Na temat pracowników 50+ nagromadziło się wiele krzywdzących stereotypów. W powszechnej opinii, najstarsze osoby w firmie są na bakier z nowymi technologiami, nie chcą się uczyć i rozwijać oraz mają problemy z komunikacją z przedstawicielami młodszych pokoleń. Nic bardziej mylnego. Pracownicy 50+ to osoby pełne potencjału, który należy jednak umiejętnie wykorzystać.
Polski rynek pracy boryka się z problemem starzejącego się społeczeństwa. Prognozy GUS wskazują, iż za 30 lat osoby w wieku 60-65 lat będą stanowiły ok. 40 proc. mieszkańców naszego kraju, co oznacza spore obciążenie dla osób aktywnych zawodowo i całej gospodarki. Z danych GUS wynika również, że już teraz, z ponad 16 mln aktywnych zawodowo Polaków, więcej niż 1/4 osób (4,28 mln) ma ukończone 50 lat.
Mimo że osób starszych jest na rynku coraz więcej, jest to też grupa, w której najtrudniej o znalezienie zatrudnienia. Zgodnie z szacunkami Work Service, w 2017 r. z ogółu 5,5 mln biernych zawodowo Polaków, około 2 mln stanowi grupa 50+. Obecna sytuacja osób starszych jest po części spowodowana biernością firm, które zdają się nie zauważać trendu demograficznego i stawiają głównie na zatrudnianie młodych. Tymczasem, zamiast koncentrować się jedynie na Millenialsach i Zetach, pracodawcy powinni zwrócić też szczególną uwagę na umiejętne zarządzanie i motywowanie starszych pokoleń w firmie.
Stereotypy a rzeczywistość
Pracownicy 50+ są nierzadko postrzegani jako osoby zdecydowanie mniej chętne do nauki, samorozwoju i uczestnictwa w kursach i szkoleniach, zwłaszcza tych dotyczących nowych technologii. Taki stereotyp został stworzony pośrednio przez samych pracodawców, którzy z góry zakładają, że najstarsza część ich zespołu nie jest zainteresowana ofertą edukacyjną firmy. Ponadto, wiadome jest, że firmom bardziej opłaca się inwestycja w rozwój osób młodych, mogących dłużej pracować w danym przedsiębiorstwie.
Stereotyp dotyczący bierności edukacyjnej osób starszych jest niezwykle krzywdzący, chociażby ze względu na obszerną ofertę szkoleniową dedykowaną tej grupie wiekowej. Różnorodność kursów jest potwierdzeniem zainteresowania, jakim cieszy się rozwój osobisty wśród pracowników 50+. Pracodawcy, którzy rzadziej decydują się na wspieranie starszych pracowników w ich edukacji, zdają się zapominać o istotnych cechach tej grupy wiekowej. Przede wszystkich osoby z grupy 50+ znacznie rzadziej zmieniają pracę, co oznacza, że wiedza wyniesiona ze szkolenia ma większe szanse zostać wykorzystana w obecnym miejscu pracy. Dodatkowo, charakteryzują się one punktualnością, dużym zaangażowaniem i dokładnością w wykonywaniu czynności, co przekłada się na wyższą skuteczność szkolenia.