Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i przekazał mu sprawę do ponownego rozpoznania.
Zwolnienie i przeniesienie rozkazem personalnym, wydanym z rygorem natychmiastowej wykonalności, nastąpiło w kwietniu 2016 r. W wyniku zmian organizacyjnych i personalnych w Komendzie Głównej Policji zlikwidowano 81 etatów policyjnych, w tym stanowisko radcy prawnego.
Zgodnie z ustawą o Policji, policjant może być przeniesiony do pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Policji. W Komendzie Stołecznej Policji w Warszawie, do której skierowano radcę, było w tym czasie 490 wakatów.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie radca-policjant stwierdził, że ani z rozkazu personalnego KGP, ani z decyzji ministra spraw wewnętrznych i administracji oddalającej odwołanie, nie wynika, dlaczego uznano, że zachodzi pilna konieczność zwolnienia go z zajmowanego stanowiska służbowego radcy prawnego i przeniesienia do Komendy Stołecznej Policji. Z uwagi na istotną zmianę warunków służby nie można też w tym przypadku mówić o równorzędnych stanowiskach.
Obie zaskarżone decyzje uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Zdaniem WSA, przepisy ustawy o Policji nie pozostawiają wątpliwości, że zwolnienie policjanta z zajmowanego stanowiska służbowego, połączone z równoczesnym mianowaniem na inne stanowisko, może nastąpić wyłącznie na stanowisko równorzędne ze stanowiskiem zajmowanym poprzednio. Trzeba też wykazać zasadność i celowość przeniesienia na nowe, równorzędne stanowisko, którym w tej sprawie może być tylko stanowisko radcy prawnego — stwierdził WSA. Zakres obowiązków policjanta zatrudnionego na stanowisku radcy prawnego nie ma bowiem nic wspólnego z zakresem obowiązków policjanta pełniącego służbę na innym stanowisku.