Sprawdź, ?czy możesz się ubiegać o wpis
Przedsiębiorca chcący prowadzić agencję musi spełniać następujące warunki:
- ?nie mieć zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, jeżeli był obowiązany do ich opłacania, oraz
- ?być podmiotem, w stosunku do którego nie została otwarta likwidacja ani nie ogłoszono jego upadłości.
Wpisu do rejestru nie uzyska wnioskodawca karany za przestępstwa lub wykroczenia dotyczące wcześniejszego wadliwego prowadzenia agencji, przewidziane w art. 121–121b u.p.z.
Marszałek województwa odmówi także wpisu do rejestru agencji wnioskodawcy wykreślonemu wcześniej z tego rejestru z powodu naruszenia warunków prowadzenia agencji w okresie trzech lat poprzedzających złożenie nowego wniosku o wpis.
Złóż wniosek i wnieś opłatę
Jeśli przedsiębiorca chce uzyskać wpis do rejestru, powinien złożyć w tym celu pisemny wniosek na adres właściwego wojewódzkiego urzędu pracy. Wniosek powinien zawierać m.in. następujące dane:
- ?oznaczenie przedsiębiorcy ubiegającego się o wpis,
- ?adres zamieszkania lub siedziby tego przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi będzie prowadzona działalność, wraz z nazwą gminy i województwa oraz numerem telefonu,
- ?oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności,
- ?NIP oraz numer wpisu do rejestru przedsiębiorców w KRS albo informację o wpisie do CEIDG,
- ?adres poczty elektronicznej, jeżeli wnioskodawca ma taki adres.
Wzór wniosku został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 30 lipca 2013 r. w sprawie działalności agencji zatrudnienia.
Wraz z wnioskiem trzeba złożyć oświadczenie potwierdzające, że:
- ?zawarte w nim dane są kompletne i zgodne z prawdą, a
- ?wnioskodawca zna i spełnia warunki prowadzenia agencji określone w u.p.z.
Oświadczenie powinno zawierać oznaczenie wnioskodawcy (ze wskazaniem adresu zamieszkania lub siedziby) oraz miejsca i daty złożenia oświadczenia, a także podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji. Wzór takiego oświadczenia jest dostępny m.in. na stronie internetowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu (http://wup.poznan.pl).
Przy złożeniu wniosku trzeba także przedstawić do wglądu dowód dokonania wpłaty w wysokości 200 zł lub złożyć jego kopię.
Wniosek o wpis do rejestru może zostać złożony w postaci elektronicznej pod warunkiem opatrzenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (por. www.kraz.praca.gov.pl).
Przed dokonaniem wpisu do rejestru organ może:
- ?sprawdzić fakty podane we wniosku i dołączonym do niego oświadczeniu,
- ?wezwać wnioskodawcę do dostarczenia, w wyznaczonym terminie, dokumentów, zaświadczeń lub oświadczeń potwierdzających dane zawarte we wniosku, a także dokumentów poświadczających, że wnioskodawca spełnia pozostałe warunki określone w u.p.z. (m.in. w zakresie braku zaległości podatkowych i składkowych) umożliwiające prowadzenia agencji.
W postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących wpisu do rejestru organem wyższego stopnia jest samorządowe kolegium odwoławcze.
Odbierz certyfikat
Marszałek województwa wydaje certyfikat o dokonaniu wpisu do rejestru uprawniający przedsiębiorcę do świadczenia usług jako agencja. Taki certyfikat jest wydawany zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie działalności agencji zatrudnienia i zawiera następujące dane:
- ?nazwę i adres siedziby przedsiębiorcy,
- ?numer w rejestrze oraz
- ?datę dokonania wpisu do rejestru.
W dokumentach, ogłoszeniach i ofertach agencja ma obowiązek umieszczać numer wpisu do rejestru.
Agencja powinna informować marszałka województwa o:
- ?każdej zmianie oznaczenia przedsiębiorcy prowadzącego tę agencję oraz adresu jego zamieszkania lub siedziby bądź adresu, pod którym prowadzi działalność, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian,
- ?zaprzestaniu działalności, a także
- ?zawieszeniu albo wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej w terminie 14 dni od dnia zawieszenia albo wznowienia tej działalności.
Spółka jawna prowadząca agencję pracy tymczasowej chce zmienić swoją siedzibę. Zmiana miejsca siedziby przedsiębiorcy podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa, który będzie właściwy po zmianie. W takim przypadku zostanie wydany nowy certyfikat, uwzględniający datę dokonania pierwszego wpisu do rejestru. Wydanie nowego certyfikatu będzie zwolnione z opłaty.
Ważne! Agencja zatrudnienia nie może dyskryminować ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie ani ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Za naruszenie tego zakazu grozi grzywna nie niższa niż 3000 zł.
Agencja ma obowiązek przedstawiania marszałkowi województwa informacji o swojej działalności – w terminie do 31 stycznia każdego roku, za rok poprzedni. Wzór takiej informacji stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie działalności agencji zatrudnienia.
podstawa prawna: art. 1–26 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 ze zm.), art. 18–19k, art. 121 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 674 ze zm.)
podstawa prawna: art. 64–74 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 672 ze zm.)
podstawa prawna: art. 22 par. 1, art. 251 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 30 lipca 2013 r. w sprawie działalności agencji zatrudnienia (DzU. z 2013 r. poz. 899)