Sukces „Wybierz Francję”. Koncerny deklarują łącznie 16 mld dolarów inwestycji

Administracja Emmanuela Macrona może świętować. Podczas corocznego szczytu „Wybierz Francję” koncerny ogłosiły inwestycje na łącznie 16 mld dolarów. To o 3 miliardy więcej niż w 2023 roku.

Publikacja: 13.05.2024 16:52

Prezydent Francji Emmanuel Macron ściska dłoń prezesowi McCain Foods Maksowi Koeune podczas szczytu

Prezydent Francji Emmanuel Macron ściska dłoń prezesowi McCain Foods Maksowi Koeune podczas szczytu „Choose France” („Wybierz Francję”)

Foto: AFP

Tegoroczny szczyt „Choose France” („Wybierz Francję”) jest dla Republiki Francuskiej sporym sukcesem. Inwestorzy zagraniczni ogłosili bowiem przy tej okazji liczne inwestycje na kwotę ok. 15 mld euro (ponad 16 mld dolarów) i utworzenie około 10 tysięcy miejsc pracy. Spora część tych inwestycji zostanie ulokowana w zaawansowanych technologicznie branżach i przemyśle farmaceutycznym.

Dla prezydenta Francji, Emmanuela Macrona to znakomita okazja, by choć na chwilę odetchnąć od słabych wyników sondaży popularności głowy państwa czy napiętej sytuacji finansów publicznych Republiki. Może się bowiem chwalić takimi inwestycjami, jak ta, którą zdeklarował Microsoft – koncern zainwestuje 4 mld euro w infrastrukturę swojej chmury i sztucznej inteligencji, rozwijając swoje centra danych w Paryżu i Marsylii oraz budując nowe w Miluzie (Mulhouse).

Czytaj więcej

Rusza nowa elektrownia jądrowa we Francji. Spóźniona o 12 lat

– Czasem, kiedy włączamy telewizję, możemy odnieść wrażenie, że we Francji nie dzieje się nic dobrego. Myślę, że to nieprawda – powiedział, cytowany przez agencję Reuters, Emmanuel Macron.

Inwestycje technologiczne płyną do Francji

Dużą inwestycję planuje też Amazon, który zadeklarował 1,2 mld euro. Część skierowana zostanie, co prawda, w sektor logistyczny, ale znacząca porcja środków zasili też infrastrukturę Amazon Web Services we Francji. Łącznie koncern Jeffa Bezosa planuje stworzyć we Francji ok. 3000 nowych miejsc pracy. 

Równowartość łącznie ponad miliarda dolarów zamierzają zainwestować koncerny farmaceutyczne. Swoje plany inwestycji we Francji ogłosiły na szczycie Pfizer, AstraZeneca, Novartis i GSK. Ponad miliard euro chce z kolei we Francji zainwestować hiszpański producent nawozów sztucznych FertigHy, który zamierza wybudować niskoemisyjną fabrykę w północnej części kraju i stworzyć 250 miejsc pracy.

Inwestycje przychodzą także z mniejszych krajów. Estońska Skeleton Technologies chce we Francji zainwestować w magazyny energii około 600 mln euro w ciągu pięciu lat i stworzyć dzięki temu 300 miejsc pracy.

Spore środki zamierzają też inwestować we Francji inwestorzy z Azji. Chiński Hunan Changyuan Lico czy południowokoreański Enchem chcą produkować w sercu Unii Europejskiej komponenty do baterii. Podobną inwestycję planuje szwajcarska firma KL1. Razem w branżę magazynowania energii inwestorzy chcą włożyć blisko miliard euro.

Dla Francji szczególnie ważne są inwestycje Microsoftu, gdyż Republika pozycjonuje się jako europejskie centrum sztucznej inteligencji. Dzięki temu powstanie więcej infrastruktury danych niezbędnej dla rodzimych start-upów, takich jak choćby Mistral AI.

Tegoroczny szczyt „Choose France” („Wybierz Francję”) jest dla Republiki Francuskiej sporym sukcesem. Inwestorzy zagraniczni ogłosili bowiem przy tej okazji liczne inwestycje na kwotę ok. 15 mld euro (ponad 16 mld dolarów) i utworzenie około 10 tysięcy miejsc pracy. Spora część tych inwestycji zostanie ulokowana w zaawansowanych technologicznie branżach i przemyśle farmaceutycznym.

Dla prezydenta Francji, Emmanuela Macrona to znakomita okazja, by choć na chwilę odetchnąć od słabych wyników sondaży popularności głowy państwa czy napiętej sytuacji finansów publicznych Republiki. Może się bowiem chwalić takimi inwestycjami, jak ta, którą zdeklarował Microsoft – koncern zainwestuje 4 mld euro w infrastrukturę swojej chmury i sztucznej inteligencji, rozwijając swoje centra danych w Paryżu i Marsylii oraz budując nowe w Miluzie (Mulhouse).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rosyjska „stolica spa” powstanie za polską granicą
Biznes
Tony Mercer: Wielka zmiana w usługach wizowych i identyfikacyjnych
Biznes
TikTok: Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas absolutnym priorytetem
Biznes
Polskie miasta coraz częściej grają w zielone
Biznes
Orlen może zrezygnować z prasy i usług kurierskich. Odwrotu od fuzji nie będzie
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy