Wymierne korzyści związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej mogą zachęcać przedsiębiorców do poszerzania zakresu działalności strefowej i występowania o kolejne zezwolenia. Zezwolenie strefowe jest bowiem dokumentem precyzyjnym – określa rodzaj prowadzonej działalności objętej zwolnieniem z podatku dochodowego, jak również warunki (w szczególności w zakresie terminu rozpoczęcia inwestycji, zainwestowania określonej kwoty wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia pracowników) uprawniające do korzystania ze zwolnienia podatkowego na jego podstawie. Jeżeli zatem w związku np. z rozwojem przedsiębiorcy planuje on realizację kolejnej inwestycji na terenie SSE, to musi wystąpić o odrębne zezwolenie obejmujące tę nową inwestycję.
Posiadanie dwóch lub więcej zezwoleń strefowych, chociaż świadczące o rozwoju działalności, może być problematyczne z punktu widzenia prowadzenia ewidencji rachunkowej w celu obliczenia dochodu z tytułu działalności strefowej. Chodzi o to, czy przedsiębiorca może prowadzić jedną ewidencję dla kilku zezwoleń, czy dla każdego odrębnie. Przepisy nie dają odpowiedzi na to pytanie, a jest ono istotne, ponieważ o ile Monika Spotowska, doradca podatkowy, adwokat i Senior Associate w Rödl & Partner w Warszawie
Zgodnie z nowym podejściem organów w przypadku prowadzenia działalności na terenie SSE przedsiębiorca powinien oceniać dopuszczalny limit zwolnienia podatkowego odrębnie dla każdego posiadanego zezwolenia strefowego.
Dorota Białas Marcin Jędrysiak
Wydawane obecnie zezwolenia na prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określają limit dostępnej pomocy publicznej. Nie ma jednak przeszkód, aby w przypadku zwiększenia wydatków inwestycyjnych i dalszej rozbudowy przedsiębiorstwa podmiot działający już w specjalnej strefie ekonomicznej zawnioskował o kolejne zezwolenie.