Split payment - podzielona płatność: o czym pamiętać przed 1 lipca 2018 r.

Do 30 czerwca należy zaktualizować plan kont i otworzyć nowe konta dla operacji na rachunku VAT.

Aktualizacja: 26.06.2018 15:21 Publikacja: 26.06.2018 14:51

Split payment - podzielona płatność: o czym pamiętać przed 1 lipca 2018 r.

Foto: 123RF

Podzielona płatność oprócz zmian w sposobie zapłaty i zwrotu VAT będzie skutkować nowymi obowiązkami dla służb księgowych i controllingu. Przyjrzyjmy się nowym wymaganiom dokumentacyjnym i ewidencyjnym.

Czy split payment zmieni coś w fakturowaniu?

Zasadniczo przepisy o fakturowaniu pozostaną bez zmian. Na fakturach sprzedawca nie podaje numeru rachunku VAT. Jeśli nabywca towarów lub usług wybierze podzieloną płatność, to przekazaniem pieniędzy na rachunek VAT zajmie się bank. Nic nie zmienia się również w wystawianiu faktur korygujących lub pro forma.

Zmiana może natomiast dotyczyć faktur zaliczkowych. Obecnie zasadą jest, że najpierw podatnik dostaje zaliczkę, a potem wystawia do niej fakturę (ma na to czas do 15. dnia następnego miesiąca). Przy płatności z zastosowaniem split payment kupujący musi znać numer faktury. Oznacza to, że jeśli kupujący będzie chciał przy zaliczce stosować split payment, to sprzedawca musi najpierw wystawić fakturę zaliczkową, a dopiero potem otrzyma jej kwotę.

Uwaga! Jeśli na fakturze zostanie podany numer rachunku, do którego nie otwarto rachunku VAT (np. jest to rachunek osobisty, a nie firmowy przedsiębiorcy), a kupujący wybierze przelew na rachunek VAT, to taki przelew do niego wróci.

Czy przy podzielonej płatności trzeba będzie inaczej prowadzić ewidencję VAT?

Nie, split payment nie ma wpływu na sposób prowadzenia ewidencji VAT. Nic również nie zmieni się w zakresie sporządzania JPK. Nie ma także zmian w sposobie ujmowania w księgach rachunkowych wystawionych i otrzymanych faktur.

Czy trzeba będzie inaczej prowadzić księgi?

Tak, podzielona płatność wymusi zmiany w księgach rachunkowych. Do końca czerwca br. przedsiębiorcy powinni zaktualizować plan kont i otworzyć nowe konta dla ewidencjonowania operacji na rachunku VAT. Ewidencja analityczna tych rozrachunków może być bardzo ważna dla odpowiedniego planowania przepływów pieniężnych poprzez rachunek VAT, uwzględniających ograniczenia związane z przesyłaniem środków, które się na nim znajdują.

Czy cokolwiek zmieni się w sprawozdaniach finansowych?

Tak, nowe przepisy przewidują, że informacja o wartości środków na rachunku VAT będzie podawana w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego w ust. 1 pkt 18. Pieniądze zgromadzone na rachunku VAT powinny być również zaprezentowane w rachunku przepływów pieniężnych jako środki pieniężne o ograniczonej możliwości dysponowania.

Czy podzielona płatność wymaga dostosowania systemów księgowych?

Tak, systemy księgowe i finansowe powinny być dostosowane do obsługi przelewów w ramach podzielonej płatności. Muszą być one gotowe na poprawne wygenerowanie komunikatu przelewu zgodnego z przepisami. Komunikat ten zawiera kwotę VAT płaconego w podzielonej płatności, odpowiadającą mu kwotę sprzedaży brutto, numer faktury i numer NIP sprzedawcy. System księgowy powinien również pozwalać na ewidencję analityczną rozrachunków poprzez rachunek VAT.

Większość autorów oprogramowania uaktualniło je w tym zakresie. Do końca czerwca konieczne jest jednak sprawdzenie, czy używany przez przedsiębiorcę program księgowo-finansowy jest przygotowany na split payment.

Czy podzielona płatność oznacza dodatkowe obowiązki dla służb księgowych podatników?

Tak, konieczna stanie się dodatkowa kontrola przelewów i rozrachunków w ramach podzielonej płatności.

Po stronie sprzedawcy wszystkie płatności będą przechodziły najpierw przez rachunek rozliczeniowy i dopiero potem kwota VAT pojawi się na rachunku VAT. Żeby więc sprawdzić, czy kupujący zapłacił za fakturę, nie trzeba będzie sprawdzać rachunku VAT. Konieczna może być jednak weryfikacja, czy płacąc w ramach podzielonej płatności, kupujący zapłacił właściwą kwotę VAT, użył dobrego numeru NIP i numeru faktury.

Jeśli kupujący zdecyduje się na split payment, to powinien zadbać o poprawne podanie wszystkich ww. danych (kwota VAT, numer NIP, numer faktury). Może on mieć również więcej pracy z przelewami, ponieważ w ramach podzielonej płatności nie będzie możliwe zbiorcze płacenie za kilka faktur.

Co podzielona płatność oznacza dla finansów przedsiębiorstwa?

Split payment może oznaczać bardzo duże zmiany dla zarządzania finansami przedsiębiorców.

Podzielona płatność może mieć ponadto negatywny wpływ na przedsiębiorców korzystających z usług firm faktoringowych. Środki zgromadzone na rachunku VAT lub zidentyfikowana w komunikacie przelewu równowartość VAT na rachunku rozliczeniowym nie mogą być przy tym przedmiotem zabezpieczenia lub zastawu.

Wszystkie te okoliczności będą miały wpływ na kontrolę i zarządzanie finansami przedsiębiorców. W niektórych branżach, w szczególności wśród MŚP, może mieć to negatywny wpływ na i tak znaczne problemy z płynnością tych podmiotów.

Szymon Czerwiński adwokat, doradca podatkowy, senior associate w zespole VAT w kancelarii SK&S

Podzielona płatność oprócz zmian w sposobie zapłaty i zwrotu VAT będzie skutkować nowymi obowiązkami dla służb księgowych i controllingu. Przyjrzyjmy się nowym wymaganiom dokumentacyjnym i ewidencyjnym.

Czy split payment zmieni coś w fakturowaniu?

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił