Tylko działalność innowacyjna daje prawo do ulgi B+R - wyrok WSA

Czynności związane z wdrożeniem nowego oprogramowania nie noszą cech twórczych, więc nie mogą zostać uznane za działania z zakresu badań i rozwoju w myśl prawa podatkowego.

Publikacja: 21.01.2019 01:00

Tylko działalność innowacyjna daje prawo do ulgi B+R - wyrok WSA

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 18 września 2018 r. (I SA/Wr 624/18; I SA/Wr 625/18).

Spółka zajmuje się dystrybucją obuwia. W związku z prowadzoną działalnością realizuje prace dotyczące wdrożenia dostępnych na rynku oprogramowań i systemów informatycznych w nowy innowacyjny sposób, w celu usprawnienia usług oraz procesów (wewnętrznych oraz zewnętrznych). Spółka zwróciła się do Dyrektora KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości zakwalifikowania tych działań jako działalności z zakresu badań i rozwoju w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT oraz rozliczania takiej działalności.

Czytaj też:

Ulga B+R - komu przysługuje

Jakich wydatków dotyczy ulga B+R

Działalność badawczo-rozwojową trzeba wydzielić

Zdaniem podatnika wytworzenie nowego oprogramowania, zaawansowanego technologicznie systemu informacyjnego, spełnia wymogi ustawowe zwolnienia z CIT. Z tym stanowiskiem nie zgodził się organ podatkowy. Wskazał, że w celu stworzenia oprogramowania podatnik zatrudnia, poza własnymi pracownikami, podmioty zewnętrzne. Podmioty te realizują konkretne wymagania podatnika co do końcowej formy oprogramowania przy wykorzystaniu istniejących rozwiązań informatycznych. Nie mamy zatem do czynienia z działalnością z zakresu badań i rozwoju, ale z wdrażaniem oprogramowania w sposób typowy dla tego rodzaju usług.

Sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu. Sąd oddalił skargę co do uznania działalności podatnika za działalność z zakresu badań i rozwoju i tym samym zgodził się z organem w kwestii merytorycznej. Zdaniem sądu przedstawiona we wniosku działalność z zakresu wdrożenia oprogramowania nie posiada żadnych cech twórczych, wysoce charakterystycznych dla działalności badawczo-rozwojowej. W związku z tym podatnikowi nie przysługuje zwolnienie przewidziane dla działalności z zakresu badań i rozwoju zdefiniowanej w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. ?

—Krystian Sadowski, współpracownik zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Agnieszka Jędryszek-Grądzka, starsza konsultantka w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, od stycznia 2016 r. uprawnieni są do ulgi badawczo-rozwojowej (B+R). Istotnym aspektem związanym z korzystaniem z preferencji podatkowej jest jednak właściwe zidentyfikowanie i udokumentowanie takich działań podatnika. W praktyce okazuje się, że właściwe zidentyfikowanie aktywności o charakterze badawczo-rozwojowym może stwarzać pewne trudności.

Definicja prac B+R znajdująca się w przepisach ustawy o CIT zawiera kryteria wyznaczające ramy kwalifikacji takiej działalności dla celów zastosowania ulgi. Uznanie określonych czynności za działalność badawczo-rozwojową uzależnione jest od tego czy obejmują one badania naukowe lub prace rozwojowe, co oznacza m.in., że powinny charakteryzować się następującymi cechami: mieć twórczy charakter, być podejmowane w sposób systematyczny oraz w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania ich do tworzenia nowych rozwiązań. Zastosowanie tych kryteriów zostało potwierdzane w licznych interpretacjach organów podatkowych oraz orzeczeniach sądów administracyjnych.

Należy zwrócić uwagę, że definicja prac rozwojowych z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT (przed zmianą, która weszła w życie 1 października 2018 r.) zawierała zastrzeżenie wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi B+R tych przejawów aktywności podatnika, które - pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku – z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

W komentowanej sprawie sąd potwierdził, że czynności wdrożenia oprogramowania i systemów nie mogą być uznane za działania badawczo-rozwojowe, jako niespełniające kryterium badań i rozwoju. Mając na uwadze specyficzny charakter tego rodzaju działań, analiza w tym zakresie powinna być przeprowadzana każdorazowo w sposób indywidualny. W pierwszej kolejności podatnik powinien bowiem zweryfikować, czy prowadzone przez niego prace spełniają kryteria badań i rozwoju, m.in. czy charakteryzują się kreatywnością, innowacyjnością, niepewnością co do wyniku i systematycznością działania. Następnie, należy zweryfikować czy podatnik działa w tym zakresie samodzielnie czy we współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Ponadto, jeżeli działania podejmowane są wspólnie przez podatnika i zewnętrznego dostawcę, to istotne jest określenie zakresu czynności wykonywanych przez poszczególne podmioty.

W sytuacji, kiedy nie zostanie spełniony pierwszy warunek, tj. zakwalifikowanie działalności jako badawczo-rozwojowej, dalsza analiza wydaje się bezprzedmiotowa. Może mieć to miejsce w przypadku działań wdrożeniowych, które w wielu sytuacjach mają charakter rutynowy (jednak mogą być prowadzone w rożny sposób w zależności od poziomu skomplikowania wdrażanego systemu i architektury IT podatnika). Orzecznictwo w zakresie ulgi B+R bardzo często wskazuje na „wdrażanie" jako czynność, która nie wypełnia przesłanki systematyczności, gdyż polega na jednorazowym działaniu. Ponadto, pojawiają się interpretacje organów podatkowych, które zawierają stwierdzenia kwestionujące przynależność działań wdrożeniowych do zakresu prac rozwojowych (przykładowo interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 listopada 2018 r., 0114-KDIP2-1.4010.354.2018.2.MR).

Odnosząc się do drugiego kroku, również w sytuacji, gdy całość prac zlecana jest podmiotom zewnętrznym, trudno w takich działaniach upatrywać prac badawczo-rozwojowych po stronie podatnika. Z tego względu, analizując potencjał do zastosowania ulgi, konieczne jest zweryfikowanie w pierwszej kolejności wskazanych powyżej przesłanek, a następnie właściwe zidentyfikowanie i klasyfikacja kosztów, które są podstawą do skalkulowania wartości ulgi.

Podsumowując, obszar aktywności polegający na wdrożeniach jest często niejasny i budzi wiele wątpliwości zarówno dla podatników, jak i organów podatkowych. Niejednoznaczność kwalifikacji pojawia się tym bardziej często w działaniach z obszaru IT ze względu na mocno specyficzny charakter aktywności, gdzie wiele procesów ma charakter nieuchwytny i trudny do zidentyfikowania. Z tego względu, rozpoznanie takich czynności jako działania badawczo-rozwojowe powinno być poprzedzone szczegółową analizą w celu właściwego określenia czynności podejmowanych na tym etapie prac. ?

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 18 września 2018 r. (I SA/Wr 624/18; I SA/Wr 625/18).

Spółka zajmuje się dystrybucją obuwia. W związku z prowadzoną działalnością realizuje prace dotyczące wdrożenia dostępnych na rynku oprogramowań i systemów informatycznych w nowy innowacyjny sposób, w celu usprawnienia usług oraz procesów (wewnętrznych oraz zewnętrznych). Spółka zwróciła się do Dyrektora KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości zakwalifikowania tych działań jako działalności z zakresu badań i rozwoju w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT oraz rozliczania takiej działalności.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online
Nieruchomości
Więcej drewna i mniejsze odległości między budynkami? Zmiany w prawie budowlanym
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
ZUS
Wielki pożar centrum handlowego w Warszawie. ZUS wydał specjalny komunikat