- Wójt wydał w sprawie ustną decyzję, którą chce potwierdzić decyzją w formie pisemnej. Czy będzie to zgodne z przepisami?
Nie.
Zgodnie z art. 14 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) zasadą jest, że sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego (w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne), doręczanego środkami komunikacji elektronicznej. Warunki, jakie muszą być spełnione, aby mogło nastąpić doręczenie drogą elektroniczną określa art. 391 k.p.a.
Czytaj także: Czy można zmienić decyzję administracyjną przed jej doręczeniem
W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 kwietnia 2018 r. (sygn. I OSK 2174/17, LEX nr 2522147) podkreślono, że są to dwie różne, ale równoprawne formy wydania decyzji. Dokument elektroniczny także zawiera pismo, ale z zastrzeżeniem, że do odczytania treści tego dokumentu konieczne jest użycie odpowiedniego czytnika. Jednym z warunków prawidłowego wydania decyzji w formie dokumentu elektronicznego jest opatrzenie decyzji kwalifikowanym podpisem elektronicznym (art. 107 § 1 pkt 8 k.p.a.). W myśl art. 14 § 2 k.p.a. sprawy można załatwiać również: ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. poczty elektronicznej) bądź za pomocą innych środków łączności, ale tylko, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie.