Reklama porównawcza cen między sklepami różnego formatu - wyrok TSUE ws. Carrefour i Intermarché

Reklama porównawcza cen między sklepami różnego formatu i różnej wielkości może wprowadzać w błąd konsumentów, jeżeli w samej reklamie nie ma jasnej informacji o różnicy między sklepami.

Publikacja: 08.02.2017 11:40

Reklama porównawcza cen między sklepami różnego formatu - wyrok TSUE ws. Carrefour i Intermarché

Foto: 123rf.com

Spór dotyczył kampanii reklamowej, którą spółka Spółka Carrefour Hypermarche SAS prowadziła we francuskiej telewizji w 2012 r. pod nazwą „Gwarancja najniższej ceny Carrefour". W nadawanych spotach porównywano "koszyk cenowy"  sklepów Carrefoura do "koszyka cenowego" w konkurencyjnych sklepach, m.in.  Intermarché. Klient, który znalazł w innym sklepie niższą cenę niż w Carrefourze, mógł liczyć na zwrot dwukrotności różnicy w cenie. Do porównania wykorzystano w kampanii ceny 500 towarów znanych marek.

Spółka ITM, odpowiedzialna za strategię i politykę handlową sieci Intermarché, zarzuciła Carrefourowi nieuczciwą reklamę wprowadzającą konsumentów w błąd. Choć obie firmy mają  zarówno hipermarkety jak i supermarkety, to począwszy od drugiego spotu wszystkie wybrane do porównania sklepy Carrefour były hipermarketami, natomiast sklepy Intermarché - supermarketami. Reklama telewizyjna nie wskazywała wyraźnie tej różnicy, choć przy Intermarche pojawił się dopisek "super".

Czy taka reklama porównująca ceny produktów sprzedawanych w sklepach różnej wielkości lub różnego formatu jest dozwolona w świetle dyrektywy 2006/114 dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej?- takie pytanie zadał Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu sąd apelacyjny w Paryżu rozpoznający spór Intermarché z Carrefourem.

TSUE przypomniał w dzisiejszym wyroku, że zgodnie z dyrektywą 2006/114 każda reklama porównawcza powinna porównywać ceny w sposób obiektywny i nie powinna wprowadzać w błąd.

- Jeżeli reklamodawca i konkurenci należą do sieci, z których każda posiada szereg sklepów różnej wielkości i różnego formatu, a porównanie nie dotyczy sklepów tej samej wielkości i tego samego formatu, obiektywność porównania może zostać zakłócona, jeśli reklama nie wskazuje tej różnicy. Ceny towarów codziennego użytku mogą bowiem różnić się w zależności od formatu lub wielkości sklepu, co oznacza, że takie asymetryczne porównanie może mieć skutek w postaci stworzenia lub sztucznego zwiększenia różnicy między cenami reklamodawcy i cenami jego konkurentów, w zależności od wyboru sklepów będących przedmiotem porównania - wyjaśnił Trybunał.

Zgodnie z dyrektywą reklamą wprowadzającą w błąd jest reklama porównawcza, która pomija lub zataja istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej transakcji lub która przekazuje taką informację w sposób niejasny, niezrozumiały, dwuznaczny lub z opóźnieniem i która tym samym może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej by nie podjął.

- Reklama taka, jak spoty Carrefoura, może wpływać na zachowanie konsumenta powodując, iż ten podejmie decyzję w błędnym przekonaniu, że jeśli kupi dane produkty w jakimkolwiek sklepie należącym do sieci Carrefour, a nie w sklepach należących do sieci konkurencyjnych, uzyska korzyść wynikającą z różnicy cenowej podkreślanej w reklamie - uznał TSUE.

Dodał jednak, że reklama taka będzie wprowadzać w błąd jedynie wtedy, gdy konsument nie został poinformowany, że porównania dokonano między cenami stosowanymi w  sklepach różnej wielkości lub formatu. Informacja taka powinna zostać przekazana konsumentom w sposób jasny i to w samym przekazie reklamowym. Do sądu apelacyjnego w Paryżu należy zbadanie, czy reklamy  Carrefoura spełniały ten warunek.

Spór dotyczył kampanii reklamowej, którą spółka Spółka Carrefour Hypermarche SAS prowadziła we francuskiej telewizji w 2012 r. pod nazwą „Gwarancja najniższej ceny Carrefour". W nadawanych spotach porównywano "koszyk cenowy"  sklepów Carrefoura do "koszyka cenowego" w konkurencyjnych sklepach, m.in.  Intermarché. Klient, który znalazł w innym sklepie niższą cenę niż w Carrefourze, mógł liczyć na zwrot dwukrotności różnicy w cenie. Do porównania wykorzystano w kampanii ceny 500 towarów znanych marek.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego