Podstawową regulacją wprowadzoną przez Rozporządzenie jest zakaz różnicowania ogólnych warunków dostępu do towarów i usług, oferowanych przez przedsiębiorcę (handlowca) ze względu na przynależność państwową klienta, miejsce jego zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności, w przypadku gdy klient zamierza w szczególności kupić towary, dostarczane do miejsca w państwie członkowskim, do którego dostawa jest oferowana w ogólnych warunkach sprzedaży albo towary te są odbierane w miejscu uzgodnionym przez handlowca i klienta w państwie członkowskim, w którym handlowiec (przedsiębiorca) oferuje taką możliwość zgodnie z ogólnymi warunkami sprzedaży (art. 4 ust. 1 Rozporządzenia). Co prawda Rozporządzenie obejmuje nie tylko transakcje zawierane przez przedsiębiorców z konsumentami, lecz również z innymi przedsiębiorcami (zamieszkałymi lub prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie Unii Europejskiej), natomiast na dzień dzisiejszy wydaje się, że w praktyce będzie ono miało zastosowanie głównie w obrocie konsumenckim.
Aby zobrazować problem związany ze stosowaniem praktyk w zakresie geoblokowania, warto powołać się na statystyki: przed wejściem w życie Rozporządzenia tylko ok. 15 proc. Europejczyków dokonywało zakupów w sklepach internetowych znajdujących się w innym państwie UE. Jednym z powodów braku popularności takich zakupów było właśnie geoblokowanie.
Jakie ograniczenia
Przykładami ograniczeń, które dotychczas były w praktyce dość często spotykane oraz które przyczyniały się do niewielkiej popularności transgranicznych zakupów internetowych, a będą zakazane na gruncie Rozporządzenia jest:
- automatyczne przekierowywanie klienta do wersji językowej sklepu ustawionej jako domyślna, bez wyraźnej zgody klienta (np. przekierowanie konsumenta znajdującego się na terytorium Polski do polskiej wersji językowej sklepu internetowego, w sytuacji, gdy konsument chciałby skorzystać z oferty dostępnej w angielskiej wersji językowej);
- stosowanie różnych cen tych samych towarów bez uzasadnienia ekonomicznego (np. zawyżanie cen dla klientów z konkretnego obszaru geograficznego);
- odmowa dokonania (blokada) transakcji w przypadku, gdy klient dokona zamówienia towaru, lecz na etapie płatności jako środek płatności wskaże kartę płatniczą wydaną w państwie innym niż państwo siedziby przedsiębiorcy (sprzedawcy w sklepie internetowym).