Wielka asteroida o kosmiczny włos minęła Ziemię. Astronomowie dostrzegli ją zbyt późno

Asteroida 2021 SG wielkości samolotu Boeing 747 minęła Ziemię - w kulminacyjnym momencie była dwukrotnie bliżej naszej planety niż Księżyc. Astronomie zauważyli obiekt po fakcie.

Crew Dragon: Kosmiczni turyści wrócili na ziemię

Czteroosobowy zespół Inspiration 4, pierwszej cywilnej misji na orbitę okołoziemską, powrócił na Ziemię, Kapsuła Crew Dragon wylądowała na Atlantyku blisko wybrzeża Florydy. Kosmiczni turyści spędzili w kosmosie trzy dni.

Chińscy astronauci wrócili na Ziemię po 90-dniowej misji

Trzech chińskich astronautów powróciło na Ziemię w piątek po 90-dniowej misji na niedokończonej stacji kosmicznej. To pierwsza załogowa misja kosmiczna Pekinu od 2016 roku.

Historyczna misja: Firma SpaceX zabrała na orbitę astronautów-amatorów

Rakieta SpaceX, która wystartowała w środę z Przylądka Canaveral na Florydzie, wyniosła na orbitę czterech astronautów-amatorów - to pierwszy lot na orbitę w historii, w czasie którego na pokładzie statku kosmicznego znaleźli się wyłącznie niezawodowi astronauci.

Rosja zapewnia, że nie chce wywieźć Burana z Kazachstanu

Moskwa nie nie planuje przetransportowania wahadłowca Buran do Rosji, a wizytujący kosmodrom Bajkonur specjaliści z przedsiębiorstwa Mołnia tylko oceniali stan techniczny promu kosmicznego i infrastruktury - zapewniają Rosjanie.

Jan Zielonka: Bilet na Księżyc

Masz dosyć życia na tej planecie i chcesz wyruszyć w kosmiczną przestrzeń? Zarezerwuj szybko swe miejsce w kolejce, bo już niedługo będzie w kosmosie dosyć tłoczno.

Zaginęła pierwsza próbka skalna łazika Perseverance

Inżynierowie NASA próbują ustalić, co poszło nie tak, gdy łazik Perseverance próbował zebrać swój pierwszy fragment skalny na Marsie.

Niezwykle duży meteor nad Norwegią. Trwa szukanie meteorytu

Zdaniem ekspertów, niezwykle duży meteor rozświetlił niebo nad południową Norwegią. Brak doniesień o zniszczeniach.

Blamaż rosyjskiej konkurencji Starlink

Trzy lata temu Władimir Putin ogłosił projekt Sfera. Ciąg rosyjskich satelitów miał opasać Ziemię i zastąpić komunikację kablową. Dziś nie tylko Elon Musk, ale i kraje europejskie wyprzedziły Rosję w tworzeniu wielofunkcyjnych satelitarnych konstelacji, bo na Kremlu wciąż nie ma chętnych do sfinansowanie projektu.

Pęknięty obelisk

Ćwierć wieku po opublikowaniu w Ameryce ukazuje się u nas obszerna, blisko 800-stronicowa monografia programu księżycowego Apollo. Wśród znawców zagadnienia uchodzi ona za najbardziej kompetentny opis drogi do lądowania ludzi na Księżycu. Chaikin, entuzjasta astronautyki, badacz i dokumentalista jej dziejów, starał się oddać wielkość dokonań z przełomu lat 60. i 70 XX wieku i to mu się w pełni udało. Powiódł się także drugi zamiar: uniknął natłoku informacji, dzięki czemu czytelnik nie staje się podczas lektury zagubiony ani znudzony. Krótko mówiąc, Chaikin okazał się pisarzem godnym wielkości tematu, który w jego ujęciu zamienił się w opowieść bez mała mityczną.

Czy na Enceladusie coś żyje?

Sonda Cassini odkryła metan w „gejzerach” pojawiających się na powierzchni Enceladusa. Naukowcy twierdzą, że jest go zbyt dużo jak na zjawiska hydrotermalne. Zastanawiają się, czy w produkcji nie biorą udziału bakterie.

Chińscy naukowcy proponują strzelanie do asteroid

Chińscy badacze chcą wysłać w przestrzeń kosmiczną ponad 20 dużych rakiet, aby ćwiczyć ich wykorzystanie do zmiany trajektorii dużej asteroidy - informuje Reuters.

Pierwszy kosmiczny spacer na chińskiej stacji Tiangong

Dwóch astronautów przeprowadziło w niedzielę pierwszy kosmiczny spacer, pracując na zewnątrz nowej stacji Tiangong na orbicie okołoziemskiej.

Osiemdziesięciolatka leci w kosmos z Bezosem

W czteroosobowej załodze, która jeszcze w tym miesiącu weźmie udział w testowym locie załogowym rakiety New Shepard Jeffa Bezosa, znajdzie się 82-letnia Wally Funk.

Dla kogo mielibyśmy być kosmitami?

Jest niewiele gwiazd w bliskim nas kosmosie pozwalających kosmicznym astronomom nas zobaczyć. Wszystko z powodu wąskiego wycinka nieba, z którego widać Ziemię na tle Słońca.

Jaką funkcję pełnią satelity Starlink?

Elon Musk, założyciel firmy SpaceX i jeden z najbogatszych ludzi na świecie, słynie z wdrażania niekonwencjonalnych projektów, które w długofalowej perspektywie mają przysłużyć się nie tylko zasobności jego portfela, ale całej ziemskiej populacji. Jednym z jego ostatnich przedsięwzięć jest telekomunikacyjny system satelitarny pod nazwą „Starlink”, który zakłada wystrzeliwanie na niską orbitę Ziemi satelitów o tej samej nazwie. Jaką pełnią funkcję i w jaki sposób mają przysłużyć się ludzkości?

W chmurach Wenus jednak nie ma życia? Nowe wyniki badań

Chmury unoszące się nad Wenus, składające się w większości z kwasu siarkowego, zawierają za mało wody i za dużo kwasu, by był w nich stanie przetrwać jakikolwiek organizm żywy występujący na Ziemi - wynika z nowej analizy składu atmosfery Wenus.

Xi rozmawiał z astronautami. "Czekamy na tryumfalny powrót"

Prezydent Chin, Xi Jinping, rozmawiał z trzema chińskimi astronautami, którzy - jako pierwsi - spędzą trzy miesiące w module budowanej przez Chiny na orbicie Ziemi stacji kosmicznej.