Dobry lider, czyli jaki

Uczestnicy debaty na Impact’24 starali się wskazać katalog cech, którymi powinien się wyróżniać prawdziwy przywódca w organizacji.

Publikacja: 21.05.2024 02:00

W trakcie panelu „Przywództwo w dobie zmian” jego uczestnicy dzielili się swoim spojrzeniem na rolę

W trakcie panelu „Przywództwo w dobie zmian” jego uczestnicy dzielili się swoim spojrzeniem na rolę lidera

Foto: FOTOBUENO

Partner relacji: Grupa Żabka

Jakie cechy lidera są szczególnie przydatne w biznesie w dzisiejszym otoczeniu rynkowym? Na co lider musi zwracać uwagę w czasach zielonej transformacji biznesu i zmieniających się dynamicznie oczekiwań klientów? Co wyróżnia dobrego lidera od innych? O wyzwaniach, na które muszą odpowiadać menedżerowie największych polskich firm, była mowa podczas dyskusji „Przywództwo w dobie zmian”, która odbyła się na Impact’24 w Poznaniu.

Na początku prowadzący debatę Michał Wąsowski z money.pl poprosił panelistów, by jak najkrócej opisali dobrego lidera.

W ocenie Justyny Ciępki, dyrektorki zarządzającej Haleon w Europie Środkowo-Wschodniej, nie ma jednego najlepszego typu lidera. – Myślę, że jest kilka typów dobrych liderów. Co jest u nich najważniejsze? Z jednej strony żyjemy w tych czasach VUCA, mamy zupełnie inne tempo działań i potrzebna jest elastyczność, z jaką reaguje lider. Z drugiej strony jest on tak dobry, jak jego zespół. Najważniejsze jest więc to, jak on pracuje i lideruje temu zespołowi. To są więc dwie kluczowe cechy, które wyróżniają dobrego lidera – powiedziała Justyna Ciępka.

Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu Grupy Żabka dyrektorka zarządzająca Żabka International

Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu Grupy Żabka dyrektorka zarządzająca Żabka International

FOTOBUENO

Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu Grupy Żabka, dyrektorka zarządzająca Żabka International, konkretnie wskazała, że najważniejsze cechy dobrego lidera to gotowość na zmiany, odwaga i empatia.

Lech Gałkowski, członek zarządu Santander Bank Polska kierujący pionem bankowości biznesowej i korporacyjnej, uważa, że lider w tym, co robi, musi być autentyczny, wiarygodny, spójny. – Musi też super się komunikować i musi przede wszystkim wiedzieć, że jego główną rolą jest to, że ma pomagać swoim zespołom w rozwoju – wskazał Lech Gałkowski.

Jakub Kłoczewiak, COO Allegro, za najważniejszy wyznacznik lidera uznał rozwój. – Lider, który rzeczywiście odnosi sukces w biznesie, to ktoś, kto widzi w ludziach i w sobie samym postęp i rozwija ekipę we właściwym kierunku, dając szansę na awanse, na zdobywanie nowych kompetencji – powiedział.

Jakie zmiany w otoczeniu biznesowym, których jesteśmy świadkami, najsilniej wpływają dziś na kształt przywództwa? Dyskusja dotyczyła takich obszarów, jak odpowiedź na transformację technologiczną czy zmiany społeczne, takie jak wejście na rynek pracy osób z pokolenia Z. – Oczywiście zawsze w społeczeństwie były różnice pokoleniowe, natomiast w tej chwili widać różnicę w wartościach. Jeśli chodzi o mnie, o moje pokolenie, to nas cechowała koncentracja na biznesie, na rezultatach, staranie się, by robić wszystko jak najlepiej. Dzisiaj młode osoby mówią, że dla nich cechą numer dwa dobrego szefa jest empatia. W ich ocenie jest to ktoś, kto nie tylko dba o rezultaty, ale też troszczy się o nich, ich rozwój oraz dba o środowisko – wymieniała Anna Grabowska.

Zdaniem Lecha Gałkowskiego „młodzi ludzie są bardzo podobni do nas”. – Oni są trochę odważniejsi, mówią nam trochę więcej prawdy, więc nasze komunikaty muszą być jeszcze prostsze, musimy wyostrzyć te takie bardzo proste prawdy, które są najważniejsze w przywództwie, czyli właśnie wiarygodność, to, żeby oni wiedzieli, o co nam chodzi. Bardzo ważna jest zatem także intencja. Ważne jest to, żeby liderzy bardzo jasno określali, o co im chodzi, po co my w ogóle to wszystko robimy, i wtedy, mam poczucie, że młodzi ludzie chętnie słuchają, rozumieją, chętnie wchodzą w nowe rzeczy – tłumaczył członek zarządu Santander Bank Polska.

Anna Grabowska dodała, że ważny jest też „walk the talk”. – Czyli nie tylko to, co lider mówi, co komunikuje, ale też co i jak robi. Według mnie autentyczny lider przekazuje swoje intencje i prawdziwe motywacje poprzez swoje rzeczywiste działania, a nie tylko przy pomocy komunikacji werbalnej – powiedziała.

Czy bycia autentycznym liderem można się nauczyć? – Każdy z nas ma różne predyspozycje, natomiast jeżeli ma się świadomość i samorefleksję, to można zmieniać swoją postawę i się tego nauczyć. Także nadzieja jest tu dla wszystkich – mówiła wiceprezeska zarządu Grupy Żabka.

Jak więc lider powinien działać i komunikować się z zespołem, by odpowiadać na wyzwania, które wymieniali paneliści?

– Spojrzałabym z jeszcze jednej perspektywy na to, jak używać środków komunikacji, żeby jednak być „cieplejszym” liderem – wskazała Anna Grabowska. – Można korzystać z oficjalnego maila i wysyłać wiadomości z pięcioma załącznikami, a można mieć grupę na WhatsAppie, gdzie menedżer wysyła zdjęcie i pisze, co fajnego zrobił w weekend. To także jest element budowania poczucia przynależności do zespołu: jesteśmy ludźmi i dzielimy się z naszymi zespołami tym, co dla nas ważne – opowiadała.

Dyskusja dotyczyła także zróżnicowania modeli pracy, które bardzo mocno wkroczyło do życia organizacji w trakcie pandemii. Praca zdalna czy hybrydowa na dobre wpisały się w funkcjonowanie firm.

– Praca hybrydowa ma swoje zalety: można popracować zdalnie z domu czy z innego miejsca. Natomiast w pracy kreatywnej, w budowaniu więzi zespołu, ogromną wartość ma jednak spotkanie osobiste. Nie mam na myśli tylko pracy – warto posłuchać młodych ludzi, którzy podczas pandemii jako uczniowie liceum czy studenci byli w domu. Oni uważają, że to był stracony czas, ponieważ nie poznawali nowych osób, przyjaciół, nie socjalizowali się. Tak więc my, również w pracy, powinniśmy myśleć o sobie, że zyskujemy, będąc razem – podsumowała Anna Grabowska.

Partner relacji: Grupa Żabka

Partner relacji: Grupa Żabka

Jakie cechy lidera są szczególnie przydatne w biznesie w dzisiejszym otoczeniu rynkowym? Na co lider musi zwracać uwagę w czasach zielonej transformacji biznesu i zmieniających się dynamicznie oczekiwań klientów? Co wyróżnia dobrego lidera od innych? O wyzwaniach, na które muszą odpowiadać menedżerowie największych polskich firm, była mowa podczas dyskusji „Przywództwo w dobie zmian”, która odbyła się na Impact’24 w Poznaniu.

Pozostało 92% artykułu
Materiał partnera
Władzę nad światem ma pokolenie Z
Materiał partnera
Chcemy, by nasze produkty były szeroko dostępne
Impact
W sprawach klimatu potrzebne polityczne przywództwo
Impact
Technologiczne wyzwania dla biznesu
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Czekamy na nowe inwestycje produkcyjne
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży