Koszty: czy można odliczyć wydatki na zaprzestanie działalności

Zdaniem organów spółka ma prawo rozliczyć kwoty, które płaci powiązanemu z nią podmiotowi za to, że zaprzestanie on prowadzenia działalności. Sądy mogą jednak w niektórych przypadkach kwestionować to podejście.

Publikacja: 03.10.2016 02:00

Koszty: czy można odliczyć wydatki na zaprzestanie działalności

Foto: 123RF

Zagadnienie restrukturyzacji działalności pojawiło się w przepisach dotyczących cen transferowych w lipcu 2013 r., gdy minister finansów zdecydował o jego włączeniu do treści rozporządzenia z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (dalej: rozporządzenie wykonawcze). Budzi ono wiele kontrowersji wśród podatników, którzy często sceptycznie postrzegają konieczność zapewnienia – dla celów podatkowych – zgodności warunków restrukturyzacji z zasadą arm's length, w tym również potencjalnie towarzyszących jej rozliczeń >patrz ramka.

W tym względzie wyjaśnienia ministra finansów z a 27 lutego 2014 r. (aktualizacja z 26 czerwca 2014 r.), dotyczące restrukturyzacji działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi, zdają się nie być wystarczające. Enigmatycznie sformułowane zdarzenia, które należy postrzegać w kategorii restrukturyzacji – przeniesienie czegoś posiadającego istotną wartość (something of value), np. wartości niematerialnych; rozwiązanie lub istotna renegocjacja istniejących umów, np. produkcji, dystrybucji, umowy licencyjnej, umowy na świadczenie usług – jak również okoliczności uprawniające do naliczenia (bądź odstąpienia od) wynagrodzenia, są źródłem możliwych sporów z organami podatkowymi i organami kontroli skarbowej. Te, widoczne są także na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wynagrodzenie za wygaszenie produkcji

W wyroku z 5 kwietnia 2016 r. (II FSK 308/14) NSA uznał, że poniesione przez podatnika wydatki, przeznaczone na wypłatę wynagrodzenia na rzecz podmiotu powiązanego za zaprzestanie działalności produkcyjnej, nie stanowią dla niego kosztu uzyskania przychodu. W przedmiotowym stanie faktycznym podatnik wskazał, że podmiot powiązany przeniósł na jego rzecz produkcję wyrobów wraz z maszynami, ograniczając swoją działalność do aktywności handlowej. W efekcie zawartej umowy podatnik zyskał zatem wyłączność na produkcję niniejszych wyrobów. Został on jednocześnie zobowiązany do zapłaty na rzecz podmiotu powiązanego wynagrodzenia z tytułu zakupu maszyn oraz wynagrodzenia należnego z tytułu „wygaszenia przez podmiot powiązany działalności produkcyjnej" („zaprzestania przez niego działalności produkcyjnej") i umożliwienia podatnikowi kreowania większych zysków w związku z przejętym obszarem działalności produkcyjnej. Dotychczas bowiem nabywał on przedmiotowy asortyment od podmiotu powiązanego. Określając wynagrodzenie za przeniesienie produkcji wyrobów uzależniono jego wartość od wzrostów przychodów ze sprzedaży wyrobów produkowanych uprzednio w strukturach podmiotu powiązanego, a po przeniesieniu produkcji produkowanych przez podatnika. Opłata za zaprzestanie działalności produkcyjnej nie objęła natomiast zapłaty za transfer wiedzy technologicznej, nabycie znaków towarów, praw autorskich lub innych praw.

Czemu służy wydatek

W ocenie składu orzekającego, zapłatę wynagrodzenia na rzecz podmiotu powiązanego za zakupione maszyny wykorzystywane przez podatnika w procesie produkcji należy ocenić jako wydatek, który bezpośrednio służy uzyskiwaniu przychodów z tego źródła. Natomiast nie można w tych samych kategoriach ocenić wydatku poniesionego na wypłatę wynagrodzenia z tytułu wygaszenia przez podmiot powiązany produkcji na terenie jego siedziby. Zapłata wynagrodzenia za zaprzestanie działalności produkcyjnej przez inny podmiot nie realizuje – zdaniem sądu – celu w postaci uzyskania przychodu przez podatnika, ale bezpośrednio zabezpiecza i chroni interesy osoby trzeciej, w tym przypadku podmiotu powiązanego.

