Najważniejsze zmiany zasad ochrony danych według unijnego Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) zaczną obowiązywać od 25 maja. Czy polscy przedsiębiorcy są już gotowi do rewolucji?
Smutny wniosek
Pesymizmem napawa, że ledwie co dziewiąty przyznaje, że zna i przestrzega praw przysługujących interesantom. Najpowszechniej, ale tylko w 8 proc., znane jest prawo dostępu do danych, edycji i usunięcia.
O nowym RODO na razie wiedzą niewiele, a zmiany są w początkowej fazie. Nowe rozwiązania wdraża dopiero 8 proc. badanych zbadanych przez Kantar Public na zlecenie generalnego inspektora danych osobowych. „Rzeczpospolita" pierwsza poznała ten raport.
W 28 proc. najmniejszych firm (jeden–dziewięciu zatrudnionych) dopiero zaczyna dostosowanie. Niepokoi, że co dziewiąty przedsiębiorca nie umie określić, kiedy je podejmie. Co piąty nawet nie potrafił wskazać daty wejścia w życie nowego prawa.
Podjęte działania to najczęściej szkolenia i audyty (12 proc.), praca nad nowymi procedurami (8 proc.) i zmiany w dokumentacji (4 proc.).