Dobra wiadomość dla firm badawczych oferujących przedsiębiorcom usługi typu tajemniczy klient. Skarbówka zgadza się, że wydatki poniesione na przeprowadzenie tego typu akcji marketingowej są w całości kosztem uzyskania przychodu. Chodzi o badanie, w którym osoba występująca w roli klienta sprawdza jakość oferowanych przez dany podmiot usług. Rosnąca konkurencja na rynku usług sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców płaci za przeprowadzenie tego typu akcji.
Czytaj więcej
Spółka, która płaci byłym wspólnikom za powstrzymywanie się od aktywności w tej samej branży, może rozliczyć wydatki w podatkowych kosztach.
Zadania zleceniobiorcy
Potwierdzenie możliwości odliczenia kosztów uzyskała spółka, która zawiera umowy na realizację badania rynku zwanego „tajemniczym klientem" z zainteresowanymi podmiotami. Po zakończeniu przygotowuje raport zawierający recenzję jakości usług oferowanych przez określonego przedsiębiorcę, np. serwis samochodowy czy firmę medyczną. By zrealizować badania, zawiera umowy z osobami fizycznymi (nieprowadzącymi działalności gospodarczej), które występują w roli konsumentów. Jeśli badanie dotyczy np. naprawy samochodu, zleceniobiorca ma wcześniej sam wprowadzić usterkę, która następnie ma zostać wykryta przez serwis. „Tajemniczy klient" nagrywa wizytę w punkcie usługowym, a po zakończeniu wypełnia szczegółową ankietę.
Spółka wskazała, że zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie, a dodatkowo zwrot kosztów np. naprawy samochodu czy dojazdu do warsztatu. Jeśli porusza się samochodem, koszty podróży rozliczane są na podstawie tzw. kilometrówki zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury. Wydatki na zakup samej usługi, np. naprawy auta, dokumentowane są fakturą VAT wystawioną na właściciela pojazdu. Zdarza się też, że zleceniobiorca (tajemniczy klient) pożycza samochód od innej osoby dla celów badania i wówczas faktura jest wystawiana na tę osobę. Poza tym spółka dokumentuje wydatki umowami i rachunkami wystawionymi przez zleceniobiorców. Chciała jednak wyjaśnić wątpliwości, czy może odliczyć koszty.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się w interpretacji nr 0111-KDIB1-1.4010.290.2021.1.ŚS, że wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją zlecenia stanowią dla spółki podatkowe koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Może więc odliczyć wynagrodzenie zleceniobiorcy oraz koszty zwrotu poniesionych przez niego wydatków (za podróż oraz nabycie określonych świadczeń). Dyrektor KIS zgodził się też, że spółka zaliczy do kosztów równowartość zwróconych zleceniobiorcom wydatków w kwocie brutto. To oznacza, że uwzględni też kwotę VAT naliczonego z faktur za usługi serwisowe.