Polscy przewoźnicy po złożeniu skargi do Komisji Europejskiej i zmobilizowaniu polskiego rządu do ochrony ich interesów na arenie międzynarodowej zdecydowali się na skierowanie skargi do francuskiego Naczelnego Sądu Administracyjnego (Conseil d'Etat) na przepisy ustawy tzw. Loi Macron. Od 1 lipca 2016 r. nałoży ona na polskich przewoźników nowe biurokratyczne obowiązki, które mają ich odstraszyć od tamtejszego rynku.
Rozstrzygnięcie francuskiego sądu będzie miało olbrzymie znaczenie nie tylko dla polskich przewoźników, ale także dla firm z innych państw, które także ucierpią po wejściu nowych przepisów w życie.
Naruszenie swobody świadczenia usług
– Skargę do Conseil d'Etat na wniosek Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska złożyło paryskie biuro naszej kancelarii – mówi Joanna Jasiewicz, adwokat z warszawskiego biura kancelarii Gide Loyrette Nouel. – Skarga zawiera dwa zarzuty. Pierwszy dotyczy przekroczenia uprawnień przy wydawaniu przepisów dekretu 2016-1418, które naszym zdaniem są niezgodne z unijnym rozporządzeniem 1071/2009 ustanawiającym wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Drugi zarzut dotyczy tego, że nadmierna biurokracja i wysokie kary przewidziane w nowych przepisach mają tak naprawdę na celu pozbycie się zagranicznych przewoźników z Francji, co narusza unijną zasadę swobody świadczenia usług – tłumaczy.
Będą problemy
Nie wiadomo jeszcze, kiedy skarga zostanie rozpatrzona, ale francuski sąd administracyjny działa szybko. Orzeczenie jest spodziewane najpóźniej w lipcu. Do tego czasu polscy przedsiębiorcy będą musieli stosować nowe francuskie przepisy.
Problem w tym, że na trzy tygodnie przed ich wejściem w życie nie ma jeszcze wytycznych francuskiej administracji co do interpretacji nowych przepisów ani wzoru dokumentu delegowania, jaki każdy polski kierowca będzie musiał mieć ze sobą w kabinie po 1 lipca 2016 r. W czwartek 9 czerwca w Brukseli ma się odbyć spotkanie przewoźników z przedstawicielami francuskiej administracji. Prawnicy i partnerzy społeczni liczą na to, że dzięki temu spotkaniu dowiedzą się, jak mają stosować nowe regulacje, które pełne są ogólnikowych przepisów