Bezcenne odkrycie w niewielkiej toskańskiej wiosce

Niezwykła seria prawie idealnie zachowanych posągów z brązu sprzed ok. 2300 lat została odkryta w naturalnym spa termalnym we Włoszech, w małej wsi niedaleko Sieny, Casciano dei Bagni.

Tajemnica grobowca Tutanchamona. Coraz bliżej odnalezienia Nefertiti?

Brytyjski egiptolog Nicholas Reeves twierdzi, że jest bliski udowodnienia, iż poszukiwany od stuleci grób królowej Nefertiti ukryty jest w kompleksie komór grobowych jej pasierba, faraona Tutanchamona.

Strefa Gazy. Palestyński rolnik znalazł skarb

Podczas przygotowań do sadzenia drzew oliwnych na swojej ziemi w al-Burajdż w środkowej Strefie Gazy, palestyński rolnik odkrył cenną mozaikę podłogową. Według ekspertów to jeden z największych skarbów archeologicznych, jakie kiedykolwiek znaleziono w tym rejonie.

Krzysztof Kowalski: Naukowiec in the Sky

Na Ziemi pracują miliony naukowców, ale wcale nie jest wielu, którzy naprawdę zasługują na „laurki”. Tym bardziej należy je wypisywać uczonym wartym takiego wyróżnienia.

Ludzkie szczątki znalezione w jaskini są milion lat starsze niż sądzono

Nowe badania dowodzą, że skamieniałe szczątki należące do najstarszych przodków ludzi są znacznie starsze, niż początkowo sądzili naukowcy.

Cenne odkrycie archeologów w katedrze Notre Dame

Kilka grobów i ołowiany sarkofag prawdopodobnie z XIII wieku zostało odkrytych przez archeologów w paryskiej katedrze Notre Dame, w trakcie prac związanych z odbudową po niszczycielskim pożarze w 2019 roku.

Znaleziono szczątki ofiary wulkanu, który wywołał biblijne "egipskie ciemności"

Na stanowisku archeologicznym Çesme-Bağlararas, w zachodniej Turcji, znaleziono szczątki człowieka sprzed 3 600 lat, który został zabity przez falę tsunami, która nawiedziła ten rejon w epoce brązu.

Naukowcy "rozpakowali "mumię Amenothepa I. Cyfrowo

Naukowcy z Uniwersytetu w Kairze przy pomocy tomografu komputerowego "rozpakowali" nietkniętą dotąd mumię egipskiego władcy sprzed 3,5 tys. lat.

Naukowcy odkryli, że neandertalczycy palili lasy w Europie

Holenderscy naukowcy z Uniwersytetu w Lejdzie doszli do wniosku, że neandertalczycy żyjący 125 tysięcy lat temu w Europie spowodowali zmianę jej krajobrazu.

Specjaliści z Krymu i Syrii chcą zrekonstruować Palmyrę

Władze zaanektowanego przez Rosję Krymu i Ministerstwo Kultury Syrii uzgodniły, że światowej sławy krymscy konserwatorzy zaangażują się w restaurację zabytków Palmyry.

Klątwa Tutanchamona

Przez 3200 lat zmumifikowane ciało faraona Tutanchamona oczekiwało w ciemnościach nadejścia Ozyrysa i przebudzenia do życia wiecznego w nowym lepszym świecie. Ale to nie Wielki Sędzia zmarłych złamał pieczęć grobową władcy, tylko natrętny „barbarzyńca" z dalekiej północy.

Kolejne niezwykłe odkrycie w Pompejach

Archeolodzy badający jedną z willi w Pompejach odsłonili pomieszczenie oferujące „bardzo rzadki wgląd w codzienne życie niewolników”.

Złota Biblia znaleziona dzięki wykrywaczowi metali

Małżeństwo detektorystów-amatorów znalazło podczas poszukiwań XV-wieczną, miniaturową złotą Biblię.

Skarby Scytów: Wyrok wart więcej niż złoto

Holenderski sąd rozstrzygnął los kolekcji krymskich muzeów. Kijów walczył o nią od siedmiu lat.

Na Krecie znaleziono ślady stóp sprzed 6 mln lat. Nie pochodzimy z Afryki?

Ślady stóp znalezione na greckiej Krecie mają nieco ponad 6 mln lat i są to najstarsze znane ślady stóp praczłowieka - wynika z publikacji na łamach "Scientific Reports".

Miliony dolarów na naukową mrzonkę

Natrętna myśl, pomysł stale zaprzątający umysł, chorobliwe opanowanie psychiki przez nawracającą ideę prześladowczą – tak definiuje się idée fixe. Uczonym zdarza się to także, np. naukową idée fixe jest przywracanie do życia wymarłych gatunków.

Centrum winiarskie sprzed 1500 lat odkryto w Izraelu

Na środkowym wybrzeżu Izraela, w mieście Jawne, odkryto potężny kompleks winiarski sprzed półtora tysiąca lat. Produkowano w nim 2 miliony litrów wina rocznie.

Naukowcy zbadają tajemnice na Westerplatte

Archeolodzy spodziewają się odnaleźć szczątki legionisty Mieczysława Krzaka, który zginął 2 września 1939 r.