Jak odnieść sukces w sezonowym biznesie

Prowadzenie biznesu sezonowego wymaga od przedsiębiorcy najwyższego stopnia mobilizacji. W krótkim okresie trzeba bowiem zrealizować strategię często niemniej złożoną niż roczne plany niektórych firm. Jedne odnosiły spektakularne sukcesy, a inne kończyły się fiaskiem. Co powinien wiedzieć przedsiębiorca, który planuje podbić latem rynek w swojej branży?

Aktualizacja: 08.07.2017 18:03 Publikacja: 08.07.2017 16:30

Jak odnieść sukces w sezonowym biznesie

Foto: Fotolia.com

1. Przemyśl plan dwa razy

Chociaż właściwy okres w sezonowym biznesie trwa tylko kilka miesięcy, to odpowiednie przygotowywanie się do niego zajmuje znacznie więcej. Poza tym cały plan działań musi być bardzo dokładny i doskonale przemyślany. W tak krótkim okresie nie ma miejsca na błędy. Warto założyć różne scenariusze (zarówno te dobre, jak i te złe, ambitne, i mniej ambitne) i przygotuj się na jak największą ilość możliwości. Na rozkręcenie, wyeksploatowanie i zamknięcie sezonowego biznesu jest bardzo mało czasu. W sezonie i tak będzie pracy po uszy. Wtedy liczy się każda chwila. Nie można jej stracić na powtórną analizę strategii.

2. Zabezpiecz się finansowo

Według badania U.S. Bank przyczyną upadku 82 proc. biznesów jest problem z płynnością finansową. To szczególnie poważne zagrożenie w przypadku nieregularnego napływu środków. Pamiętać trzeba także o tym, że sam rachunek dochodów i rozchodów nie jest wcale kluczowy. Pieniądze w biznesie potrzebne są bowiem nie tylko w odpowiedniej wysokości, ale także w odpowiednim czasie. Oczekiwanie na przelewy, w trakcie którego nie będzie środków, może stać się przyczyną niepowodzenia.

3. Dobierz zaufanych pracowników

Według portalu hubworks.com 88 proc. przedsiębiorców, określając cele na 2017 r., wskazało zwiększenie zaangażowania podwładnych. Nic dziwnego – zaangażowani pracownicy to klucz do sukcesu w każdej branży. Ich odpowiedni dobór nie jest łatwą sprawą i w dużych korporacjach na co dzień zajmują się tym całe działy. W przypadku biznesu sezonowego ma się bardzo mały margines błędu – także jeśli chodzi o dobór ludzi. Jeśli w środku sezonu zajdzie konieczność zmiany personelu, może to spowodować przestój, a poza tym nowa osoba nie będzie sprawdzona. Warto mieć zaufanych ludzi, z którymi współpracuje się co roku lub dokładnie weryfikować kwalifikacje kandydatów w okresie przygotowawczym.

4. Grosz do grosza

Nie ma szansy na nadrobienie mniejszych dochodów w kolejnych miesiącach. Dlatego sezonowy plan finansowy musi być uszczelniony z każdej strony. Trzeba zastanowić się, gdzie można poszukać oszczędności. Jeśli z danego sprzętu będzie korzystać się tylko w jednym sezonie, warto pomyśleć o zakupie używanego lub wypożyczeniu. W miarę możliwości warto unikać jednorazowych rozwiązań. Biznes może być mały, ale formalności zawsze jest dużo. Jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy z zakresu księgowości i nie chce popełnić się kosztownych błędów przy rozliczeniach, koniecznie trzeba poradzić się ekspertów w tej dziedzinie.

5. Postaw na kilka filarów – dywersyfikacja dochodowa lub produktowa

Alternatywne źródło finansowania powinno znaleźć się w strategii przygotowywanej miesiące przed początkiem sezonu. Przyczyna tego jest prosta – dobry biznesmen ma zawsze z tyłu głowy również czarny scenariusz. Stawiając wszystko na jedną kartę, zwiększa się ryzyko konsekwencji, jakie można ponieść. Jeśli zupełnie inny, równoległy biznes nie wchodzi w grę, można rozważyć lekką dywersyfikację. Może niewielkim nakładem pracy uda się poszerzyć grupę odbiorczą lub miejsce dystrybucji.

6. Rozszerzaj sieć partnerów

Aby utrzymywać aktualnych klientów oraz zdobywać nowych, firma musi ciągle szukać nowych rozwiązań. A to jest nie tylko kosztowne, ale również długotrwałe, co w biznesie sezonowym ma kluczowe znaczenie. Zamiast wdrażać więc samodzielne rozwiązania, których opracowanie pochłonie mnóstwo czasu i pieniędzy, warto szukać partnerów biznesowych i nawiązywać współpracę. To bardzo opłacalny model. Największe światowe korporacje dobrze o tym wiedzą. Dowód? Mercedesy z silnikami Renault. Mniejsi przedsiębiorcy powinni w tym zakresie brać przykład z gigantów.

7. Zoom na aktualnych klientów

Trudnym, bo kosztownym i wymagającym czasu zadaniem jest pozyskiwanie nowych klientów. Dlatego przedsiębiorcy stawiający na krótki sezon powinni w pierwszej kolejności wykorzystać prostsze rozwiązanie – poszerzenie oferty dla obecnych klientów. Dzięki temu można efektywnie rozwijać dochód i biznes, nie ponosząc od samego początku dużych kosztów ani ryzyka.

8. Nie zwalniaj od razu po sezonie

Koniec sezonu nie oznacza końca wysiłków firmy i jej pracowników. Teraz należy bowiem uporządkować formalności, dokonać wszelkich rozliczeń i podsumowań, a także wstępnie rozpocząć przygotowania do przyszłego roku. Może to być na przykład spisanie na świeżo pomysłów i spostrzeżeń, które przydadzą się w kolejnym sezonie. Najlepiej na bieżąco w samym sezonie spisywać swoje przemyślenia, żeby w podsumowaniu projektu odpowiednio je zanalizować i wyciągnąć wnioski na przyszłość. To także najlepszy czas na podjęcie decyzji, czy realizację pomysłu warto powtórzyć, czy korzystniej będzie szukać swojej niszy w innej dziedzinie.

1. Przemyśl plan dwa razy

Chociaż właściwy okres w sezonowym biznesie trwa tylko kilka miesięcy, to odpowiednie przygotowywanie się do niego zajmuje znacznie więcej. Poza tym cały plan działań musi być bardzo dokładny i doskonale przemyślany. W tak krótkim okresie nie ma miejsca na błędy. Warto założyć różne scenariusze (zarówno te dobre, jak i te złe, ambitne, i mniej ambitne) i przygotuj się na jak największą ilość możliwości. Na rozkręcenie, wyeksploatowanie i zamknięcie sezonowego biznesu jest bardzo mało czasu. W sezonie i tak będzie pracy po uszy. Wtedy liczy się każda chwila. Nie można jej stracić na powtórną analizę strategii.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Sąd Najwyższy: zasiedzenie działki za miedzą nie dla każdego sąsiada
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Zdrowie
Jak uzyskać pieniądze za błędy medyczne. Odpowiadamy na pytania
Nieruchomości
Większe odległości od działki sąsiada. Jakie zmiany się szykują
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Za granicą
Wakacje 2024 z biurem podróży. Jakie mam prawa podczas wyjazdu wakacyjnego?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą