Nowy świat – stare problemy, czyli dlaczego potrzebujemy Rzeczpospolitej Babskiej

Dynamiczny, nieograniczony, różnorodny – tak można opisać rozwój, którego często poszukujemy w życiu zawodowym i prywatnym.

Publikacja: 26.04.2024 14:00

Nowy świat – stare problemy, czyli dlaczego potrzebujemy Rzeczpospolitej Babskiej

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym „Rzeczpospolitej Babskiej”

Jako obywatele oczekujemy go również od naszego kraju - Rzeczpospolitej. Każdy głos, wrzucony do wyborczej urny, ma taką samą wartość niezależnie od statusu społecznego oraz płci. Czy jesteśmy jednak częścią wspólnoty, która w podobnie sprawiedliwy sposób kreuje szanse i możliwości rozwoju dla kobiet i mężczyzn?

W lutym tego roku, GUS zaprezentował wyniki badania "Struktura wynagrodzeń według zawodów za październik 2022 r.", zrealizowanego w podmiotach gospodarki narodowej o liczbie pracujących 10 i więcej osób. Dzięki temu uzyskaliśmy informację, że wskaźnik zróżnicowania wynagrodzeń ze względu na płeć, czyli gender pay gap, w Polsce w październiku 2022 wynosił 7,9 %. W sektorze publicznym kobiety zarabiały o 3,7 % mniej za godzinę pracy od mężczyzn, natomiast w sektorze prywatnym o 13,9 %. Należy podkreślić, iż zgodnie z danymi opublikowanymi w przygotowanym przez PwC rankingu - Women In Work Index 2023, luka płacowa w Polsce na przestrzeni ostatnich lat uległa zmniejszeniu, ale w dalszym ciągu pozostaje widocznym problemem. Niekorzystne zróżnicowanie wynagrodzeń to jednak tylko jedno z wielu wyzwań, z którymi muszą mierzyć się kobiety w życiu zawodowym i prywatnym. Trudności związane z aktywizacją zawodową matek chcących powrócić do pracy, mocno ograniczony głos kobiet w debacie publicznej, uprzedzenia i stereotypy…. Mimo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, wspomniane problemy niezmiennie

towarzyszą kobietom na różnych etapach życia i kariery. Świadomi powyższych wyzwań są również studenci i studentki, którzy rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową i chcą aktywnie uczestniczyć w debacie na temat nierówności na rynku pracy. Właśnie dlatego, członkowie Studenckiego Koła Naukowego Ekonomii Politycznej przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie wyszli z inicjatywą projektu „Rzeczpospolita Babska”. Jest to kilkudniowa konferencja poświęcona w całości roli kobiet w przestrzeni publicznej - w świecie nauki, biznesu i polityki. Spotkania mają formę paneli dyskusyjnych, wywiadów, prelekcji, warsztatów i odbywają się na terenie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Realizowany już od kilku lat projekt ma na celu przybliżyć uczestnikom wyzwania, z którymi muszą mierzyć się kobiety w życiu zawodowym, skłonić do dyskusji nad poprawą sytuacji kobiet na rynku pracy oraz stworzyć platformę do swobodnej wymiany poglądów na tematy związane z nierównościami społecznymi. Ubiegła edycja „Rzeczpospolitej Babskiej” odbyła się pod hasłem “Od wyzwań do możliwości” i skupiła się na kwestiach takich jak: reprezentacja kobiet w świecie IT, sytuacja i perspektywy imigrantek w Polsce, problem tzw. „szklanego sufitu” oraz istota feminatywów. Wywiad z dr Kornelią Oblińską poruszył temat kariery kobiet w służbach mundurowych, a warsztat z Tetianą Rak przybliżył życie Ukrainek w obliczu wojny. Wśród zaproszonych prelegentek i prelegentów znaleźli się również: dr Joanna Clifton-Sprigg, Maciej Makselon, Laura Kwoczała, Arina Shadiy, Marzena Pilarz-Herzyk, Jan Gromadzki, Nadia Kurtieva, Ilona Garanty oraz Agata Młynarska.

Tegoroczna edycja „Rzeczpospolitej Babskiej” odbędzie się w dniach 23 – 25 kwietnia 2024 r., ponownie w murach SGH, a jej hasło przewodnie brzmi: „Kobiety w rzeczywistości polityczno - ekonomicznej: stare problemy w nowym świecie.”. Wydarzenie jest bezpłatne i skierowane do wszystkich zainteresowanych. Już pierwszy warsztat, „Echo Kobiecego Głosu: Sztuka Komunikacji w Tłumie”, pełen będzie praktycznych wskazówek: jak zyskać pewność siebie w publicznym wyrażaniu swoich myśli, w jaki sposób skutecznie komunikować swoje idee i z czym wiąże się odkrycie siły własnego głosu. Co więcej, uczestnicy zostaną zapoznani z inicjatywą #IamRemarkable, która ma pomóc kobietom i przedstawicielom innych niedoreprezentowanych grup otwarcie mówić o swoich osiągnięciach w miejscu pracy i poza nią, obalać stereotypy, walczyć ze społecznym wymogiem skromności i burzyć niewidzialne bariery, które wymienione osoby spotykają na swojej drodze. Spotkanie poprowadzą: Agata Zioło - dyrektorka innowacji w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, jedna ze stu najaktywniejszych i najwyżej ocenianych facylitatorek #IamRemarkable na świecie oraz Agnieszka Tomaszewska - facylitatorka #IamRemarkable. Następny punkt programu to panel „Polityka z Kobiecą Twarzą”, podczas którego rozmówczynie podzielą się swoimi doświadczeniami ze świata polityki oraz wdadzą się w dyskusję na różnorodne tematy społeczne. Podczas debaty poruszone zostaną kwestie takie jak: nierówności w systemie opieki zdrowotnej, ujednolicenie wieku emerytalnego, luka płacowa, wyraźna polaryzacja wśród kobiet i mężczyzn młodego pokolenia oraz istota łatwo dostępnej opieki przedszkolnej w kontekście aktywizacji zawodowej matek. Drugi dzień tegorocznej edycji „Rzeczpospolitej Babskiej” otworzy panel zatytułowany „Kobiety mają głos”, którego uczestnicy poddadzą analizie wpływ społeczny akcji profrekwencyjnej "Kobiety na Wybory". Temat rozwiną prelegentki: Sylwia Chrabałowska - założycielka i prezeska Fundacji Moc Kobiet oraz Iweta Opolska – dyrektorka w Biurze Handlu Gazem w PKN Orlen S.A. Hasło przewodnie ostatniego spotkania, „Nie za ładna nie za miła” zainicjuje debatę o zawodowym, profesjonalnym wizerunku kobiety w „męskim świecie”. Czy społeczne oczekiwania względem wizerunku kobiet w miejscach pracy mocno odbiegają od tych stawianych mężczyznom? Czy niewpasowanie się w wygórowane standardy pociąga za sobą konsekwencje, takie jak zmniejszona wiarygodność w oczach klientów i współpracowników? Jaką cenę płacą kobiety łamiące stereotypy? Na te pytania postarają się odpowiedzieć ostatni już goście: Monika Tomaszewska – dyrektorka generalna Pracodawców dla zdrowia, Agnieszka Jadczyszyn – dyrektorka zarządzająca ds. Operacji w mBank S.A. oraz Kamila Luttelmann – dyrektorka ESG i Obszaru Prawnego w LOTTE Wedel.

Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Ekonomii Politycznej przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, świadomi wyzwań obecnych na rynku pracy, stawiają na dialog i rozwój praktycznych umiejętności. „Rzeczpospolita Babska” to pierwszy krok, który każdy z nas może wykonać, w kierunku zrozumienia problemu nierówności płci w życiu zawodowym.

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym „Rzeczpospolitej Babskiej”

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym „Rzeczpospolitej Babskiej”

Jako obywatele oczekujemy go również od naszego kraju - Rzeczpospolitej. Każdy głos, wrzucony do wyborczej urny, ma taką samą wartość niezależnie od statusu społecznego oraz płci. Czy jesteśmy jednak częścią wspólnoty, która w podobnie sprawiedliwy sposób kreuje szanse i możliwości rozwoju dla kobiet i mężczyzn?

Pozostało 94% artykułu
Gospodarka
Nowa forma pomocy Ukrainie. To pomysł G7
Gospodarka
Hołownia: Zmieniłem zdanie, popieram CPK. Za to "nie" dla Kredytu "Na start"
Gospodarka
Ukraina kupi broń za rosyjskie pieniądze. Bruksela odmraża aktywa Banku Rosji
Materiał Promocyjny
Unia Europejska wspiera rozwój nowoczesnych sieci dystrybucji energii w Polsce Wschodniej
Gospodarka
Elisabetta Falcetti: Nowa strategia EBOiR-u dla Polski tuż-tuż
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy