Co jest brakiem formalnym podania

Podanie musi spełniać tylko te wymagania, które wynikają z przepisów. Organ nie może nałożyć na stronę dodatkowych obowiązków, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpoznania.

Publikacja: 20.03.2018 05:10

Co jest brakiem formalnym podania

Foto: Fotolia.com

- Po złożeniu wniosku przez stronę, organ wezwał ją do przedstawienia dodatkowych dokumentów, choć taki obowiązek nie wynika z przepisów. Zdaniem organu, te dodatkowe dokumenty są potrzebne dla ustalenia stanu faktycznego sprawy. Czy w razie ich niezłożenia można pozostawić wniosek bez rozpatrzenia?

Nie. Zgodnie z 63 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) podanie (np. wniosek) powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego (art. 63 § 3 k.p.a.). W art. 64 k.p.a. przewidziano, że w sytuacji, gdy w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, to podanie pozostawia się bez rozpoznania. Natomiast, jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

W orzecznictwie podkreśla się, że powołanie się przez organ na art. 64 § 2 k.p.a. powinno służyć wyłącznie usunięciu braków formalnych wniosku wynikających ze ściśle określonych przepisów i nie może zmierzać do merytorycznej oceny tego wniosku i jego załączników (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 stycznia 1996 r., sygn. II SA 1473/94, ONSA 1997/3/114). Jak wyjaśniono w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 24 stycznia 2018 r. (sygn. II SAB/Go 125/17, LEX nr 2444248), w trybie wezwania z art. 64 § 2 k.p.a. mogą być usuwane braki formalne wynikające z przepisów k.p.a. bądź ustaw szczególnych, jeśli te ustawy przewidują inne wymagania w stosunku do podań oraz nie regulują samodzielnie trybu uzupełnienia ewentualnych braków i skutków ich nieuzupełnienia. Uzupełnienia braków można jednak żądać tylko w sytuacji, gdy przepis powszechnie obowiązującego prawa ustanawia wprost określone wymagania dotyczące składanego podania. Wezwanie do uzupełnienia braków nie może natomiast dotyczyć okoliczności, które organ uznaje za istotne dla ustalenia stanu faktycznego sprawy. Tylko w przypadku prawidłowego wezwania, czyli takiego, które:

- zostało poprzedzone porównaniem treści wniosku i jego załączników z wymogami ustawowymi oraz

- wskazuje konkretne braki, odpowiadające przepisom

dopuszczalne jest pozostawienie wniosku bez rozpoznania na podstawie art. 64 § 2 k.p.a. Wyznaczony przez organ termin na usunięcie braków (nie krótszy niż 7 dni) powinien zależeć od okoliczności danej sprawy. W orzecznictwie przyjmuje się, że pozostawienie podania bez rozpoznania nie następuje w formie decyzji czy postanowienia. Jest to czynność materialno-techniczna, o której trzeba poinformować strony (por. np. wyrok WSA w Krakowie z 27 września 2017 r., sygn. III SA/Kr 711/17, LEX nr 2383423). W wyroku NSA z 3 sierpnia 2012 r. (sygn. II OSK 826/11, LEX nr 1252200) zwrócono uwagę, że pozostawienie podania bez rozpoznania nie jest przeszkodą dla organu, aby wydał rozstrzygnięcie w sprawie, gdy uzna, że niezasadnie pozostawił podanie bez rozpoznania.

podstawa prawna: art. 63-64 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257 ze zm.)

- Po złożeniu wniosku przez stronę, organ wezwał ją do przedstawienia dodatkowych dokumentów, choć taki obowiązek nie wynika z przepisów. Zdaniem organu, te dodatkowe dokumenty są potrzebne dla ustalenia stanu faktycznego sprawy. Czy w razie ich niezłożenia można pozostawić wniosek bez rozpatrzenia?

Nie. Zgodnie z 63 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) podanie (np. wniosek) powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego (art. 63 § 3 k.p.a.). W art. 64 k.p.a. przewidziano, że w sytuacji, gdy w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, to podanie pozostawia się bez rozpoznania. Natomiast, jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił