ma potrzeby sięgania do przepisów obowiązujących poprzednio.

Pełniejsze wykorzystanie ulgi

Przedłużenie okresu obowiązywania stref o 6 lat jest niezwykle ważne dla dotychczasowych inwestorów. Chodzi tu zwłaszcza o firmy, które swoje decyzje biznesowe podejmowały przed nastaniem światowego kryzysu gospodarczego. Spowolnienie gospodarcze oznacza dla nich spadek zamówień lub konieczność obniżania cen, co wpływa na niższą rentowość ich przedsięwzięć. Dla wielu przedsiębiorców strefowych oznacza to realne ryzyko braku możliwości skorzystania z całości ulgi podatkowej do końca 2020 r.

Należy pamiętać, że w biznesplanach przedstawianych zarządom stref w celu wydania pozwoleń inwestorzy zakładali na ogół inne, szybsze, tempo dochodzenia do zakładanej zyskowności. Spowolnienie gospodarcze oddala moment faktycznego skorzystania z obiecanego tym inwestorom zwolnienia podatkowego. Wydłużenie okresu funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych umożliwi tym inwestorom pełniejsze wykorzystanie ulgi i w rezultacie może się przyczynić do ich kolejnych inwestycji w regionie.

Przykład

Na początku 2007 r. inwestor otrzymał zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, gdzie intensywność pomocy wynosi 40 proc.

Zgodnie z założeniami do końca 2008 r. miał zrealizować inwestycję o wartości 50 mln zł i od 2009 r. zacząć korzystać z ulgi podatkowej. Zakładane wyniki finansowe miały się prezentować następująco:

- przychody: 90 mln zł rocznie

- koszty: 80 mln zł rocznie

- dochód zwolniony: 10 mln zł rocznie

- wysokość ulgi w CIT: 1,9 mln zł rocznie

Przy zakładanej rentowności na poziomie ok. 11 proc. inwestor zamierzał korzystać z ulgi przez 10 lat. Pula pomocy wynosi bowiem 20 mln zł, co daje możliwość korzystania ze zwolnienia w latach 2009–2018 (bez uwzględnienia konieczności dyskontowania). Jednak w związku z kryzysem rentowność spadła do 7,5 proc, a wyniki prezentują się następująco:

- przychody: 80 mln zł rocznie

- koszty: 74 mln zł rocznie

- dochód zwolniony: 6 mln zł rocznie

- wysokość ulgi w CIT: 1,14 mln zł rocznie

W takiej sytuacji do końca 2020 r. inwestor skorzysta z niecałych 14 mln ulgi podatkowej i pozostałe 6 mln nigdy nie zostałoby wykorzystane. Przedłużenie okresu istnienia strefy o 6 lat da inwestorowi możliwość skorzystania z całej dostępnej puli pomocy.

WNIOSEK

Przedłużenie okresu funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych do 31 grudnia 2026 r. powinno się przyczynić do wzrostu zainteresowania inwestycjami w strefach przez nowych inwestorów i korzystnie wpłynąć na sytuację inwestorów obecnych.

 

Autorka jest doradcą podatkowym, wspólnikiem Taxpoint

2 dni temu weszły w życie uchwalone 23 lipca br. nowelizacje 14 rozporządzeń Rady Ministrów, którymi przedłużono do 31 grudnia 2026 r. działanie wszystkich specjalnych stref ekonomicznych (dalej: SSE).

Wydłużenie funkcjonowania stref nie stoi w sprzeczności z prawem wspólnotowym. Zgoda Komisji na przedłużenie działania stref nie była konieczna, gdyż polskie przepisy są zgodne z przepisami unijnymi.

Pozostało 95% artykułu
Sądy i trybunały
Sędzia zwrócił się do władz Białorusi o azyl. To "bohater" afery hejterskiej w MS
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Prawo dla Ciebie
"Nowy rozdział dla Polski". Komisja Europejska zamyka procedurę artykułu 7
Sądy i trybunały
Zwrot w sprawie zmian w KRS? Nieoficjalnie: Bodnar negocjuje z Dudą