Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 10 lipca 2018 r., sygn. III SA/Gl 247/18.
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że podejmuje szereg działań mających na celu budowanie (poprawę) wizerunku oraz promocję gminy. W tym celu zawiera umowy cywilnoprawne z lokalnymi klubami sportowymi, których przedmiotem jest promocja gminy poprzez sport. W ramach przedmiotowych umów kluby są zobowiązane m.in. do umieszczenia nazwy gminy w nazwie klubu, do ekspozycji herbu i hasła promocyjnego gminy na koszulkach zawodników oraz w materiałach informacyjno-promocyjnych, do ekspozycji adresu strony internetowej gminy na obiektach sportowych, a także do przekazywania w trakcie zawodów informacji na temat najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez gminę oraz innych informacji i ogłoszeń istotnych dla mieszkańców oraz osób spoza gminy. Wypłacane klubom dokumentowane jest fakturami VAT.
Czytaj także: Czy skarbówka może kwestionować gminie odliczenie VAT w całości?
Gmina zapytała, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących ww. wydatki promocyjne. Sama stanęła na stanowisku, że prawo takie jej przysługuje w części w jakiej wydatki mają związek z prowadzoną przez gminę działalnością opodatkowaną. Wskazała, że celem ponoszenia przedmiotowych wydatków jest m.in. podniesienie zainteresowania świadczonymi przez nią usługami opodatkowanymi VAT, co ma skutkować zwiększeniem tego rodzaju sprzedaży. Działania promocyjne mają na celu poprawę rozpoznawalności gminy wśród adresatów kampanii (mieszkańcy, inwestorzy, lokalni przedsiębiorcy, turyści), a w ich wyniku adresaci ci zostaną zachęceni do zapoznania się z możliwościami inwestowania w gminie, rozważenia wejścia na lokalny rynek i zainteresowania się konkretną ofertą inwestycyjną gminy w postaci sprzedaży działek budowlanych czy wynajmu lokali.
Gmina podkreśliła, że działania wykonywane w ramach promocji wzmacniają przekaz dotyczący atrakcyjności gminy i jej potencjału społeczno-gospodarczego, co w rezultacie zachęci ludzi do osiedlania się w jej obrębie. Przyrost liczby mieszkańców z kolei wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez gminę towarami i usługami (np. sprzedaż nieruchomości, zwiększenie ilości zawieranych przez gminę umów najmu lokali komunalnych), a nawiązane dzięki działaniom promocyjnym kontakty z inwestorami będą bezpośrednio wykorzystywane w celu podpisania umów sprzedaży, najmu lub dzierżawy nieruchomości, pomieszczeń, lokali użytkowych i gruntów.