Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy. Na podstawie danych z rejestrów automatycznie przypomni też o upływie terminu ważności dokumentów. Dodatkową korzyścią – w niektórych przypadkach dla obu stron – będzie wyeliminowanie kosztów i czasu na prowadzenie tradycyjnej korespondencji.
Jak się tam znaleźć
Przekazuje się dane kontaktowe: numer telefonu lub adres e-mail lub oba. Można je wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie. Mogą to zrobić osoby, które mają e-dowód albo profil zaufania. Usługa jest bezpłatna.
Samemu się decyduje, jakie dane się podaje i jak długo będą przechowywane w rejestrze. Można je w każdej chwili zmienić lub usunąć.
Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie organy gmin oraz instytucje, które o dostęp do niego wystąpią. Mogą to być np. Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).
RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych czy też tworzony właśnie Rejestr Dokumentów Paszportowych.
Ministerstwo Cyfryzacji zakłada, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 mln obywateli.