Płatnik popełnił błąd, fiskus nie musiał oddawać CIT - wyrok NSA

Firma, która potrąciła za dużo podatku, mogła wystąpić o nadpłatę tylko wtedy, gdy nastąpiło to kosztem jej majątku.

Publikacja: 11.07.2018 07:08

Płatnik popełnił błąd, fiskus nie musiał oddawać CIT - wyrok NSA

Foto: Fotorzepa/Mateusz Dąbrowski

Błądzić jest rzeczą ludzką. Gdy natomiast myli się firma, naprawienie pomyłki może być trudne. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że także przed zmianą procedury podatkowej płatnik, który popełnił błąd przy potrąceniu podatku, nie zawsze mógł występować o nadpłatę.

W sprawie chodziło o polski CIT od usług świadczonych przez agentów na rzecz spółki. We wniosku o interpretację wyjaśniła, że prowadzi działalność handlową i usługową w Polsce i za granicą, w tym w krajach, z którymi nie mamy podpisanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z wniosku wynikało, że spółka ma umowy z firmami na świadczenie usług agentów handlowych działającymi na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, które znają lokalną specyfikę i zwyczaje. Celem umów jest pozyskanie kontraktów.

Z tytułu wykonywanych usług agentom przysługuje wynagrodzenie. Spółka podkreśliła, że nie są polskimi rezydentami i nie mają siedzib, zakładów ani placówek w Polsce. Wykonują usługi na miejscu. Spółka miała problem, bo agenci nie udokumentowali miejsca siedziby certyfikatami rezydencji podatkowej. W tej sytuacji, jako dokonująca wypłat, potrącała 20-proc. zryczałtowany CIT.

Uważała, że ma podstawy do domagania się nadpłaty w podatku „u źródła", bo na skutek własnych błędów wpłaciła go nienależnie, co uszczupliło jej majątek.

Fiskus nie uznał tego stanowiska. Zauważył, że pobrany przez spółkę jako płatnika podatek spowodował uszczuplenie majątku podatników, a nie jej, i odmówił prawa do nadpłaty.

Rację spółce przyznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Ostatecznie jednak wygrał fiskus. NSA nie miał wątpliwości, że w opisanej sytuacji spółka nie mogła się domagać nadpłaty. Jego zdaniem wystąpienie uszczerbku w majątku płatnika było niezbędne do przyznania mu prawa do nadpłaty.

Jak wyjaśnia Konrad Piłat, doradca podatkowy w kancelarii KNDP Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy, orzeczenie dotyczy nieobowiązującej już treści art. 75 § 2 ordynacji podatkowej.

– Dziś przepis jest jasny. Wynika z niego wprost, że płatnik jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, tylko gdy wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika – tłumaczy ekspert.

Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: II FSK 1864/16

Błądzić jest rzeczą ludzką. Gdy natomiast myli się firma, naprawienie pomyłki może być trudne. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że także przed zmianą procedury podatkowej płatnik, który popełnił błąd przy potrąceniu podatku, nie zawsze mógł występować o nadpłatę.

W sprawie chodziło o polski CIT od usług świadczonych przez agentów na rzecz spółki. We wniosku o interpretację wyjaśniła, że prowadzi działalność handlową i usługową w Polsce i za granicą, w tym w krajach, z którymi nie mamy podpisanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP