Kiedy gmina może odliczyć VAT od wydatków na promocję

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na promocję. Warunkiem odliczenia jest związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, a w przypadku wydatków promocyjnych, nawet jeżeli występuje pośredni związek z takimi czynnościami, to jest on zbyt odległy, aby prawo do odliczenia uzasadniać.

Publikacja: 31.07.2018 06:20

Kiedy gmina może odliczyć VAT od wydatków na promocję

Foto: 123RF

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 10 lipca 2018 r., sygn. III SA/Gl 247/18.

Wniosek o interpretację

Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że podejmuje szereg działań mających na celu budowanie (poprawę) wizerunku oraz promocję gminy. W tym celu zawiera umowy cywilnoprawne z lokalnymi klubami sportowymi, których przedmiotem jest promocja gminy poprzez sport. W ramach przedmiotowych umów kluby są zobowiązane m.in. do umieszczenia nazwy gminy w nazwie klubu, do ekspozycji herbu i hasła promocyjnego gminy na koszulkach zawodników oraz w materiałach informacyjno-promocyjnych, do ekspozycji adresu strony internetowej gminy na obiektach sportowych, a także do przekazywania w trakcie zawodów informacji na temat najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez gminę oraz innych informacji i ogłoszeń istotnych dla mieszkańców oraz osób spoza gminy. Wypłacane klubom dokumentowane jest fakturami VAT.

Czytaj także: Czy skarbówka może kwestionować gminie odliczenie VAT w całości?

Gmina zapytała, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących ww. wydatki promocyjne. Sama stanęła na stanowisku, że prawo takie jej przysługuje w części w jakiej wydatki mają związek z prowadzoną przez gminę działalnością opodatkowaną. Wskazała, że celem ponoszenia przedmiotowych wydatków jest m.in. podniesienie zainteresowania świadczonymi przez nią usługami opodatkowanymi VAT, co ma skutkować zwiększeniem tego rodzaju sprzedaży. Działania promocyjne mają na celu poprawę rozpoznawalności gminy wśród adresatów kampanii (mieszkańcy, inwestorzy, lokalni przedsiębiorcy, turyści), a w ich wyniku adresaci ci zostaną zachęceni do zapoznania się z możliwościami inwestowania w gminie, rozważenia wejścia na lokalny rynek i zainteresowania się konkretną ofertą inwestycyjną gminy w postaci sprzedaży działek budowlanych czy wynajmu lokali.

Gmina podkreśliła, że działania wykonywane w ramach promocji wzmacniają przekaz dotyczący atrakcyjności gminy i jej potencjału społeczno-gospodarczego, co w rezultacie zachęci ludzi do osiedlania się w jej obrębie. Przyrost liczby mieszkańców z kolei wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez gminę towarami i usługami (np. sprzedaż nieruchomości, zwiększenie ilości zawieranych przez gminę umów najmu lokali komunalnych), a nawiązane dzięki działaniom promocyjnym kontakty z inwestorami będą bezpośrednio wykorzystywane w celu podpisania umów sprzedaży, najmu lub dzierżawy nieruchomości, pomieszczeń, lokali użytkowych i gruntów.

Stanowisko organu podatkowego

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji Nr 0112-KDIL1-2.4012.559. 2017.1.TK z 27 grudnia 2018 r. uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Wskazał, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów Dyrektywy 112, a po drugie towary i usługi, które nabywa powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu. Tymczasem – w jego ocenie – gmina nie wskazała na jakikolwiek związek podejmowanej akcji promocyjnej z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi: najmem bądź dzierżawą nieruchomości, ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego, czy też ze zbyciem mienia komunalnego.

Czytaj także: Czy gmina może odliczyć VAT z faktur

Zdaniem organu podatkowego, związek ten nie ma również charakteru pośredniego – podejmując działania w zakresie promocji gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z odrębnych przepisów, co do których nie przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Wyrok WSA

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe i skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wskazał, że podziela stanowisko organu co do tego, że wydatki poniesione przez gminę na promocję nie mogą zostać odliczone w żadnej części. Dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego powinien wystąpić związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem sądu ten związek występujący w niniejszej sprawie jest zbyt odległy, aby można było w ogóle powiedzieć, że w jakikolwiek sposób ta promocja miała przełożenie na wykonywane przez gminę czynności opodatkowane. Nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz dopiero oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną sprzedażą opodatkowaną, może dawać uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego. W analizowanej sprawie związek ten nie był jednak wystarczająco „bliski". Podawane w argumentacji gminy przykładowe wydatki na obsługę księgową czy prawną są związane z czynnościami opodatkowanymi – w takim przypadku związek pomiędzy wydatkiem a czynnościami opodatkowanymi, aczkolwiek pośredni, jest oczywisty. Natomiast w sytuacji, kiedy mówimy jedynie o promocji gminy, to trudno powiedzieć, aby w jakimkolwiek zakresie promocja ta była rzeczywiście skuteczna i wiązała się ze zwiększonym dochodem gminy. Wyrok jest nieprawomocny.

Agnieszka Bieńkowska doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe

Powyższy wyrok wpisuje się w ugruntowaną już w zasadzie linię orzeczniczą sądów, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którą samorządy nie są uprawnione do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na promocję. Organy podatkowe i sądy argumentują, że odliczenie nie przysługuje, ponieważ promocja nie przekłada się bezpośrednio na konkretne czynności czy transakcje opodatkowane i – jak w powyższym wyroku – że trudno powiedzieć, aby w jakimkolwiek zakresie była rzeczywiście skuteczna i wiązała się ze zwiększonym dochodem gminy. Tylko, że na tym właśnie polega specyfika wydatków promocyjnych, w szczególności takich jak opisane we wniosku, polegających na budowaniu świadomości potencjalnych zainteresowanych o ofercie gminy jako takiej. Bardzo trudno jest ocenić, czy promocja była rzeczywiście skuteczna. Ale też nie można powiedzieć, że nie była i na sprzedaż nie wpłynęła w żadnym stopniu.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 10 lipca 2018 r., sygn. III SA/Gl 247/18.

Wniosek o interpretację

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego