Mój ostatni pracodawca w świadectwie pracy, w punktach mnie niedotyczących, pozostawił puste pola. Urząd pracy stwierdził, że jest to błędnie wystawione świadectwo i dał mi 7 dni na poprawę dokumentu. Kadrowa zrobiła mi karczemną awanturę, że śmiem podważać jej kompetencje. Twierdzi, że świadectwo wypełniła poprawnie. Gdzie znajdę przepis, który potwierdzi zdanie urzędu pracy? – pyta czytelnik.
Z przepisów nie wynika wprost to, że w świadectwie pracy należy w jakikolwiek sposób zakreślić puste pola. Najczęściej wskazuje się na konieczność takiego działania dla jasności, że nie zostały one pominięte i żeby ewentualnie uniemożliwić dokonanie w nich zmian. Trudno jednak wyegzekwować od pracodawcy takie podejście przy braku podstawy prawnej.
Czytaj także: Świadectwo pracy: co powinno zawierać
Zbiór informacji
Kwestie treści świadectwa pracy reguluje art. 97 kodeksu pracy oraz rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (DzU z 2016 r., poz. 2292 ze zm.). Załącznik do tego rozporządzenia zawiera wyjaśnienia dotyczące sposobu wypełniania świadectwa pracy, wskazujące rodzaj informacji, jakie należy wskazać w poszczególnych punktach tego dokumentu.
Bez wątpliwości
Uważam, że przy wystawianiu świadectwa pracy należy odnieść się w jakiś sposób do każdego punktu w stosowanym przez pracodawcę wzorze (nie musi być on zgodny z wzorem pomocniczym z rozporządzenia). W przypadku, gdy osoba, której wystawiamy świadectwo np. nie korzystała z urlopu wychowawczego czy nie ma okresów nieskładkowych, można w odpowiedniej rubryce zapisać „nie korzystał" albo „nie dotyczy". Można także postawić poziomą kreskę.