Znaleziono szczątki ofiary wulkanu, który wywołał biblijne "egipskie ciemności"

Na stanowisku archeologicznym Çesme-Bağlararas, w zachodniej Turcji, znaleziono szczątki człowieka sprzed 3 600 lat, który został zabity przez falę tsunami, która nawiedziła ten rejon w epoce brązu.

Naukowcy "rozpakowali "mumię Amenothepa I. Cyfrowo

Naukowcy z Uniwersytetu w Kairze przy pomocy tomografu komputerowego "rozpakowali" nietkniętą dotąd mumię egipskiego władcy sprzed 3,5 tys. lat.

Naukowcy odkryli, że neandertalczycy palili lasy w Europie

Holenderscy naukowcy z Uniwersytetu w Lejdzie doszli do wniosku, że neandertalczycy żyjący 125 tysięcy lat temu w Europie spowodowali zmianę jej krajobrazu.

Specjaliści z Krymu i Syrii chcą zrekonstruować Palmyrę

Władze zaanektowanego przez Rosję Krymu i Ministerstwo Kultury Syrii uzgodniły, że światowej sławy krymscy konserwatorzy zaangażują się w restaurację zabytków Palmyry.

Klątwa Tutanchamona

Przez 3200 lat zmumifikowane ciało faraona Tutanchamona oczekiwało w ciemnościach nadejścia Ozyrysa i przebudzenia do życia wiecznego w nowym lepszym świecie. Ale to nie Wielki Sędzia zmarłych złamał pieczęć grobową władcy, tylko natrętny „barbarzyńca" z dalekiej północy.

Kolejne niezwykłe odkrycie w Pompejach

Archeolodzy badający jedną z willi w Pompejach odsłonili pomieszczenie oferujące „bardzo rzadki wgląd w codzienne życie niewolników”.

Złota Biblia znaleziona dzięki wykrywaczowi metali

Małżeństwo detektorystów-amatorów znalazło podczas poszukiwań XV-wieczną, miniaturową złotą Biblię.

Skarby Scytów: Wyrok wart więcej niż złoto

Holenderski sąd rozstrzygnął los kolekcji krymskich muzeów. Kijów walczył o nią od siedmiu lat.

Na Krecie znaleziono ślady stóp sprzed 6 mln lat. Nie pochodzimy z Afryki?

Ślady stóp znalezione na greckiej Krecie mają nieco ponad 6 mln lat i są to najstarsze znane ślady stóp praczłowieka - wynika z publikacji na łamach "Scientific Reports".

Miliony dolarów na naukową mrzonkę

Natrętna myśl, pomysł stale zaprzątający umysł, chorobliwe opanowanie psychiki przez nawracającą ideę prześladowczą – tak definiuje się idée fixe. Uczonym zdarza się to także, np. naukową idée fixe jest przywracanie do życia wymarłych gatunków.

Centrum winiarskie sprzed 1500 lat odkryto w Izraelu

Na środkowym wybrzeżu Izraela, w mieście Jawne, odkryto potężny kompleks winiarski sprzed półtora tysiąca lat. Produkowano w nim 2 miliony litrów wina rocznie.

Naukowcy zbadają tajemnice na Westerplatte

Archeolodzy spodziewają się odnaleźć szczątki legionisty Mieczysława Krzaka, który zginął 2 września 1939 r.

Luksusowa kamienna toaleta sprzed 2,7 tys. lat odkryta w Jerozolimie

Izraelscy archeolodzy dokonali rzadkiego odkrycia - prywatnej, kamiennej toalety. Pochodzi sprzed 2,7 tys. lat, gdy posiadanie własnego WC było przejawem luksusu.

Amatorzy znaleźli skarb. Największy zbiór monet z czasów rzymskich cesarzy

U wybrzeży hiszpańskiej wyspy Portitxol odnaleziono ponad 50 monet z czasów rzymskich cesarzy panujących w IV i V wieku n.e.

Policyjny wkład w paleontologię

Policja brazylijska przejęła od przemytników płyty kamienne, które okazały się skamielinami. Jedna z nich zawierał szczątki pterodaktyla znanego nauce tylko ze skamieniałych czaszek.

Meksyk: Odkryto bukiety kwiatów sprzed czasów Azteków

W ruinach miasta Teotihuacán w Meksyku archeolodzy odkryli bukiety kwiatów sprzed ok. 1800 lat. To pierwsze odkrycie dobrze zachowanej materii roślinnej z czasów kultury wyprzedzającej Azteków o 8 wieków..

Antyczny beton lepszy niż portlandzki

Beton używany przez Rzymian 2000 lat temu lepiej znosi kontakt z wodą morską niż współcześnie używane mieszanki. Naukowcy starają się ustalić, czemu i odtworzyć jego skład.

O kobiecych pośladkach i bezpłciowych tułowiach

Prawda na gruncie archeologii jest enigmatyczna, wieloznaczna i ogromnie trudna do ustalenia, żeby nie powiedzieć, że w dużym stopniu nieodgadniona.