Po zatarciu kary porządkowej pracownika nowa numeracja akt

Gdy fakt nałożenia kary porządkowej odchodzi w niepamięć, pracodawca musi usunąć o niej informacje z akt pracownika i przenumerować dokumenty dotyczące pozostałych kar.

Publikacja: 21.02.2019 05:15

Po zatarciu kary porządkowej pracownika nowa numeracja akt

Foto: 123RF

-W jaki sposób według nowych przepisów usunąć informacje o karach z akt osobowych – tzn. czy usuwając informacje o jednej karze należy przenumerować całość części dotyczącej kar? – pyta czytelniczka.

Tak. Po uznaniu kary za niebyłą należy usunąć całą część dotyczącą danej kary. Jeśli w aktach pozostaną informacje o nałożeniu innych kar, konieczna jest zmiana ich numeracji. W większości przypadków z części D usuwane będą jednak wszystkie kary, gdyż rok nienagannej pracy, po upływie którego usuwane są informacje o ukaraniu, jest liczony od nałożenia ostatniej z nich.

Czytaj także: Zatarte kary porządkowe mogą uzasadnić zwolnienie z pracy

Część D teczki

Od 1 stycznia 2019 r. informacje o ukaraniu pracownika karą porządkową umieszcza się w części D akt osobowych. Dokładnie umieszcza się w niej odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu (§ 4 rozporządzenia MRPiPS z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej, DzU poz. 2369). Kara to bowiem często nie tylko samo zawiadomienie o ukaraniu, ale również inne dokumenty (notatki z danego zdarzenia, zeznania świadków, protokół komisji – jeżeli naruszenie obowiązków wymagało np. analizy technicznej, itp.).

Porządek chronologiczny

Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowuje się w wydzielonych częściach dotyczących danej kary. Przyporządkowuje im się odpowiednio numery D1 i kolejne. Każda z tych „podczęści" zawiera dokumenty przechowywane w porządku chronologicznym, ponumerowane oraz objęte wykazem („spisem treści" obejmującym daną część).

W związku z usunięciem z akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu, usuwa się całą wydzieloną część dotyczącą danej kary, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery. Usuwając więc informacje o karze D1, należy przemianować karę D2 na D1.

Zwykle bez zmian

W zdecydowanej większości przypadków nie będzie jednak następowało usunięcie kary D1 z pozostawieniem kary D2. „Nienaganność pracy" przez rok, po upływie którego karę uważa się za niebyłą, rozumiana jest bowiem jako sytuacja, w której w ciągu roku po ukaraniu nie została pracownikowi wymierzona kolejna kara porządkowa. Zarówno resort pracy (wyjaśnienia MPiPS z 24 maja 1988 r., PP-053-069/88), jak i PIP (pismo GIP, GPP-517-4560-68-1/10/PE/RP) wskazują, że w przypadku, gdy pracownik zostanie ponownie ukarany karą porządkową w ciągu roku od nałożenia kary porządkowej, zatarcie ukarania odsuwa się w czasie. Rok nienagannej pracy liczony jest wówczas od ostatniego ukarania.

Pracownik otrzymał w styczniu pierwszą karę (D1), a w maju drugą (D2). Rok, po upływie którego informacje o ukaraniu ulegną zatarciu, płynie od wymierzenia kary D2 (czyli od maja).

Jednak kara jest uznawana za niebyłą i usuwane są o niej wszelkie informacje z akt osobowych pracownika również wtedy, gdy:

- w ciągu roku po nałożeniu kary pracodawca podejmie taką decyzję (np. oceniając pozytywnie zmianę podejścia pracownika do pracy),

- pracodawca uwzględni sprzeciw od nałożonej kary lub sąd pracy wyda orzeczenie o uchyleniu kary.

Trudno założyć, że jakikolwiek pracodawca zgodzi się na usunięcie kary D1 na wniosek pracownika, który zdążył już otrzymać karę D2. W konsekwencji można więc uznać, że w większości przypadków w części D znajdować się będą informacje o wszystkich karach albo ta część będzie zerowana. Jedynie w przypadku, w którym pracownik uzyska orzeczenie o uchyleniu kary D1, jej usunięcie będzie powodować obowiązek przenumerowania pozostałych kar.

Autor jest prawnikiem

-W jaki sposób według nowych przepisów usunąć informacje o karach z akt osobowych – tzn. czy usuwając informacje o jednej karze należy przenumerować całość części dotyczącej kar? – pyta czytelniczka.

Tak. Po uznaniu kary za niebyłą należy usunąć całą część dotyczącą danej kary. Jeśli w aktach pozostaną informacje o nałożeniu innych kar, konieczna jest zmiana ich numeracji. W większości przypadków z części D usuwane będą jednak wszystkie kary, gdyż rok nienagannej pracy, po upływie którego usuwane są informacje o ukaraniu, jest liczony od nałożenia ostatniej z nich.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego