Wyrok NSA w sprawie odmowy wydania karty parkingowej
Osobista obecność w urzędzie
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, kobieta zarzuciła, iż oba organy administracji błędnie twierdzą że nie może ona złożyć wniosku o wydanie karty parkingowej w miejscu zamieszkania, gdyż byłoby to niezgodne z przepisami. Zdaniem skarżącej, żaden przepis rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 2014 r. w sprawie wzoru oraz trybu wydawania i zwrotu kart parkingowych nie zobowiązuje do osobistego złożenia wniosku o wydanie karty parkingowej w siedzibie organu i wyklucza możliwość jego złożenia w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej.
Zespół zna jej stan zdrowia, toteż niedopuszczalne było, aby niemożność osobistego złożenia wniosku mogła zostać uznana za nie usunięcie braków formalnych. Tymczasem do dnia złożenia skargi do sądu ani nie otrzymała karty parkingowej, ani decyzji o odmowie jej wydania.
Rozpatrując skargę, WSA również sięgnął do przepisów wspomnianego rozporządzenia. Zgodnie z § 2 ust.1 tego aktu, kartę parkingową, upoważniającą do parkowania na miejscach dla inwalidów, czyli na tzw. kopertach, wydaje się na wniosek osoby niepełnosprawnej lub placówki. Wniosek składa się do przewodniczącego powiatowego zespołu d/s orzekania o niepełnosprawności. Osoba niepełnosprawna składa go osobiście. Zasadą jest też, iż powinna go podpisać w obecności przewodniczącego zespołu lub osoby przez niego upoważnionej.
Wymienione prawne zasady przemawiałyby za tym, że to nie petentka, lecz organy administracji miały rację, a ich działanie było prawidłowe, zgodne z przepisami.
Na sprawę można bowiem spojrzeć m.in. z perspektywy zmian, dokonanych w 2014 roku w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Miały one na celu wyeliminowanie lub co najmniej znaczące ograniczenie posługiwania się przez kierowców sfałszowanymi kartami parkingowymi, czy kartami wieloletnimi, wydanymi dla osoby, która zmarła. Sąd zwrócił jednak uwagę, że nadrzędnym celem wydawania kart parkingowych osobom niepełnosprawnym, jest dobro tych osób i pomoc w sytuacji, gdy jej potrzebują. Gwarantuje to art. 69 Konstytucji RP. Działania przewodniczącego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności należało zatem oceniać z uwzględnieniem zarówno celu wprowadzenia w prawie o ruchu drogowym zmian w trybie wydawania karty parkingowej, jak i art. 69 Konstytucji oraz przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Wydanie karty parkingowej wymaga więc indywidualnego podejścia.