Praca zdalna to nie wolna amerykanka - poradnik "Rzeczpospolitej"

Potrzeba było pandemii, żeby doczekać się legalnej definicji pracy zdalnej. Dotąd popularny home office był wykorzystywany głównie w relacjach B2B. Teraz pracodawcy dostali prawo polecania pracy zdalnej jako oręż do walki z koronawirusem.

Aktualizacja: 20.11.2020 10:56 Publikacja: 19.11.2020 09:14

Praca zdalna to nie wolna amerykanka - poradnik "Rzeczpospolitej"

Foto: Adobe Stock

Potrzeba było pandemii, żeby doczekać się legalnej definicji pracy zdalnej. Dotąd popularny home office był wykorzystywany głównie w relacjach B2B. Teraz pracodawcy dostali prawo polecania pracy zdalnej jako oręż do walki z koronawirusem. Zapowiada się jednak, że praca zdalna na stałe zagości w polskim prawie, zastępując niezbyt popularną telepracę.

Praca zdalna najskuteczniej łączy niezakłócone – przynajmniej na miarę możliwości w pandemii – prowadzenie działalności z ochroną pracowników przed zakażeniem koronawirusem. Każdy pracodawca powinien jednak określić jej zasady wewnętrznym regulaminem i procedurami. Po pierwsze dlatego, że ustawowe regulacje, zbyt ogólne i lakoniczne, kończą temat tam, gdzie wątpliwości dopiero się zaczynają. Po drugie – ponieważ nadmierna swoboda we współpracy na odległość nie jest pożądana.

W poradniku autorzy wskazują, jak wygląda kierowanie na home office, co trzeba, a co można zapewnić pracownikowi i jak to się ma do obowiązków wobec fiskusa i ZUS. Podpowiadają, jak w pandemicznej rzeczywistości zapewnić sprawną współpracę, nie narażając się przy tym na zarzuty łamania prawa pracy.

Czytaj w poradniku:

Należy chronić zdrowych

Potrzeba było pandemii, żeby doczekać się legalnej definicji pracy zdalnej. Dotąd popularny home office był wykorzystywany głównie w relacjach B2B. Teraz pracodawcy dostali prawo polecania pracy zdalnej jako oręż do walki z koronawirusem. Zapowiada się jednak, że praca zdalna na stałe zagości w polskim prawie, zastępując niezbyt popularną telepracę.

Praca zdalna najskuteczniej łączy niezakłócone – przynajmniej na miarę możliwości w pandemii – prowadzenie działalności z ochroną pracowników przed zakażeniem koronawirusem. Każdy pracodawca powinien jednak określić jej zasady wewnętrznym regulaminem i procedurami. Po pierwsze dlatego, że ustawowe regulacje, zbyt ogólne i lakoniczne, kończą temat tam, gdzie wątpliwości dopiero się zaczynają. Po drugie – ponieważ nadmierna swoboda we współpracy na odległość nie jest pożądana.

Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt