Amatorzy znaleźli skarb. Największy zbiór monet z czasów rzymskich cesarzy

U wybrzeży hiszpańskiej wyspy Portitxol odnaleziono ponad 50 monet z czasów rzymskich cesarzy panujących w IV i V wieku n.e.

Policyjny wkład w paleontologię

Policja brazylijska przejęła od przemytników płyty kamienne, które okazały się skamielinami. Jedna z nich zawierał szczątki pterodaktyla znanego nauce tylko ze skamieniałych czaszek.

Meksyk: Odkryto bukiety kwiatów sprzed czasów Azteków

W ruinach miasta Teotihuacán w Meksyku archeolodzy odkryli bukiety kwiatów sprzed ok. 1800 lat. To pierwsze odkrycie dobrze zachowanej materii roślinnej z czasów kultury wyprzedzającej Azteków o 8 wieków..

Antyczny beton lepszy niż portlandzki

Beton używany przez Rzymian 2000 lat temu lepiej znosi kontakt z wodą morską niż współcześnie używane mieszanki. Naukowcy starają się ustalić, czemu i odtworzyć jego skład.

O kobiecych pośladkach i bezpłciowych tułowiach

Prawda na gruncie archeologii jest enigmatyczna, wieloznaczna i ogromnie trudna do ustalenia, żeby nie powiedzieć, że w dużym stopniu nieodgadniona.

Zadyma z epoki kamienia

„Ile razy spojrzała w okno swej izdebki, tyle razy widzieć go mogła, jak z ogromnego komina fabryki walił sinym słupem (...). Kiedy o wczesnym brzasku na opalowym, mieniącym się barwami jutrzni tle nieba, dym rozkłębiał się nad kominem w krągłych czarnych runach, roznosząc ostrą gryzącą woń sadzy, wiedziała ona, że tam jej Marcyś w kotłowni przy palenisku stoi, ognie roznieca..." (Maria Konopnicka, „Dym").

Starożytni kochali chleb, piwo i inne węglowodany

Badania archeologów i archeobotaników dowodzą, że pierwsi ludzie żywili się nie tylko mięsem. Ich dieta była bogata również w skrobie. Lubili też „strzelić sobie piwko”.

Wykrywacz metali odnalazł niezwykłą monetę. Tylko cztery takie przetrwały

Bardzo rzadka złota moneta z czasów Edwarda III, zagubiona lub ukryta w czasach "Czarnej Śmierci" została odnaleziona przy pomocy wykrywacza metali.

Prehistoryczna sztuka naskalna i święta nieprzyzwoitość

Prehistoryczna sztuka naskalna nastręcza ogromnych trudności interpretacyjnych. A jednak, krok po kroku, niekiedy dziwnymi ścieżkami, badacze zbliżają się do prawdy o niej.

Egipski rolnik znalazł pomnik sprzed 2,6 tys. lat

Egipski rolnik mieszkający niedaleko Ismailii, miasta portowego nad Kanałem Sueskim, przygotowując glebę do prac polowych odnalazł 2600-letnią stelę - płytę wzniesioną przez faraona Apriesa.

Archeologia wyciska łzy

Wiadomość agencyjna nadana dwa dni po Międzynarodowym Dniu Dziecka: „Sześć osób zginęło, a 30 zostało rannych podczas pożaru aresztu dla nieletnich w Kairze". Areszt dla nieletnich? Niestety, taka instytucja ma długą tradycję, choć nie ma się czym chlubić.

Indiana Jones. Łopata, pejcz i rewolwer

14 maja bieżącego roku europejski kanał kulturalny ARTE wyemitował film dokumentalny „Indiana Jones: w poszukiwaniu zaginionego złotego wieku".

Tajemnice wyławiane z wody

Przyroda w nieoczekiwany sposób pomaga archeologom – gwałtowne wichury czy też potężne fale odsłaniają świat sprzed tysiącleci.

Naukowcy odkryli szczątki nieznanego "gadatliwego" dinozaura

Meksykańscy paleontolodzy odkryli nieznany dotąd gatunek dinozaura. Pochodzi sprzed 72 mln lat i był zwierzęciem "gadatliwym, wykorzystującym dźwięk do szukania partnera.

Włochy: Odkryto szczątki dziewięciorga neandertalczyków

W jaskini Guattari w San Felice Circeo, położonej na wybrzeżu między Rzymem a Neapolem, znaleziono szczątki dziewięciorga dorosłych neandertalczyków.

Arena Koloseum zostanie odbudowana

Włoski rząd zatwierdził plan wyposażenia starożytnego Koloseum w Rzymie w nową arenę, dając odwiedzającym szansę stanięcia w miejscu, gdzie niegdyś walczyli gladiatorzy.

Mumia ciężarnej. Przełomowe odkrycie polskich naukowców

Badania egipskiej mumii z Muzeum Narodowego w Warszawie wykazały, że pod zwojami bandaży znajduje się ciało ciężarnej kobiety. To pierwsze tego typu odkrycie na świecie.

Krzysztof Kowalski: Ekstaza w pieczarze

Prehistoryczni artyści tworzyli dzieła na ścianach jaskiń w stanie zmienionej świadomości – i to bez używania środków halucynogennych. Z taką hipotezą wystąpiła dr Yafit Kedar z Uniwersytetu w Tel Awiwie, autorka artykułu w „Time & Mind: The Journal of Archeology, Consciousness and Culture".