Sąd podkreślił, że sprawy dotyczące odmowy ZUS udzielania zwolnień z opłacania składek w związku z kodem PKD działalności przeważającej mają już utrwaloną linię orzeczniczą, również przed NSA. A sprawa, w której przedsiębiorczyni zaskarżyła decyzję o odmowie zwolnienia ze składek za jeden miesiąc – na podstawie tzw. ustawy covidowej gwarantującej wsparcie najbardziej poszkodowanym firmom – wpisuje się w tę linię.
ZUS argumentował, że kobieta zbyt późno dokonała zmiany kodu PKD. Zatem formalnie – w momencie weryfikacji – nie prowadziła działalności, która kwalifikowałaby ją do skorzystania ze wsparcia. Kod jej działalności nie znajdował się bowiem w wykazie tych uprawniających podmioty do ubiegania się o zwolnienie ze składki za ten miesiąc.
Czytaj więcej
Wielu przedsiębiorców nie mogło lub nie może skorzystać z pomocy publicznej dla branż najbardziej dotkniętych skutkami epidemii z powodu błędów w rejestrze REGON. W przepisach określających zasady udzielania pomocy publicznej wymieniono kody PKD, które uprawniają do ubiegania się o wsparcie.
Przedsiębiorczyni zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, który przyznał jej rację. Orzekł, że wprowadzone przepisy co prawda są stosowane do usprawnienia całej procedury, ale gdy są przesłanki, iż przedsiębiorca rzeczywiście prowadzi inną działalność, niż jest to wskazane w systemie REGON, organ powinien to zweryfikować.
Z tym stanowiskiem nie zgodził się ZUS, który w całości zaskarżył wyrok WSA. Odparł argument jakoby nie zebrał w sposób wyczerpujący materiału dowodowego, a przez to nie rozpatrzył sprawy właściwie. Podkreślił, że weryfikacja przedsiębiorców za pomocą danych zawartych w rejestrze REGON była jedynym środkiem dowodowym dopuszczonym przez ustawodawcę.