Prawo autorskie doszlusowało do XXI wieku. Jest decyzja Sejmu

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, uprawniająca twórców do otrzymywania tantiem za wykorzystywanie treści online, czeka na podpis prezydenta.

Prawa autorskie w marketingu – umowa z domem mediowym

Pracami, które mogą stanowić własność intelektualną, są m.in. prezentacje, ulotki, broszury, animacje, grafiki, klipy reklamowe czy kontent marketingowy zawarty na stronach internetowych lub w social mediach. Z tych względów warto zadbać o uregulowanie kwestii prawnoautorskich w umowie zawieranej z agencją czy domem mediowym.

Prawo autorskie po zmianach w Senacie. Wydawcy zadowoleni, naukowcy będą musieli poczekać

Senat przyjął korzystne dla mediów poprawki do nowelizacji prawa autorskiego, ale nadal nierozwiązana jest kwestia zakazu korzystania z treści na potrzeby nauki.

Teresa Siudem: Prawo autorskie w marketingu

Treść ulotki lub broszury może być chroniona prawem autorskim. Warto wcześniej uregulować te kwestie.

Michał Zacharski, Kamil Rudol: Sztuczna inteligencja okiem adwokatów

Pole do wykorzystania AI w kancelarii jest szerokie, ale też wymagające.

Zmiany w prawie autorskim. Senat wprowadził korzystne poprawki dla wydawców

Prezes UKE będzie prowadził mediacje pomiędzy wydawcami prasy a big-techami w sprawie wynagrodzenia za korzystanie z publikacji prasowych przez platformy cyfrowe.

Globalna awaria Microsoftu. Urząd Ochrony Danych Osobowych zabrał głos

W związku z ujawnioną w piątek globalną awarią usług chmurowych Urząd Ochrony Danych Osobowych przypomniał, że przerwa w dostępie do danych osobowych nie musi oznaczać naruszenia ochrony danych.

Łukasz Guza: Fejki i bezbronność przepisów

Publikacja nieprawdziwych informacji w sieci powinna być nieopłacalna.

Jan Michał Błeszyński: Cudze chwalicie, swego nie znacie

Jak wadliwa implementacja unijnej dyrektywy psuje polskie prawo autorskie.

Elżbieta Chojna-Duch: Wirtualne słowa, realny problem

Nie może być zgody na złośliwe, obraźliwe czy agresywne wypowiedzi w internecie.

Deepfake w wymiarze sprawiedliwości

Prawda i autentyczność pozostają cały czas w centrum ludzkich wartości, wokół których tworzy się również otoczenie prawne.

Sprzedaż w internecie pod okiem fiskusa

1 lipca weszły w życie regulacje zobowiązujące operatorów platform internetowych do przekazywania szefowi KAS raportów o sprzedawcach i dokonywanych przez nich transakcjach, co ma zapewnić skuteczne pobieranie podatków od tych sprzedawców.

Jakie są konsekwencje bezczynności w prawie własności intelektualnej

Szeroko rozumiane prawo własności intelektualnej nie lubi bezczynności, a więc braku podejmowania określonych działań w uzasadnionym czasie. W takim przypadku przewiduje niekorzystne konsekwencje dla podmiotu uprawnionego bądź chronionego.

Czy prawo autorskie chroni treści wygenerowane przez AI?

Sztuczna inteligencja na polecenie człowieka może wygenerować artykuł, opowiadanie, wiersz lub grafikę. Czy taki tekst lub obraz może podlegać ochronie prawnoautorskiej?

Teresa Siudem: Czy sztuczna inteligencja zastąpi twórców?

Sztuczna inteligencja (AI) potrafi już tworzyć artykuły, obrazy, symfonie. Ale tylko dlatego, że „nakarmiono” ją wcześniej dziełami twórców, które może teraz dowolnie kompilować.

Czy wykorzystanie fragmentów filmów w memach jest legalne?

Tworzenie memów – czyli zabawnych obrazków z komentarzem – to popularna forma wyrażania siebie w internecie. Jednak przed opublikowaniem takiego materiału, szczególnie gdy pochodzi z filmu, warto zastanowić się nad kwestiami prawnymi, które się z tym wiążą.

Uczelnia zapłaci byłemu pracownikowi, bo nie podpisała jego fotografii

Pracodawca nie może wykorzystywać dzieła pracownika, jeśli w łączącej ich umowie nie ma odpowiednich postanowień w tej kwestii.

Prezes Polskiej Rady Biznesu: To anonimowość ułatwia hejt w sieci

Dziś po złożeniu zgłoszenia o pojawieniu się fake newsów, deep fake'ów czy mowy nienawiści mogą upłynąć miesiące do czasu ich usunięcia z sieci. Świadczy to o tym, że ktoś chyba nie bardzo chce je szybko usuwać, bo na nich zarabia – mówi "Rz" Wojciech Kostrzewa, prezes Polskiej Rady Biznesu, Chairman Billon Group