Trwa gorączkowe sprawdzanie, czy numery PESEL przedsiębiorców są na pewno umieszczone w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Brak tego numeru identyfikacyjnego w ewidencji po 19 maja grozi wykreśleniem z rejestru, co niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uważa, że problemu nie ma, ale w razie gdyby jednak nastąpił podsuwa zainteresowanym najprostsze rozwiązanie: wniosek o nowy wpis lub o przywrócenie danych.
19 maja to graniczny termin na uzupełnienie danych w CEIDG. Wynika z nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie 19 maja 2016 roku. W myśl jej art. 62 wpis do ewidencji nie zawierający numeru PESEL musiał być uzupełniony przez przedsiębiorcę w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie. Tym samym ostateczny termin na aktualizację danych w CEIDG upływa już w najbliższą sobotę.
Resort dobra rada
„Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony z urzędu? Będziesz mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii"– czytamy w oficjalnym oświadczeniu Ministerstwa.
To nie jedyna z resortowych rad.
– Jeśli wystąpiłby taki przypadek, że przedsiębiorca, który pomimo prowadzenia działalności gospodarczej, nie będzie posiadał numeru PESEL i zostanie wykreślony, zawsze będzie mógł dokonać nowego wpisu, w którym wskaże wymagane przepisami dane ewidencyjne i informacyjne, w tym datę rozpoczęcia działalności gospodarczej na faktyczną nawet sprzed 2012 r. Przedsiębiorcy będą mogli tego dokonać w prosty sposób, składając wniosek o wpis w dowolnym urzędzie gminy lub przez Internet. Złożenie wniosku jest bezpłatne – wskazała w odpowiedzi na pytania „Rz" Aleksandra Serkowska z Departamentu Komunikacji Ministerstwa Przedsiębiorczości.