Oszczędności podatkowe uzyskane ?w związku z działalnością na terenie specjalnych stref ekonomicznych umożliwiły wielu przedsiębiorcom rozpoczęcie nowych inwestycji. Spółki strefowe coraz częściej rozbudowują swoje zakłady na terenach stref, a także wznoszą nowe hale produkcyjne i fabryki poza obszarem strefowym. Z podatkowego punktu widzenia niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem jest rozwój inwestycyjny w ramach specjalnej strefy ekonomicznej. Jednak od 1 stycznia 2001 r., zgodnie z przepisami ustawy ?z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz właściwego dla każdej strefy rozporządzenia Rady Ministrów ustanawiającego daną strefę, przedsiębiorcy strefowi mogą rozwijać swoją działalność również poza terenem strefy i często ze względów formalnych korzystają z tej możliwości.
Dwa miejsca z jedną ewidencją...
Zgodnie z ugruntowaną linią interpretacyjną przedsiębiorca posiadający w specjalnej strefie ekonomicznej dwa miejsca prowadzenia działalności (na podstawie dwóch zezwoleń) może prowadzić jedną ewidencję rachunkową w celu obliczenia dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w interpretacjach Izby Skarbowej w Katowicach z 10 października 2013 r. (IBPBI/2/423-829/13/JD) oraz Izby Skarbowej w Łodzi z 13 grudnia 2013 r. (IPTPB3/423-367/13-3/MF). W tym drugim piśmie czytamy, że: „dochód osiągnięty przez spółkę na terenie SSE objęty zezwoleniami strefowymi powinien korzystać ze zwolnienia łącznie, bez konieczność ewidencyjnego wyodrębniania wyniku podatkowego (tj. dochodu lub straty) dla każdego ?z projektów inwestycyjnych, na które udzielone zostały poszczególne zezwolenia strefowe".
Organy podatkowe wskazują ponadto, że przedsiębiorca strefowy powinien określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie. W konsekwencji przedsiębiorca może objąć zwolnieniem dochód z działalności prowadzonej na terenie strefy ?w zakresie wynikającym z obu zezwoleń.
Powyższe umożliwia wykorzystywanie limitu pomocy publicznej chronologicznie. Przedsiębiorca strefowy może w pierwszej kolejności rozliczyć limit pomocy wynikający z zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu limit z drugiego zezwolenia.
... ale odrębne koszty kwalifikowane
Możliwość prowadzenia wspólnej ewidencji rachunkowej dla dwóch zakładów działających na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie zwalnia jednak przedsiębiorcy z konieczności przypisania poszczególnych kosztów kwalifikowanych do konkretnego zezwolenia, z którym są one związane.