Ponadto w uzasadnieniu wyroku zwrócono uwagę, że zarówno sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia na podstawie szacowanego wzrostu przychodów podatnika ze sprzedaży wyrobów, dotychczas produkowanych przez podmiot powiązany, jak i faktyczna podstawa świadczenia związana z zaprzestaniem działalności produkcyjnej wskazuje na to, że wypłacone wynagrodzenie nosi cechy rekompensaty za zaprzestanie produkcji i w następstwie tego za utratę źródła przychodów. Tego rodzaju wydatki w rzeczywistości rekompensujące straty z tytułu zaprzestania produkcji i utracone w związku z tym korzyści przez inny podmiot, nie mogą być kwalifikowane – co podkreślono – jako poniesione w celu uzyskania przez podatnika przychodu ze źródła, jakim jest prowadzona działalność produkcyjna (tak również NSA w wyroku z 16 października 2012 r., II FSK 430/11).

Które restrukturyzacje mogą być badane

Objęta kontrolą sądowo-administracyjną interpretacja indywidualna, została wydana 6 marca 2013 r., co zdaniem sądu orzekającego nie pozwoliło, aby w rozpatrywanej sprawie odnieść się do zmiany wprowadzającej zagadnienie restrukturyzacji działalności do treści rozporządzenia wykonawczego, która pozostaje wiążąca od 18 lipca 2013 r. Okoliczność ta okazała się być wystarczająca dla odrzucenia argumentów podatnika w zakresie powoływanych przez niego zasad regulowania płatności (exit payment) dla tego rodzaju zdarzeń, które wskazane zostały w rozdziale IX Wytycznych OECD, rozdziale 5a rozporządzenia wykonawczego (w związku z wprowadzoną zmianą) oraz jakie pozostają właściwe praktyce biznesowej. W opinii sądu organy podatkowe zyskały możliwość kontrolowania tego obszaru współpracy od momentu wprowadzenia zmiany do rozporządzenia wykonawczego. W piśmiennictwie obecny jest jednak pogląd, że wprowadzenie niniejszej zmiany nie jest równoznaczny z tym, iż dotychczas realizowane przekształcenia nie mogą być objęte badaniem przez organy podatkowe. Uprawnienie to przysługuje im bowiem na gruncie art. 11 ustawy o CIT. Pogląd ten znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z 27 października 2009 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Poznaniu (ILPB3/423-603/09-4/MC), w której wydatek exit charge, uznany został za swoiste wynagrodzenie należne podmiotowi za tzw. jego „wyjście z biznesu" i koszt uzyskania przychodów dla podmiotu, który miał go ponieść.

Co na to fiskus

Od dłuższego czasu organy podatkowe zwracają uwagę w interpretacjach indywidualnych, że tzw. opłaty za wyjście, powinny być traktowane jako koszt uzyskania przychodów (interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 5 lutego 2015 r., IPTPB3/423-346/14-6/GG; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 22 stycznia 2016 r., IBPB-1-3/4510-611/15/APO). W kontekście wydanych przez NSA orzeczeń istnieje jednak wysokie prawdopodobieństwo wyłączenia tego typu wydatków z kosztów uzyskania przychodów, w przypadku zdarzeń, które objęte zostały postępowaniem wszczętym i niezakończonym przed wejściem w życie zmian (przed dniem 18 lipca 2013 r.).

Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, kierownikiem Zespołu Cen Transferowych w ECDDP sp. z o.o.

podstawa prawna: rozporządzenie ministra finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (tekst jedn. DzU. z 2014 r. poz. 1186)

podstawa prawna: art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 851 ze zm.)

podstawa prawna: Wytyczne w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych (z ang. Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations), opracowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju; uwzględniające zmiany wprowadzone w 2010 r.

Na czym polega reguła arm's length

Reguła arm's length – inaczej zasada pełnej konkurencji - przewiduje, że warunki transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi nie powinny odbiegać od rynkowych. W razie uznania przez organ podatkowy, że doszło do zaniżenia dochodu wskutek zastosowania warunków, jakich nie zaakceptowałby podmiot niezależny, może nastąpić jego doszacowanie.

Zagadnienie restrukturyzacji działalności pojawiło się w przepisach dotyczących cen transferowych w lipcu 2013 r., gdy minister finansów zdecydował o jego włączeniu do treści rozporządzenia z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (dalej: rozporządzenie wykonawcze). Budzi ono wiele kontrowersji wśród podatników, którzy często sceptycznie postrzegają konieczność zapewnienia – dla celów podatkowych – zgodności warunków restrukturyzacji z zasadą arm's length, w tym również potencjalnie towarzyszących jej rozliczeń >patrz ramka.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił