Czy można zmienić decyzję administracyjną przed jej doręczeniem

Datą wydania decyzji jest data jej wydania na piśmie lub data jej ogłoszenia ustnie, z tym że datą wydania decyzji pisemnej jest dzień jej podpisania, zawierającej wymagane prawem elementy.

Publikacja: 03.01.2017 04:50

Czy można zmienić decyzję administracyjną przed jej doręczeniem

Foto: 123RF

Z art. 110 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) wynika zasada związania organu administracji wydaną przez siebie decyzją. W praktyce, w aspekcie proceduralnym oznacza to, że decyzja, która została doręczona (ogłoszona) stronie nie może być zmieniona ani uchylona przez organ, który ją wydał. Przepis art. 110 k.p.a. stanowi jednocześnie, że organ jest związany decyzją od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia stronie.

Przed doręczeniem

Co jednak w sytuacji, gdy decyzja została już formalnie wydana (podpisana przez organ) a jeszcze niedoręczona stronie? Czy w okresie między wydaniem a doręczeniem można dokonywać jej modyfikacji, czy też wydać zupełnie nową decyzję. Na przykład w sytuacji, gdy po wydaniu decyzji, a przed jej wysłaniem do organu wpływa nowy materiał dowodowy od strony postępowania. Część organów administracji uznaje w takim przypadku, że dopuszczalne i konieczne jest rozpatrzenie sprawy z uwzględnieniem nowych dowodów, czy też mając na uwadze zmodyfikowany wniosek strony postępowania. Zgodnie z tym poglądem, dopóki decyzja administracyjna nie została doręczona lub ogłoszona stronie, decyzja podjęta, choćby została sporządzona na piśmie i podpisana, może być zmieniana dowolną ilość razy. Byt decyzji na zewnątrz rozpoczyna się bowiem dopiero z chwilą jej doręczenia lub ogłoszenia i od tej chwili organ, który decyzję wydał jest nią związany.

Decydujący podpis

W mojej ocenie nie sposób jednak tego poglądu podzielić. Od związania bowiem organu decyzją, o którym mowa w art. 110 k.p.a., które ma znaczenie procesowe i merytoryczne, należy odróżnić związanie w sensie procesowym, które następuje z momentem podpisania decyzji. Z chwilą podpisania decyzji administracyjnej mamy do czynienia z wydaniem decyzji w sensie procesowym w tym znaczeniu, że istnieje decyzja administracyjna, a dzień wydania decyzji jest miarodajny dla oceny podstawy prawnej i podstawy faktycznej takiej decyzji. Zasada związania decyzją rozciąga się zatem także na okres między wydaniem decyzji, a jej doręczeniem.

Można wręcz stwierdzić, że pogląd prezentowany przez niektóre organy administracji pozostaje w sprzeczności z treścią art. 107 § 1 k.p.a. Przepis ten wymaga od każdej decyzji opatrzenia jej danymi niezbędnymi dla identyfikacji elementów konkretnego stosunku administracyjnoprawnego. Jednym z takich koniecznych i stabilizujących załatwienie indywidualnej sprawy w formie pisemnego rozstrzygnięcia elementów jest data wydania decyzji, która zakreśla granicę czasową obowiązującego w danej sprawie stanu prawnego oraz istniejących okoliczności faktycznych stanowiących podstawę wydania decyzji, co znajduje odbicie w jej uzasadnieniu (por.: J. Borkowski, w: B. Adamiak, J. Borkowski, A. Skoczylas, System prawa administracyjnego, t. 9 Prawo procesowe administracyjne; Warszawa 2010).

Co mówi orzecznictwo

Kwestia ustalenia daty wydania decyzji jest jednoznacznie rozumiana w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przyjmuje się, iż zasada związania decyzją rozciąga się także na okres między wydaniem decyzji, a jej doręczeniem, w tym czasie organ administracji publicznej nie może zmienić wydanej decyzji, która istnieje już w momencie wydania, choć wywiera skutki prawne dopiero z chwilą doręczenia stronie. Mimo, że sporządzenie decyzji w określonej, umieszczonej na niej dacie nie oznacza, że decyzja weszła do obrotu prawnego, bo zgodnie z art. 110 k.p.a., ma to miejsce dopiero z datą doręczenia decyzji stronie, to jednak z chwilą podpisania następuje wydanie decyzji bez możliwości uwzględnienia przez organ jakichkolwiek okoliczności, które objawiły się po tej dacie.

W literaturze przedmiotu podnosi się dodatkowo, że należy utożsamiać wydanie decyzji z jej podpisaniem, albowiem tylko decyzja opatrzona datą w dniu jej podpisania identyfikuje w sposób jednoznaczny i niewątpliwy stan prawny, jaki obowiązywał organ w dacie rozstrzygania oraz zakreśla granicę dla okoliczności faktycznych i dowodów, jakie mogły mieć dla rozstrzygnięcia danej sprawy znaczenie. Umieszczona na decyzji data ma podstawowe znaczenie w razie podjęcia przez sąd administracyjny kontroli rozstrzygnięcia, ponieważ poza wspomnianą możliwością określenia obowiązującego na dzień rozstrzygania stanu faktycznego i prawnego, według tej daty badana będzie właściwość organu rozstrzygającego sprawę, jak też legitymowanie się przez osobę podpisującą decyzję ważnym upoważnieniem udzielonym przez organ.

W uzasadnieniu wyroku z 2 października 2002 r., sygn. akt III RN 149/01 Sąd Najwyższy, dokonując rozróżnienia pojęcia wydania i doręczenia decyzji uznał, iż wydanie decyzji jest czynnością procesową organu administracji publicznej polegającą na podpisaniu decyzji zawierającej prawem wymagane elementy, wobec czego data podpisania decyzji przez upoważnioną osobę jest datą jej wydania. Powyższe stanowisko znalazło również potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz w doktrynie (por. m.in. wyrok z 4 listopada 1998 r., sygn. akt I SA 660/98, z 25 kwietnia 2006 r., sygn. akt II OSK 714/05; doktryna prawa – W. Dawidowicz, Postępowanie administracyjne, Zarys wykładu, Warszawa 1983, str. 201, M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, wyd. II, Zakamycze 2005, str. 645, pkt 7).

Wielość stron

Ponadto zauważyć należy, iż uznanie, że wydanie decyzji następuje dopiero z chwilą jej doręczenia prowadziłoby do skutków niemożliwych do zaakceptowania z punktu widzenia racjonalności prawa. W przypadku bowiem wielości stron każda z nich mogłaby przecież otrzymać taką decyzję w innej dacie, podczas gdy kontrola prawidłowości decyzji przez sąd administracyjny odbywa się według kryterium jej zgodności z prawem materialnym i formalnym obowiązującym właśnie w dacie wydania. W konsekwencji mogłoby to prowadzić do wniosku, iż wobec jednej strony, która otrzymała decyzję w określonym stanie prawnym, jest ona legalna, a wobec innej strony, która otrzymała ją po zmianie tego stanu prawnego, ta sama decyzja narusza prawo (por. m.in. wyrok NSA z 25.04.2006 r., sygn. akt II OSK 714/05; z 05.03.2009 r., sygn. akt I OSK 453/08).

Reasumując stwierdzić należy, że datą wydania decyzji jest data wydania decyzji na piśmie lub data ogłoszenia decyzji ustnie, z tym że datą wydania decyzji pisemnej jest dzień podpisania decyzji zawierającej wymagane prawem elementy. W razie wątpliwości co do daty podpisania należy przyjąć, że datą tą jest data umieszczona na decyzji (por. wyrok NSA z 28.02.2008 r., sygn. akt I OSK 175/07).

- Robert K. Adamczewski, doktor prawa, starszy referendarz sądowy w WSA w Łodzi

podstawa prawna: ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 23 ze zm.)

Z art. 110 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) wynika zasada związania organu administracji wydaną przez siebie decyzją. W praktyce, w aspekcie proceduralnym oznacza to, że decyzja, która została doręczona (ogłoszona) stronie nie może być zmieniona ani uchylona przez organ, który ją wydał. Przepis art. 110 k.p.a. stanowi jednocześnie, że organ jest związany decyzją od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia stronie.

Przed doręczeniem

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP