Zaskakujące atrakcje nowego sezonu w Operze Narodowej

Operowy debiut reżyserki filmowej Agnieszki Smoczyńskiej, inscenizacja Mariusza Trelińskiego i widowisko w języku kaszubskim to propozycje na sezon 2024–2025.

Publikacja: 15.05.2024 04:30

Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie

Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie

Foto: Fotorzepa/ Marta Bogacz

Wszystkie nadchodzące premiery są nieoczywiste i zapowiadają się interesująco. Brytyjczyk David Pountne już w październiku wystawi „Czarną maskę” Krzysztofa Pendereckiego i twierdzi, że w operze, której akcja dzieje się w XVII wieku, odnalazł aktualny problem budowania ładu społecznego.

„Simon Boccanegra” Giuseppe Verdiego

Agnieszka Smoczyńska, reżyserka głośnych filmów „Córki dancingu” i „Silent Twins” (Złote Lwy na festiwalu w Gdyni w 2022 roku) zainscenizuje mało znaną w Polsce operę Giuseppe Verdiego „Simon Boccanegra”. Libretto jest inspirowane po części wydarzeniami z XIV-wiecznej Genui, tymczasem Agnieszka Smoczyńska przeniesie akcję w przyszłość. W lutym 2025 r. pokaże futurystyczną opowieść o kryzysie patriarchatu.

Mariusz Treliński dla polskich widzów szykuje utwór Richarda Straussa – „Ariadnę na Naxos”

Mariusz Treliński jesienią ubiegłego roku odniósł sukces w Operze w Lyonie premierą „Kobiety bez cienia”, teraz dla polskich widzów szykuje inny utwór Richarda Straussa – „Ariadnę na Naxos”. To pierwsza opera z wątkami komediowymi, na którą zdecydował się Mariusz Treliński, ale można spodziewać spektaklu o tajemnicy kobiecości i męskości. Premiera w kwietniu 2025 roku.

Premiery Polskiego Baletu Narodowego

Polski Balet Narodowy zaprosi już w październiku na „Peer Gynta” w choreografii cenionego w Europie słoweńskiego artysty Edwarda Cluga. Pod koniec przyszłego sezonu dyrektor Krzysztof Pastor szykuje premierę nowego autorskiego baletu „Prometeusz” z muzyką Glassa i Mozarta.

Czytaj więcej

W Katowicach dzięki AI Tatry będą fruwać nad muzykami

Listę nowości uzupełni w grudniu kameralny spektakl „Wòlô Bòskô” Łukasza Godyli i w reżyserii Jarosława Kiliana, oparty na tradycyjnych tekstach i melodiach kaszubskich wybranych przez pochodzącego z Kaszub śpiewaka Damiana Wilmę. Zostaną zaprezentowane ponadto dwie opery w wersjach koncertowych: „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda (dyrygent Patrick Fournillier) i XIX-wieczne polskie dzieło „Duch wojewody” Ludwika Grossmana, które wydobyła z zapomnienia dyrygentka Marta Kluczyńska.

Wszystkie nadchodzące premiery są nieoczywiste i zapowiadają się interesująco. Brytyjczyk David Pountne już w październiku wystawi „Czarną maskę” Krzysztofa Pendereckiego i twierdzi, że w operze, której akcja dzieje się w XVII wieku, odnalazł aktualny problem budowania ładu społecznego.

„Simon Boccanegra” Giuseppe Verdiego

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opera
Baltic Opera Festival. W Sopocie las znowu zaśpiewa
Opera
Czy Gdańsk zasługuje na nowoczesny teatr operowy?
Opera
Warszawiacy śpiewają zgodnie w jednym chórze
Opera
Bydgoski Festiwal Operowy. Chińska księżniczka Turandot ze Lwowa
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Opera
Polska Opera Królewska po wyborach. Gra w teatralną mękę